Bästa mobilabonnemanget 2022

Vi kör en repris på denna! Vilka aktörer och kandidater har vi i år?

Tror fortfarande Vimla är oslagbart? Är du student(sök en enskild kurs och hoppa av vettja) eller över 55 så kan man få 6GB/månaden för 100kr. Med tipsrabatten får man ner det med 10kr per person. Jag betalar 50kr/månaden.

Obs, går via Telenor.

Vimla/Hallon är väldigt prisvärda om man står ut med kass kundtjänst.
Ett snäpp upp har vi t.ex. Fello, hade nyss studentabonnemang där, 145:- med 20GB på Telias nät (som jag föredrar framför Telenors/Tres nät) och en utomordentlig telefonkundtjänst.
Ett snäpp upp har vi de vanliga operatörerna. Jag t.ex. ville ha eSIM på min Apple Watch, som ingen av de billiga operatörerna har stöd för. Så nu kör jag Halebop (föredrar som sagt Telias nät).

Men sure, uppskattar man inte t.ex. eSIM/VoLTE/Wifi-samtal så kan man ta det billigaste man hittar. Fello har nyss fått stöd för VoLTE och Wifi-samtal vilket jag uppskattar.

hallon har stöd för både VoLTE och Wi-fi Calling

Är det inte bättre med ett abonnemang som funkar så bra att man inte behöver kontakta kundtjänst ofta?

Jag har i flera år haft Comviq som har bra täckning på de flesta platser men förra året höjdes priserna ganska rejält. Fick rabatt ett år och betalar gamla priset men detta år kanske jag byter till Fello. Vill inte betala mer än 150kr/mån.

1 gillning

Som vi rör oss i familjen måste vi använda Telias nät. Frun har Fello och jag har Halebop (som har e-sim,vilket jag behöver till min Apple Watch). Har inte använt oss av supporten en enda gång dom senaste 3-4 åren.

Jag tror jag haft 5 olika operatörer på 10 år, har aldrig kontaktat kundtjänst.

Jag har Fello Dubbel surf Fastpris 4GB för 95 kr/mån. Första 3 månader hade jag till och med 50% rabatt. Jag är jättenöjd. Tidigare hade jag Vilma (min fru har fortfarande det) och det funkar/funkade utmärkt men är lite dyrare. Vi har aldrig half problem med täckning varken i Sverige eller utomlands.

1 gillning

Vill påminna alla att man ska ta nättäckning som beskrivs av andra med en nypa salt.

-Det gäller dem i deras situation - var de bor, jobbar, rör sig, vilka mobiler de har etc.
-Oavsett punkten ovan så förändras näten kontinuerligt, kommande tid mer än nånsin. Både 2G och 3G kommer avvecklas helt inom 4 år. Vilket innebär att operatörerna redan nu plockar ner sina basstationer allteftersom de byggt ut 4G och 5G. Detta innebär att man inte kan räkna med att det ser likadant ut i augusti som det gör nu i vissa områden.
-Operatörerna samarbetar i olika grad kring utbyggnad av nät, dvs de kan ha samma täckning just där ni bor …

PTS - Avveckling 2G och 3G

1 gillning

Ouch, där vi bor fungerar inget annat än 2G(oavsett operatör)men vi ringer via internet istället. Trist att jag de kommande åren inte kan ringa 112 om det skulle behövas.

Har fello 21gb för 145kr/månad. Är egentligen 7gb men förra black friday hade dom att man fick trippel surf livet ut.

1 gillning

Själv har jag faktiskt haft Vimlas studentabonnemang sedan 2017 och inte behövt kontakta dem en endaste gång :slight_smile: 90 kr/mån för 6 GB p.g.a en värvningsrabatt.

Men det man ska ha klart för sig om Vimlas (Telenors) nät är att de helt enkelt inte har samma täckning som Telia. Det blir man varse om man rör sig i fjällmiljöer eller på den riktiga Landsbygden™.

1 gillning

Betalar 195 kronor i månaden för dubbelsurf på Fello. Får då 28gb. Behöver inte så mycket egentligen, men på somrarna då vi drar på landet är det bra att ha möjligheten att spara surf. Dessutom på Telias nät.

Jag har testat alla operatörer som finns och aldrig stött på problem med kundtjänst eller liknande. Fello är dock det bästa och billigaste för mina behov.

1 gillning

Självklart Telia!
Absolut inte billigast men bäst täckning. Visst, rör du dig inte utanför stadsgränsen kan man väl ha det billigaste som går att få. Har provat ett flertal olika aktörer genom åren men kommit fram till att Telia passar mig bäst.

Problemet med avveckling av 2G och 3G är inte vanliga mobiler, utan alla små prylar som bara funkar med 2 eller 3G (mätare, styrutrustning…).

1 gillning

Det stämmer ju, men Halebop och Fello går i samma nät och är bra mycket billigare. Så jag ser ingen anledning att ha Telia öht om man nu inte kan få ett billigare abonnemang hos dom på något sätt.

1 gillning

Självklart är det ett större problem, men det var inte en del i frågeställningen från TS.
Många hemlarm kommer inte fungera som det var tänkta till exempel.

Kommer bli en ursäkt för många att byta ut prylar hemma :sweat_smile:

Comviq alla dagar i veckan. Billigaste plus bästa täckningen då de använder tele2s nät.

Sämsta abonnemanget och täckningen är nog Telia. En överprisad skräp som varken har support eller bra utbud.

Dessutom spionerar och trackar Telia vilka webbsidor du besöker för att samla data om dig.

Ja, de ska ju vara samma nät, Fello vet jag inget om men jag hade Halebop ett tag men det var dålig täckning när jag hälsade på mina föräldrar i Dalarna och även en del ställen i Värmland enligt mina erfarenheter.
Det är några år sedan nu. Telia har funkat överallt där jag varit :blush:

Ingen support? Finns ju både butiker och telefonsupport! Dyrt, javisst, men betalar gärna för kvalité.