Vilket mobilabonnemang är bättre än Hallon?

Eftersom den befintliga tråden om billiga mobilabonnemang inte verkar innehålla några riktigt matnyttiga tips lägger jag upp en ny tråd på samma tema. Utgångspunkten här är dock att Hallon har billiga abonnemang. De har särskilt rejäla surfkvoter vilket ju är bra.

Frågan blir därför vilka andra företag och abonnemang som har erbjudanden som är bättre än eller likvärdiga med Hallon. Det är inte nödvändigt att dessa alternativ ska vara tillgängliga för alla men de ska kunna tecknas nu. Det ska inte bygga på villkor som gällde på Black Friday 2022.

Mobilabonnemang utan bindningstid & Spara surf | Hallon

1 gillning

Helt seriöst, hur många kronor tror du att du kommer att spara genom att fortsätta leta?
Hallon har kampanj nu med under halva priset (4 mån.) och dubbel surf.

Skaffa en sådan och du har fyra månader på dig att hitta något som kanske slår dem med en tia eller två

6 gillningar

Vimla 20 kr per månad i fyra månader med en himla massa surf. :slightly_smiling_face: Jag valde 100 gb.

1 gillning

Jag kör vimla student (behöver inte vara student) och betalar 100kr för 10gb + spara surf.

1 gillning

Det handlar inte om att spara många kronor. Poängerna är istället två:

1. Det är mer värt att spara 10-15 kronor över tid än att få halva priset i fem månader. Det är pyssligt att byta leverantör även om den som är väldigt besparingsinriktad förstås kan välja det.

2. Allting handlar inte om priset utan även om vilket nät operatören har, hur stor surfkvoten är, vilka villkor som abonnemanget har på detaljnivå osv. Även om två abonnemang kostar lika mycket kan det ena vara betydligt bättre.

Jag har mer och mer kommit till slutsatsen att det viktiga är att hålla nere fasta kostnader. Jag menar då att det är mer relevant att långsiktigt spara 10 kr per månad via någon åtgärd än att spara 100 kr genom att köpa X på extrapris. Detta är nu ett exempel men jag tror att det är en klok inriktning för många.

2 gillningar

Jag tycker det är vettigare att spara mycket pengar via extrapris/kampanj. Istället för att betala dyrare för något långsiktigt.

1 gillning

För mig är alternativen i någon mening likvärdiga. När det gäller att ordna billiga abonnemang för föräldrar med låga pensioner eller liknande är det mer vettigt med något mer permanent.

3 gillningar

Plus att via Vimla så kan du spara 10kr/mån om du har en inbjudan

1 gillning

Jag kör Fello för familjens mobiler. Telias nät, men billigare.

10 gillningar

“Vilket mobilabonnemang är bättre än Hallon?”

De flesta skulle jag säga, givet att man är fast i nätet med Sveriges sämsta täckning (Tre) och inte har tillgång till telefonkundtjänst om något strular. Dumsnålt, då betalar jag heller en kaffe extra och får tillgång till Fello.

4 gillningar

Har aldrig haft hallon men vimlas chat-kundtjänst har jag väldigt bra erfarenhet av. Även Comviq hade också en bra chatsupport.

Enligt mig är en mänsklig chat-kundtjänst mycket hellre att föredra en att ringa och prata med tillhörande kö. Men det är såklart en smaksak. Boomers gillar kanske att tjöta i tele?

Jag har Hallon och har inte idits byta men täckningen är usel så fort du lämnar städerna.
Välj en annan operatör…

Fello är jag riktigt nöjd med. Betalar 145 i månaden för 21gb surf med fria samtal och sms. Telias nät så bra täckning nästan överallt

4 gillningar

Jag kör Vimla!, bra pris, mycket surf, fantastisk täckning i hela Sverige och tipsning rabatt -10kr / mån: https://vimla.se/

1 gillning

Om dom inte ändrat på senaste tiden så är en nackdel med Hallon att när surfen är slut så går det inte att surfa alls, jämfört med typ Vimla där hastigheten begränsas.

Lite jobbigt om man behöver akut titta upp busstabellen och surfen är slut.

Jag är också väldigt nöjd med Vimla. Med seniorrabatt kostar det 130 kr för fria samtal o sms + 8 GB surf. Har värvat två vänner också, vilket ger 10 kr rabatt per person (till både dem och mig!), så netto 110 kr.

1 gillning

Hallon med erbjudande genom Coop (samlar även poäng till Coop) eller Hyresgästföreningen ger ett antal procents rabatt.

Vi är 55+ och kör Fello. Funkar fint. Får hela 28 GB surf per månad och kan spara upp till 25 GB. 155 Sek . Kan nu helt skippa Wifi normalt. Kör 5g (= Säkrare tror jag, vid BankIDinloggningr etc.) Hyfsat betyg för kundtjänsten, bra täckning (TELIA), trevlig ton vid kommunikation. Missade första räkningen och fick snäll påminnelse via Sms inom några dagar men ingen förseningsavgift.

Med 10 GB per månad för 129 kr så har jag nu en surfpott på 160 GB. Ser inga problem med det för just mig. Vi har haft 3 och Hallon i familjen i mer än 10 år men bor också i tätort med bra täckning.
Ett större problem kan vara täckningen, men där jag bor och reser i Sverige så har jag inte upplevt något problem alls. Alla de här operatörerna har ju kampanjer som gör att man kan prova deras abonnemang en månad eller liknande. Att ta med sig sitt gamla mobilnummer är hur enkelt som helst när man tecknar (eller senare).
Utomlands spelar det ingen roll med vilken operatör man har valt då de använder samma utländska operatörer.
Den som vet att Telenor, Tele2 eller 3 har dålig täckning i närheten bör välja Fello istället.

Har bytt fram och tillbaka mellan Hallon och Vimla flera gånger för ny kund erbjudande på 4 abonnemang samtidigt. Varje gång är det drygt 1500:- sparat och klart på typ 30 minuters arbete att beställa och sen växla simkort. Någon månad har överlappat lite men har nog sparat ca 7000:- på bara detta. De sköter nummerflytt och sånt och har inte märkt någon praktisk skillnad i driften.

9:- i 4 månader med hallon per konto, 20:- i 4 månder på vimla, men med rekryteringsbonus blir det 5:- i månaden per konto.

Extra mobildata är ganska meningslöst om du inte streamar mycket video eller laddar ner större filer till telefonen när du är ute i rörelse utan wifi. Massor med kunder betalar för större datapaket än de någonsin använder.

3 gillningar