Vad är det billigaste jag kan få? Jag behöver bara fria sms och samtal i Sverige och ok täckning i Skåne. Jag får obegränsat med surf på mtit ena simkort (från jobbet) men arbetsgivaren vill att jag har ett eget fysiskt sim i telefonen om jag vill använda telefonen privat.
Jag är student så jag kan få studentpris på abonemang.
Jag har Telenor kontantkort som jag laddar 99kr per månad för fria samtal och sms. Tror den 5 eller 6 laddningen är gratis om man kör autogiro eller något.
Jag gjorde en snabb sökning och det billigaste verkar vara Lyca för 85 kr/mån (Telenors nät). Jag skulle dock utforska alla alternativ mer noga, då dessa företag har väldigt olika villkor. Det kanske går att få billigare om man kör med kontantkort.
Personligen har jag Fello privat (Telias nät) för 95 kr/mån, men det beställde jag för ett antal år sedan och de har inte ökat min abonnemangsavgift sedan dess.
Vimla, Fello och Hallon är de tre stora operatörernas budgetmärken; Vimla är Telenor, Fello är Telia och Hallon är Tre. De kostar ungefär lika mycket allihop, lite under en hundralapp i månaden och där har priset legat i ett antal år nu (absolut inte någon priskoordination här inte, karteller finns inte, på med skygglapparna Konkurrensverket) för billigaste abonnemanget. Om man orkar byta en gång om året eller så brukar man få lite nykundsrabatt i några månader så man kan studsa runt mellan dem, men man sparar inte många kronor på sånt så det kanske inte är värt besväret.
Telenor och Telia har båda bra täckning, möjligen är Telia lite bättre, medan Tre är märkbart sämre. På de flesta håll spelar detta dock ingen roll och särskilt inte i tätorter.
På sådana sidor får man ett “urval” av abonnemang. De företag som inte ger någon ersättning för att man skickar vidare potentiella köpare finns inte med.
Det betyder inte att sådana sidor är dåliga, men de innehåller ett urval av operatörer, vilket man bör ha i åtanke.
Glöm inte kolla t.ex. Refunder, där finns det viss cashback på flera av dom billigaste abonnemangen! Ska själv precis byta till Hallon för att utnyttja deras ny kund-erbjudande + en saftig cashback på det!
Har Vimla för 70kr/mån. Hade nog klarat mig på kontantkort till och med men prisskillnaden blir rätt liten och då tappar jag rabatterna hos Vimla. Hade studentabonnemang också i massa år. Jag tror man kan söka random distanskurs och sedan hoppa av så får man studentkortet ett tag.
Finns det inte bra mäjligheter nu att köpa utländska sim-kort? Ev helt elektroniskt via e-sim?
Inga gratis minuter men jag har två sim-kort i hushållet från Digi-mobile med italienska nummer. Fördelen är att jag inte hehöver betala nån månadsavgift utan bara det som används. Brukar bli mindre än 1€ per månad.
Är sagt att det ska regleras så att korten gäller begränsad period.
Annars kan ett visst land inom EU konkurrera ut alla operatörer alternativt slå ut prissättningen som finns mellan operatörer i olika länder.