Min telefon har gått sönder. Jag har alltid haft köpt loss en lite äldre telefon utan abonnemang och använt ett kontantkort som jag tankat med 195 kr per månad.
Vilken är den billigaste lösningen nu? Fortsätta så eller köpa en ny telefon med abbonemang? Köpa loss en telefon och hitta billigare abbonemang?
Behöver absolut inte någon fancy telefon. Några tips?
Jag kan ha fel, men har i vart fall tidigare när jag räknat på det kommit fram till att det sällan blir billigare av att man binder upp sig på ett abonnemang i samband med köp av telefon?!
Jag köper således telefon och tecknar abonnemang separat. Då är man dessutom fri att byta abonnemang så snart ett bättre erbjudande dyker upp någon annan stans.
Flaggskeppsmodeller båda gångerna som kostade under 1000kr jämfört med att bara abonnemang utan mobil. I butik kostade ena mobilen 5000kr och den andra 7000kr.
Även i jämförelse med andra abonnemang? För mig räcker i princip alltid det absolut billigaste abonnemanget som finns på marknaden för att täcka mina behov - det är dock sällan de abonnemangen kombineras med dylika erbjudanden.
Svårt att svara på vad som är den billigaste lösningen, det beror ju lite på vad man har för behov och hur man använder telefonen, men jag köpte min mobil begagnad för strax under tusenlappen och har ett kontantkort som jag fyller på med ca 100-200 kr om året. Har ingen surf men brukar befinna mig på platser med tillgång till wifi så kan ringa och messa via nätet. Det är den billigaste lösningen jag haft hittills.
För ett par år sedan när jag hade behov av surf betalade jag 99 kr/mån för ett abonnemang hos Hallon. Då hade jag en annan mobil som jag köpte ny, utan abonnemang, för 3000 kr. Jag gjorde lite research och kom fram till att det blev billigare än att köpa en likvärdig telefon med abonnemang där man fick ungefär samma deal (fria samtal, sms och surfmängd) som hos Hallon.
Jag har Hallon som kostar idag 109 kr/mån… Brukar köpa ny äldre modell av mobil runt 1.000 kr å de funkar flera år… Anser de vara klart billigast… Man kan ha ett så kallat kontantkort som är säkert billigare…
Billigare abbonemang kan du garanterat hitta. Det jag har kostar 170/månad och ger mig 10Gbyte per månad.
OM man är lite säkerhetsmedveten skulle jag helst inte använda och absolut inte köpa en telefon som inte uppdateras med säkerhetsuppdateringar. Lite för stor risk att man blir hackad då av någon illvillig om man kan göra bankaffärer och betalningar och använda Bankid på sin telefon. För Android systemet har
Olika tillverkare av telefoner olika policy. APPLE har jag aldrig ägt privat men dom sägs ha uppdatering en längre period.
Samsung som jag har nu lovar skicka ut uppdateringar i ca 4 år efter release. Det finns tillverkare med ännu längre tid.
Min telefon är releasad i år. Många andra är klart sämre. Kanske bara 2 år säkerhetsuppdateringar.
En sådan hade jag sist tyvärr. Kollade inte uppdateringpolicys. Den luren funkade utmärkt när jag la den i byrålådan för sista gången.
Dvs Jag skulle själv inte köpa en beg eller äldre modell Android telefon. För struligt att byta oftare än man behöver även om man får bra pris.
Om man inte behöver nåt fancy kan man exemplevis köpa en ny Samsung A14 som releasades 2023 för 1800 SEK .
Jag skulle välja att köpa en begagnad Iphone från Swappie eller liknande företag och komplettera det med abonnemang från t.ex. Hallon. Det är möjligt att det finns billigare telefoner än dessa men jag tror att man då gör avkall på prestanda och bra egenskaper. Tricket borde främst vara att köpa det billigaste som ändå ger “full prestanda”. När man söker “det absolut billigaste” tappar man ofta mycket i prestanda. Tappet i prestanda för att spara de där sista hundralapparna (räknade på hela innehavstiden för telefonen) är ofta ganska stort.
Väldigt bra ämne det här. Bra råd till att köpa telefon och vilket företag man bör välja. Jag vill byta telefon och bredbands företag idag. Nu har jag Telia som i och för sig fungerar bra men är dyra. Jag har kollat med andra företag och fått betydligt bättre priser på allt (alltså telefon, abonnemang och bredband.) Tv-tjänster har jag inget behov av därför att jag använder min brors abonnemang hos Teliaplay och Viaplay som funkar väldigt bra. Men mitt problem är att jag alltid blir nekad när de gör en kreditprövning på mig. Det gör att så som jag ser det inte kan göra någonting utan att vara kvar hos dyra Telia och betala dyrt varje månad. Jag har också ett ytterligare problem och det är att jag har stora skulder och har en löneutmätning hos Kronofogden. Så min fråga är om det finns något som jag kan göra för att byta telefonföretag? I övrigt har jag en väldigt trasslig ekonomi och är i ett stort behov av billigare telefon kostnader. Jag betalar idag ca 800 till 1000 kr per månad till Telia (Telefonabonnemang och bredband). Det är tungt.
@Thomas67
Ja, det är krångligt att få nya abonnemang om man finns hos kronofogden då de alltud kollar upp ens kreditvärdighet innan man tecknar nytt.
Det första jag skulle göra är att rings telia och se om de kan skruva ner något i ditt abonnemang. T.ex att du betalar för för mycket surf i mobilen eller betalar gör snabbare internet än vad du egentligen behöver
Ett alternativ skulle vara att du skaffar ett kontantkort som du fyller på med då kanske lite större surfmängd. Som du då använder och har som mobil wifi hotspot istället för bredband. Ett exempel utan att veta om det är bäst är comviq fastpris med 100gb för 345 kronor.
Skulle du klara dig på mindre surf kan du välja en billigare lösning. Kontantkort tas ingen kreditkoll på om jag förtstått det rätt.
Om du behöver ha mycket internet via lina dvs, spelar mycket på datorn, äldre tv modell utan wifi då blir det svårt att enbart ha mobillösningen. Och då kanske du är fast i abonnemanget.
Men det är något du skulle kunna göra avkall på under en period medan du rätar upp din ekonomi. Betoende på situation.
Jag skulle tipsa om nedan:
Prata med telia och se vad du betalar för och om de har billigare lösningar.
Kolla din faktura för att se hur mycket surf du använder (mobilt och bredband)
Se om det finns en vettig kontantkortslösning dom passar ditt behov. Eller anpassa behovet efter den lösningen som finns.
Obs är det väldigt lång tid du kommer kämpa ekonomiskt så är det bra att veta att om du säger upp abonnemang är det inte säkert att du får ett nytt under denna period.