Mobiltelefoni, varierade behov under året

Har haft tele2 i många år och alltid förhandlat mig till lägre pris och mer data varje år. Senaste året 119 kr för 25 Gb med dubbel data, alltså totalt 50 Gb. Nu blev det 169 kr för ungefär samma mängd data kommande år.

Problemet är att jag knappt ringer något alls, och det ingår ju fria antal samtal, men under i stort sett alla årets veckor knappt behöver några data alls, då jag har fiber hemma genom gemensam upphandling i föreningen, som jag måste betala ca 100 kr/månad för.

Enda gången jag egentligen tvärtom behöver mycket data är när jag åker till landet eller utomlands någon helg eller veckor per år. Både för att se på tv och film i datorn, lyssna på Spotify, läsa tidningen, surfa, jobba online.

Egentligen vill jag ha ett riktigt billigt abonnemang med få data som speglar min användning. För att kunna köpa extra data när jag behöver. Men att köpa extra data från Tele2 brukar vara väldigt dyrt.

Någon som har något tips?

Jag vet att telia har något system där man kan spara ihop oanvänd data upp till en viss mängd. Kanske kan vara värt att kolla på.

2 gillningar

Jag har jobbtelefon, surfen tar slut 2 gånger om året.

Kör ett extra simkort från Hallon/Comviq/Fello som jag köper surf till.

2 gillningar

Är pensionär liksom min särbo.

Vi har bägge hallon för seniorer med fria samtal med 8 Gb data för 129:-/mån.

Jag ringer några enstaka samtal i månaden men använder en hel del data.
( Kollade att jag hade 107 Gb kvar så tydligen blir det inte så mycket trots att jag ständigt hänger på Spotify och Youtube ). Kanske man skall minska ned till 3 Gb för 99:-/månaden.

Särbon ringer ständigt långa samtal med alla ( inklusive svenska mobiler i EU ).
Förbrukar i stort sett inga data så hon har säkert ett jätteberg av data i sin pott.

Så egentligen borde vi klara oss på 99:-/månaden med Hallon. Särbon kan då fortsätta att ringa världen medan jag lyssnar på RT på bussen, :slight_smile:

2 gillningar

Hallon har ett tak på 100GB + den mängd du har för innevarande månad.
I ditt fall så har du 108 GB när din månad startar och är nu nere på 107. Överskottet över 100 kastas vid månadsskiftet men då får du dina nya 8GB samtidigt.

Skulle du byta ner dig nu, så raderas din pott och du kommer ner till 3GB.

1 gillning

Jag hoppar mellan Vimla och Fello. Då får jag extra med surf inför semester och håller priset nere. Vimla bokar jag via Refunder och får då 150 kr kickback också.

2 gillningar

Min far hade ett trådlöst mobilt bredband med sig i husvagnen i somras, det kanske vore något? Jag tror att han hade från Chili och betalade bara en fast summa för en fast period (typ 1 dag, 1 vecka eller en månad) :blush:

Edit: alltså ett simkort instoppat i en vägg ansluten router

2 gillningar

Man har inte full surfkvot inom EU utan en begränsad mängd. Värt att hålla koll på.

2 gillningar

Aha, det visste jag inte. :frowning:
Nåväl, månadskostnaden är trots allt hanterbar.
Tack för den mentala uppdateringen. :slight_smile:

Bra tips!
Verkar funka på Cashbacker som jag använder mig av också

1 gillning

Tre kan vara på gränsen tycker jag. Jag hade inte bytt ner för att tjäna 30 kronor i ditt fall. :slight_smile: