Har mobilabonnemang från 3 men har funderingar på att avsluta detta och ringa med Skype eller Viber istället för mobilabonnemang för att på så sätt få bort månadskostnaden för mobilabonnemanget . Har kollat upp dessa på Nätet och amerikanska Microsoft äger Skype och här tilldelas man ett unikt Skype-nummer som man kan välja betala per år, per månad eller per minut, men jag hade isåfall tänkt betala per år. På Skype betalar du i valutan SEK och på Viber med Euro. Du ringer med Skype från datorn hemma, Skype använder större bandbredd och är därför mer lämpad för datorer, och du ringer helt gratis till andra “Skypare” medans samtal till “icke Skypare” kostar en liten slant men är betydligt billigare än att ha ett mobilabonnemang.
Viber liknar Skype men ägs av ett japanskt företag men här har du inget specifikt nummer att ringa med utan man använder mobilnumret istället men samma sak här, man ringer helt gratis till andra “Vibare”. Min bror och jag har båda Viber i mobilen men jag har både Skype och Viber även i datorn hemma. Har också funderingar på att skaffa en extern datormikrofon för att få riktigt klart fint ljud. Jag har inbyggd mikrofon i datorskärmen men det låter lite som man pratar i en konservburk därav mitt beslut att skaffa extern mic istället.
Känner någon till Skype och Viber och ringer med dom och hur billigt blir det jämfört med ett billigt mobilabonnemang?
Kan tillägga att nödsamtal kan INTE ringas med varken Skype eller Viber det får man göra från mobilen men det går ju att ringa t ex 112 utan mobilabonnemang.
Om du inte har något mobilabonnemang alls, hur kan folk ringa dig när du är ute och utan wifi? Hur gör du om du behöver tillgång till Swish / mobilbanken / google maps etc när du är ute?
Hur mycket kostar ditt nuvarande abonnemang hos 3? Ett alternativ till din idé kanske kan vara att starta med ett billigare abonnemang? Du kan få fria samtal och sms under hundringen per månad, t.ex. 95 kr/mån hos Fello som använder Telias nät. Till skillnad från andra lågprisabonnemang har de t.ex. bra telefonkundtjänst.
Nâgot som kan vara drygt är om du stöter på tjänster med MFA som enbart har SMS. Ska du göra något tillfälligt kan du använda disposable sms.
Kontantkort kanske vore bra? Använder du det inte kostar det väl 100kr vartannat år. Sen blir det ju kanske svårt att klara sig utan mobildata i dessa tider med betalningar, bankid, google maps osv.
Jag var inne på att byta till kontantkort ett tag men kom fram till att det skulle bli dyrare att köpa data varje månad. Kör därför kvar med Vimla, 60kr i månaden är en halv pizza.
Fast… om poängen var att avsluta abonnemanget för att bli av med månadskostnaden… Vad ska du då ‘ha kvar abonnemanget för men inte ringa via det’? Jag menar, i abonnemang idag är det väl eg datatrafiken man betalar för och möjligen utlandssamtal, resten ingår väl, mer eller mindre?
(Använde Viber mycket förut, men de gjorde ngn förändring så jag släppte dem. Skype är ett himla otyg i mina ögon, jag har aldrig blivit vän med den tjänsten, tyvärr. Använder WhatsApp ganska mycket i dagsläget för att snacka med vänner i utlandet, även om jag kanske inte eg är så glad i det företaget heller.)
Kör mest Google Duo med folk utomlands.
Men även Teams och WhatsApp.
Skype & Viber har jag slutat använda. Dock brukade jag använda Skype’s “ringa lokala nummer i utlandet” tjänst då det blev billigare än att ringa med mobilen.
Har även slutat använda Hangouts och Zoom.
Du menar att du bara ska ringa via ditt hemma-bredband?
Låter spontant som mer krångel än besparing i mina öron. Hur gör du när du ska kolla upp något när du är på stan? Ska du springa hem och googla? Eller när du ska parkera bilen/förlänga parkering osv? Är inte din tid värd något?
Du kan ju alltid prova för att se hur det känns. Själv betalar jag hellre mer än går runt på stan utan uppkoppling och tillhörande bekvämligheter.
" Hur gör du när du ska kolla upp något när du är på stan? Ska du springa hem och googla? Eller när du ska parkera bilen/förlänga parkering osv? Är inte din tid värd något?"
Ditt första argument tolkar jag som spydigt och korkat. Behöver jag kolla upp nåt gör jag det på Nätet hemma på datorn INNAN jag går ut eller tar med min Ipad eller laptop och går in på nåt fik som har gratis Wi-Fi. Men jag rör mig mycket sällan i Gbg city och parkerar bilen i city gör jag aldrig heller. Har faktiskt googlat på Skype vs mobilabonnemang och många som har Skype säger det är mycket billigare än mobilabonnemang. Sen kan man ju videochatta och ha videokonferenser med Viber, MS Teams etc och det är väl bra för då slipper man åka kanske flera mil till utbildningslokalen i en annan stad och om det ösregnar ute kan man sitta hemma och ändå delta.
Alltså är inte ett mobilabonnemang eller kontantkort i princip en nödvändighet i dagens samhälle?
Du kommer ju inte kunna ta emot ett samtal eller SMS så fort du är utan data. Som någon annan sa kommer du inte kunna kolla upp saker, mycket i dagens samhälle kräver ju en internetuppkoppling. Visst kan du göra allt hemma först men du är ju låst då och kan inte anpassa dig om något skulle ändras.
Har du tänkt igenom det här ordentligt? Du kan ju såklart testa men har du kollat på operatörer som Vimla, Hallon och dylikt med abonnemang under hundralappen?
Om du är student eller pensionär har dessa ofta ytterligare rabatt.
Jag förstår inte riktigt upplägget måste jag säga? Du blir ju direkt utan all kommunikation så fort du lämnar hemmet? Jag har aldrig sett någon ställa alternativen skype eller mobilabbonemang mot varandra, det känns som olika saker? Du behöver ju mobilabbonemanget för att använda skype, såvida du inte råkar vara inom täckning för något wifi?
En stor ekonomisk fördel att gå över till Skype istället för mobiltelefon abbonemang måste bli att också slippa ha en mobiltelefonen överhuvudtaget.
Skaffa ett par blåtandshörlurar att ha när man är hemma, uppkopplad till datorn.
För mobiltelefonens mobila funktion kommer ju sättas ur spel rätt så mycket då Skype endast kommer fungera när man har wifitäckning. Eller tänker jag fel?
Helt ärligt,
Ett alternativ vore kanske att gå tillbaka till fast telefoni? Abbonemanget för detta brukar väl nästan ingå utan större kostnad i bredbandsabbonemanget. Bara att betala samtalskostnaden. Och sedan införskaffa sig en gammal hederlig “trådlös telefon”. Finns att få billigt på de flesta loppisar.
Personligen har jag själv haft Skype nummer under ett par år, men då inte som ersättning för ett mobilabbonemang, utan för att ha även ha ett privat telefonnummer i jobbmobilen.
Och det fungerade bra.
@CyberSmurfen
Jag hade möjligen skaffat ett kontantkort från till exempel Comviq. Kravet att kunna behålla kortet aktivt är att man laddar den minst en gång per år.
Lägsta summa är 50kr, Amigo 50kr, som ger dig möjlighet att kunna ta emot samtal under ett helt år och du har en pott på 50kr att ringa med.
Du får även en surfpott på 0,5GB men den gäller endast 30 dagar. Kortet förblir aktivt även om du använder upp potten på 50kr fram till ettårsdagen från senaste laddningen.
Billigt sätt att kunna ta emot samtal ett helt år och skulle du ha slut på potten och hamnar i ett akut läge kan du ladda upp med 50kr via nån butik på stan.