Har haft Tele2 i många år och förhandlat varje år. Fått både lägre pris och mer data. Nu fick jag svaret att cheferna beslutat att inget kunde förhandlas mer. Jag kunde endast få nykundserbjudandet på 249 kr och 15 Gb, plus dubbel data då jag har bredband via grupp i brf. Såg dock nu att tecknar jag via nätet är det 199 kr med 15 Gb, och jag får ju automatiskt dubbel data då jag har bredbandet via föreningen. Antar att det gäller.
Problemet är att det är 24 månaders bindningstid. Det har jag inte riktigt lust med.
Kikar på Hallon. 10 GB, 19 kr/mån i 4 mån,
därefter 159 kr/mån. Plus att ej använd data sparas. Och all data kan användas inom EU. Eller 25 Gb, 39 kr/mån i 4 mån,
därefter 259 kr/mån.
Behöver hemma inte mycket data egentligen, men däremot på landet där jag inte har bredband. Brukar dock ladda ned lite filmer och avsnitt på Netflix och koppla mobilen till tv med kabel. Och vill gärna ha i utlandet någon enstaka gång.
Dilemmat är att jag downshiftat,någon slags barista-fire. Om jag byter från Tele2 till Hallon kanske jag aldrig kan teckna Tele2 igen. Och Hallon kanske försvinner i framtiden, vilket Tele2 inte lär göra. Är 58 år och lär väl jobba runt 25 % så länge jag får uppdrag. Drabbas en del av AI.
Vad tänker ni om min situation?
Just nu känns det värt att byta. Men kan det kanske innebära problem senare. Detta med spara potten, allt kan användas i utlandet och ingen bindningstid är ju bra.
Hallon ägs ju av tre och tele2 har väl haft sina problem och kan lika gärna försvinna de. Tele2 äger väl fortfarande comviq om de har ett motsvarande erbjudande.
Tänker att några kronor hit eller dit inte spelar någon roll? Mobilen används till mycket och känna stress över att rätt va det är så är surfen slut. Så kändes det när jag gick i skolan för 25år sedan. Jobba istället en timme mer i månaden så får du ett bra abonnemang.
Då “3” äger Hallon lär inte Hallon bara försvinna. De lär nog erbjudas nya abonnemang av 3 eller så säljer de alla kunder till annat bolag som tar över.
Hallon är billigare än Tele2. Kolla bara att du har bra täckning i närmiljön med Hallon (3). Vill du fortsätta med Tele2 så finns ju Comviq som är billigare än Tele2.
Kolla också hur mycket data du faktiskt använder. Om du inte tittar mycket på video över mobilnätet så räcker 10 GB väldigt långt.
Kombinerar man det med Refunder så kan man faktiskt få betalt för att hålla igång ett mobiltelefonabonnemang. Hoppa mellan Hallon, Vimla, Comviq och Fello.
Jag skulle vilja slå ett slag för Fello som ägs av Telia. Priser i paritet med Hallon men betydligt mycket bättre nät. I detta nu har Fello dubbelsurf också.
Du tror inte du kan byta tillbaka pga problem med kreditupplysning (ingen inkomst)? Finns ju massvis med människor som har betalningsanmärkningar men som ändå har telefon, så killgissar att operatörerna inte är så petiga. Men ring och fråga Tele2 helt enkelt.
Mitt Hallonabb är begränsat till 10GB utomlands per månad samt max pott på 100GB. Men är företagsabb.
Håller delvis med. Samtidigt använder jag knappt någon data alls här hemma då jag har bredband hemma, vilket blir 90 % av året. På landet skulle jag dock behöver mycket mer, då jag vill kolla på film och serier. Så känns onödigt att betala för något jag använder under några veckor på landet eller någon vecka utomlands. Får man spara data kan man ju bygga upp en buffert mellan gångerna på landet.
Vad gäller utomlands, kan det vara en idé att istället köpa annat nationellt eller internationellt simkort för surf? Man verkar ju kunna ha flera esimkort i samma mobil.
Jag kör Hallon och tillägger att du kan snegla på de olika planerna för att maxa surfen och minimera avgiften. Jag är t ex ”student”, då de ändå mest är nån sorts användarprofil. Betalar en hundring och får lite rabatt via Coopmedlemsskap.
Förstår inte riktigt. Planerna är väl vad de är. Jag har ett gammalt oanvänt konto. Får kolla om man kan teckna student eller om man måste bevisa det genom studentkort eller annat för att få billigare pris.
Jag provade mobilt bredband med enbart datakort för många år sedan. Har själva bredbandet kvar, och ska kolla om det fungerar fortfarande. Har förstått att fler börjat använda sådant så de kan ta med det i tex husbilen etc. Kanske kan det löna sig att teckna då man är på landet.
Jag har alltid haft Hallon, typ 15 år eller nåt, det har uppgraderats från 1GB successivt upp till 10GB och tycker det funkar jättebra med 10GB. Har ofta mycket surf över då man för det mesta har WiFi. Sparar också upp min pott till tillfällen då man inte har WiFi och vill kolla på film etc på buss osv. När jag är utomlands brukar jag använda andra tjänster för att skaffa eSIM med surf (utanför Europa) och det är väldigt smidigt.