Telia införsäljning av TV / streaming tjänster - ber om en mejlsammanställning och får ett avtal att skriva på? 😡

Ok, man ska inte skriva i affekt, men nu undrar jag om någon av er också varit med om det här. Flera gånger senaste dagarna har jag blivit uppringd av Telia, jag har bett dem ringa tillbaka nästa vecka eftersom jag varit iväg. De ringer ändå varje dag. Idag svarar jag, säger att jag inte är intresserad av TV, då ville de bundla streamingtjänster.

När jag säger att jag vill ha en sammanställning, då jag inte litar på deras uträkning, så får jag ett Scrive-avtal skriva på. När jag ber om att få kolla på det i lugn och ro och att jag kan få återkomma, då går självklart inte det.

Jag vete tusan, men jag förväntar mig det här av typ någon billig mobiloperatör, PPM-rådgivare eller något annat bolag, men telia? :rage: Eller är det bara jag som har otur när jag tänker och en dålig dag?

Det värsta är ju att det KAN ju faktikst vara en bra deal, men det lär jag ju inte få reda på… :see_no_evil:

7 gillningar

Tele2 gör samma sak.
Eller återförsäljare till dem.

5 gillningar

Det var flera år sedan nån ringde upp och försökte sälja något till mig men min gissning är att det oftast inte är en så bra deal om dom är så påstridiga.

Jag har också som regel att bara ha en streamingtjänst åt gången så nån bundle skulle det inte bli för mig del :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Själv teckna jag telia nyligen. Nu iförsig så skrev jag upp mig på en jämförelse sida så samtalet var väntat från någon operatör.

Men upplevde hela samtalet som proffsigt. Telia frågade inte ens vad jag hade för abonnemang och vad jag betalade utan gav ett tydligt säljande erbjudande direkt.

1000/1000 samt bas TV-utbudet för 399kr.

Sedan är det nå regler nu att de ska presentera ett frågeformulär så man förstår vad man tecknar upp sig på. Vilket är bäldigt bra!

Låter jätteskumt att man inte ska få gå igenom erbjudandet och höra av sig om det senare.

3 gillningar

Ja, frågan är om det är Telia eller någon återförsäljare. Blev tidigare uppringd av en som sa att han ringde från Telia och erbjöd mig mobilabonnemang När jag pressade på lite om han verkligen ringde från Telia så kom det fram att Telia var kunder hos dem. Kunder? Det kunde han inte svara riktigt på utan vi, eller snarare jag, avslutade därför samtalet. Finns en massa konstiga försäljningsbolag …

4 gillningar

Japp, ALLA i mitt område har skrivit på denna fantastiska deal, förutom jag, enl Tele 2…

7 gillningar

Jag har de flesta av mina abonnemang via Telia (säkert inte bästa dealen men får väl ta tag i det framöver). Jag blir också uppringd, precis som du, men när jag gått vidare och frågat mer har det till slut framgått att det INTE är Telia som erbjudandet kommer från utan något annat skumt bolag som vill få mig att välja deras produkter istället. Numer lägger jag bara på luren…

1 gillning

Gillar man streamingtjänster så har faktiskt Telia ett bra erbjudande: Netflix, Tv4+, HBO Max och Viaplay serier och film för 349 kr. Tecknade det då vi släppte Viaplay för 149 kr.

Billigast är givetvis att inte ha någon tjänst alls.

För övrigt är Telia inte mitt favoritföretag alls. Jag känner inte till något företag som har så usla faktureringsrutiner som Telia. Även efter uppsägning måste man betala för nästa period för att senare få kreditfaktura. Så var det i alla fall på Telia Business för 2-3 år sedan.

2 gillningar

Tyvärr är det standard för alla seriösa, som oseriösa, telefonförsäljare i dag. Man måste ju ha skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning sedan några år och då har man hittar detta “finurliga” sätt.

De gör det ofta väldigt oklar att det är ett avtal. De säger typ “Du skriver bara på och sen kan du ångra dig i fjorton dagar”, de säljer alltså på ångerrätten. Inte sällan lägger de på (för avtalet får inte skrivas på under pågående samtal) och sen ringer de upp några minuter senare. Du har förvisso ångerrätt men framförallt äldre fattar ju inte att det rör sig om ett reellt avtal, som gör att många blir fastlåst. Jag får i mitt jobb som konsumentrådgivare varje vecka samtal om detta, tyvärr. Och tyvärr gäller det alla stora företag - Allente, Telia, Tele2, Telenor m.m.

För mig är det oklart om det ens kan ses som ett giltigt avtal, eftersom folk inte förstår att det rör sig om ett avtal. Men har man skrivit under så är det tyvärr svårt att dra sig ur om det gått mer än 14 dagar.

2 gillningar

Jag tänker alltid när någon ska stressa fram ett avtal, så är det aldrig till kundens fördel. Det är väl klassiskt “lurendrejeri” att t.ex. avtalet endast är förmånligt om du skriver under bums. Om man skriver på som företagare så har man ej ångerrätt som en privatperson har och då kan man bli dubbellurad tycker jag.

2 gillningar

Råkade ut för ungefär liknande med tele2. Erbjöds deras film och serie paket med urval från netflix och disney. Inte hela utbudet då. För 249 kr i 3 år. Sa till dom det räcker med en åt gången och byta mellan dom. 3 gånger billigare också. Rätt som det var sa hon att hon skulle börja spela in för mitt godkännande. Utan att jag ens sagt ja till det. När jag sa bestämt nej blev hon otrevlig. Sa tex att när jag lägger på får jag ingen chans igen. Gick på som om man gjorde ett stort misstag.

Jag har 4k tv. Inte f×n ska jag binda upp mig på bara hd kvalitet.

3 gillningar

Otur när du tänker, Telia är ett skitbolag :+1: Bara att kika på guldkornet till VD som de värvat över från Svenska Spel.

Om man ska få till en riktigt bra deal så är det på DITT initiativ! När de ringer med “bra deals” är det sällan, i min erfarenhet, något att hänga i julgranen. Konstiga villkor, dolda kostnader som kickar in efter någon månad etc etc.

5 gillningar

Har samma erfarenhet av Telia. Har hänt två gånger senaste året. De kör sitt säljsnack och när man sedan ber dem sammanfatta det i ett Mail, så att jag kan titta på det i lugn och ro, så blir de otrevliga. Kan bara hålla med i att det är ett skitbolag!

3 gillningar

Not touching them with a 10 foot pole :joy:

Min bror skörtades upp så in i bänken och sen var det nästan omöjligt att komma ur.

De betedde sig också som riktiga as i ett dödsbo.

#Felia. Bara att undvika.

3 gillningar

Om det är så fantastiska deals så hade de sålt sig själva via rykte och vanlig reklam. Jag har köpt av telefonförsäljare vid något tillfälle och ångrar det bittert, jag gör aldrig om det. Har haft liknande upplevelse som du beskriver med Halebop dessutom avseende just telefoni.

Off topic: innebär detta att du och Caroline slutar göra hiss pitch av Telia i podden? :joy:

6 gillningar

Jag kör på den dealen men var i princip tvungen för att få fiber. Men snart slipper jag det.

1 gillning

Säljaren får antagligen ingen provision om han inte får till signeat avtal i samband med samtalet. Då blir det sådana här beteenden.

6 gillningar

Du får nog fler kommentarer om Telia än din avtalsfråga :slight_smile:

Inga bolag i telekom har enga säljare, det kostar alldeles för mycket, det är telemarketingbolag. Jag har haft perioder där dom ringt 5 ggr om dagen, en gång typ 21.20 eller något liknande, helt galet. Ofta från nya mobilnummer i samma serie, inte ovanligt att numren inte finns på hitta eller att true caller inte vet vem det är…

Om du vill ha Telia kolla upp vad de har för erbjudandet, ring sen deras kundtjänst, de kan garanterat ge en bra deal.

Men tänk på att om du inte konstant ser över dina tjänster så kommer det alltid ett datum då ditt fina pris övergår till ordinarie pris…

2 gillningar

Dealen är bra om du regelbundet/hela tiden har såväl viaplay (film) som HBO och netflix
(Så får du även några andra kanaler)

Vi har dock HBO på ”halva priset” och i övrigt pendlar vi mellan ingen eller en av övriga existerande tjänster (& när vi har viaplay är det för några av sportsändningarna)
För oss blev det alltså inte ekonomiskt :slight_smile:

2 gillningar

Telia är ett fjantbolag i samma skola. 80-talet ringde och erbjöd Televerket istället. Välfungerande, men svindyrt!

2 gillningar