Jag har haft Tre som operatör i många år, pga. att tjänsten “3Världen” ingår. Den ger mig bra datapaket utanför EU (jag får bl.a. 100GB surf i Schweiz och en del andra länder utanför EU och detta ingår i abb-priset).
Vet någon om de andra operatörerna har något motsvarande nuförtiden? Dvs. där det inte kostar en massa pengar att surfa i Schweiz? Det är lite tröttsamt att som flitig resenär fortfarande vara “låst” till en enda operatör och 3 har en del andra saker som de inte är bäst i klassen på.
Annars får jag ringa runt till operatörera och undersöka.
Jag har 3:s företagsabonnemang (på enskild firma) med just 3Världen som tillval.
Vad jag vet är när andra operatörer ringer mig och försöker sälja in någon produkt till mig och sedan får höra att jag har just den här kombinationen så säger de alltid direkt “Ok, det är ett erbjudande vi inte kan slå.” och sen lägger de på.
Men det kan vara så att det mer är företagsabonnemanget snarare än 3Världen de reagerar på, jag är inte helt säker.
Med Telenor har du surf i alla länder inom EU och EES och utöver det även: - USA - Andorra - Turkiet - Schweiz - Serbien - Montenegro - Thailand - Malaysia - Myanmar
Tack för tipsen om Telenor och Lyca. Telenor verkar något sämre villkors- och prismässigt än 3, både för vanliga abb och familjeabb, men det är bra att känna till att de finns som ett hjälpligt alternativ. Lyca verkar för bra för att vara sant. Nu skulle 120GB inte räcka långt (har ju obegränsat med data inom Sverige med 3), men priset är ju väldigt lågt och roamingen verkar riktigt bra! Gjorde en snabb sökning och hittade bl.a. https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1n1l8wy/lycamobile_nere_kan_inte_ringa_och_surfa_vad/
Sånt där har jag aldrig ens upplevt med 3, så jag känner en viss tveksamhet. Någon som har egen erfarenhet av Lyca och kan berätta lite?
ps. Saily och andra rese-eSIM operatörer är inte aktuella för mig då de kostar alldeles för mycket i användningsområdet 100GB/mån och uppåt. Men de är som alltid bra att ha som komplement då jag kommer till länder som inte ger mig data ens med 3Världen, som t.ex. Egypten och Sydafrika.