Tänkte vi kunde ha en tråd för att diskutera vilka mobilabonnemang som är bäst för tillfället. Ungefär som i bästa kreditkortstråden.
Personligen så kör jag 3 (3Stor 25GB, 299kr) sen många år tillbaka men är ganska säker på att det finns bättre alternativ, har bara inte orkat ta tag i det. Förstår såklart att det är en ganska individuell fråga som beror på behov men tänker att många här på forumet vill optimera ROI. Vad kör ni?
@janbolmeson kanske kan skaffa en sponsorlänk med den bästa aktören? Jag skulle nog iallafall hugga på det om det fanns.
Jag har Fello 30GB surf, 125 kr/månad (62,5 kr under de första 6 månaderna). Surf sparas upp till 100GB.
Tror dock det var ett studentabonnemang. Vad jag kan se har de dragit tillbaka lite på krutet sen dess för jag kan inte hitta ett lika förmånligt abonnemang idag. Jag är väldigt nöjd med Fello hittills i alla fall, bra nät (Telia) och allt det administrativa har gått helt smärtfritt.
När jag pluggade skaffade jag Vimla studentabonnemang och det gäller fortfarande. Min sambo pluggade en kurs i höstas och fick då mecenat och även hon skaffade samma abonnemang.
6GB surf, obegränsade samtal och SMS för 100Kr i månaden. Sen om du använder referral så får du och den du tipsar 10kr rabatt. Så i dagsläget betalar jag 60Kr/mån. Sen kan man spara surfen vllket är rätt bra det också.
Så ett tips är att söka en random kurs och sedan hoppa av(om man inte är intresserad såklart) och ta diverse abonnemang. Fixade även rabatt på t ex CMore och annat.
Eftersom jag behöver Telias täckning och e-sim, kör jag på Halebop. Har aldrig krånglat och har suverän support, som svarar snabbt på ev. frågor jag har. Betalar 168:- mån för 2 GB surf, 50 samtal o 500 sms vilket jag klarar mig med, med god marginal.
Kör själv fello (Telias nät) 21gb med fria samtal och sms för 145kr/månad. Är egentligen 7gb abonnemanget men under black friday fick man 3 gånger surfen för samma pris.
Fello, 30GB, 145kr/månad. Mecenatalumni abonnemang när de hade tillfälligt extra GB.
Haft Vimla och Hallon tidigare men är så **** trött på att endast ha kundtjänst via chatt. Väldigt glad att nu kunna ringa kundtjänst. Jag är inte den enda heller som uppskattar Fello Omdömen om Fello | Läs kundernas omdömen om fello.se.
Bästa mobilabonnemanget är det som din arbetsgivare bjuder dig på. På samma sätt är bästa mobiltelefonen den som arbetsgivaren ger dig ny vartannat år. När jag tänker efter inser jag att jag varken köpt/hyrt en telefon eller betalt en telefonräkning senaste 10 åren. Inte heller någon form av försäkring av sin 5-siffrigt dyra telefon behövs heller med ovan upplägg
Problemet är ju när man bytar arbetsgivare och ens gamla nummer försvinner, så man måste ju ha något privat
Får också telefon vartannat år och tar alltid en med dubbla simkort så jag kan köra privat och jobb samtidigt. Jag använder knappt mitt privata så egentligen hade jag klarat mig på kontantkort där. Men om jag bytar nu kan jag inte få tillbaka mitt gamla abonnemang.
Jag har i mitt avtal att jag får portera ut mitt nummer efter avslutad anställning. Precis som jag porterade in mitt nummer när jag blev anställd. Jag har bara haft ett nummer i hela mitt liv, det jag fick med min gamla Nokia 3210 av mina föräldrar, och har bytt arbetsgivare flera gånger. Det numret har jag tagit med mig Från Telia, till Comviq, till Telenor, och nu senast tillbaka till Telia hos min nuvarande arbetsgivare.
Det är kopplat i en virtuell växel (Telia Touchpoint) så samma simkort har både ett 010-nummer och ett 070-nummer. 010-numet delar jag ut till oseriösa och 070-numret till de jag litar på. Går jag på semester stänger jag av 010-numret i växeln. Jag kan välja i mobilen vilket av nummerna jag vill ska synas när jag ringer ut (eller för den delen om det ska vara dolt nummer) men det går att ringa båda numren alltid (så länge det är inte är aktivt avstängt enligt ovan). Så ja, det fungerar för mig i alla fall.
Min arbetsgivare kräver att man installerar deras VPN + remote access på arbetstelefonen, med andra ord så kan de se allt du gör och vem du ringer osv. Vissa kanske känner sig bekväma med det men jag vill ogärna ha den graden av övervakning i mitt privatliv. Så det är inte riktigt ett alternativ för mig känner jag.
För övrigt känns det som att konsensus lutar åt Fello?
Jag skulle precis som du inte accepterat detta. I mitt fall kan jag bara gå på stan å köpa en mobil å skicka in kvittot. På så sätt vet jag att ingen pillat med den i förväg och inte tänker jag installera något mysko på den heller. Då hade jag definitivt avstått att använda den ens i tjänsten.
Jag har kontantkort på halebop numera och betalar 189 kr/30 dagar för fria samtal och 5GB data och kan spara surf.
Blev så trött på att känna mig lurad och uppbunden på abonnemang.
Jag köpte en gång en iphone med 3 som operatör. Låst i 24 månader.
När jag bytte telefon blev jag övertalad att fortsätta abbonemanget.
Men när det nya 24 månaders abonnemanget gick ut skulle det hoppa över till det gamla?!
Affären sade att de skulle ta start avgiften, dessutom fick jag en gratis wifi sticka som jag inte ville ha.
Vi tog också familjedelning av surf. Dessutom skullle inte mitt abonemang vara bundet eftersom jag inte var intresserad av en ny telefon. Jag fick t.o.m. säljaren att skriva det på handlingarna.
Resultat: Jag åkte på start avgift.
När jag kollade 12-18 månader senare, visade det sig att det var ett bundet abonnemang.
Wifi stickan kostade 50kr månaden (Den lämnade jag tillbaka, och slapp den kostanden)
Att dela internet var dyrt. Den extra surf potten kostade 150kr, men för varje person som skulle dela kostade det 50kr extra. Vad är det för ekonomi i det? Det hjälpte inte heller att min son använde upp nästan all surf. De stackade rabatter på rabatter, som löpte ut efter 3, 6, 12 månader.
Fakturan var helt omöjlig att läsa. Ett 10 tal stackade produkter och otaliga rabatter.
Var nära att ta Hallon istället för Halebop, men märkte att 3 äger Hallon. Så nej tack.
Jag vill veta vad jag får och vad jag kommer betala.
Ett kontantkort duger för mig.
Jo, Du har rätt. Jag kollade bara mina “stats” o där stod att jag hade 3,99GB kvar så jag antog att det var 4GB varje månad. Mao resten är sparat från förr.