Tyvärr har Microsoft bestämt sig för att lägga ner Skype som vi använt när vi är utomlands för att hålla kontakten med äldre personer i Sverige som bara klarar av att ringa på vanliga telefoner, inte appar som Teams, Zoom, WhatsApp, Viber mfl.
Känner någon här till en motsvarande tjänst som erbjuder
Abonemang på lokalt svenskt telefonnummer
Ta emot och ringa samtal med det telefonnummer
Försökt googla men inte hittat något vettigt alternativ till det Skype erbjöd oss.
Det är inte ett alternativ att lägga in säg era WhatsApp-’nummer’ som genväg i kontakter så att vederbörande kan ringa så? Dvs - knappar de in numret varje gång eller kan de (lära sig?) öppna Favoriter från telefon’appen’ så att säga? (Vet inte om jag förklarar vad jag menar tydligt nog. Och du har säkert tänkt på det redan men… det var första tanken.)
Tyvärr går gränsen vid att knappa in på knappsatsen på Doro telefonen vilket var svårt nog att få till jämför med gamla nummerskivor
Så det måste nog vara ett ”land line” nummer som Skypa har haft det.
Det har också varit supersmidigt att företag och myndigheter har kunnat ringa en, och en själv dem, på ett vanligt nummer med lokaltaxa … men det går ju att lösa utan Skype.
Blir dyrt vad jag vet 5-10 kr/min utanför EU speciellt Asien till Sverige med svenskt kontantkort. Ok för korta samtal men inte riktigt för långa samtal med släktingar som pladdrar på, telefonkö hos myndigheter mm.
Med Skype kostade ett svenska nummer och fria samtal i Sverige i snitt 80 kr/mån
När Telia nyligen bestämde sig för att ta bort de fasta telefonlinjerna till oss så fick jag samma problem. Vill behålla mitt gamla vanliga Svenska telefonnummer.
Jag har som ersättning flyttat vårt Svenska telefonnummer till QuickNet. Man kan antingen använda sitt gamla nummer eller så kan man få ett nytt. Abonnemanget fungerar lika bra utomlands som hemma, det enda som behövs är en internetanslutning. Man får en liten box som man kopplar till sin router och som man sedan kan koppla en vanlig fast telefon till. Det har fungerat perfekt än så länge, och är mycket billigare än Telias fasta telefonanslutning.
För oss faller det tyvärr på boxen eftersom vi vill att det ska fungera oavsett var vi är, på resande fot eller boende en längre stund. Inte alltid man kan/får koppla in sig på andras routrar.
Så helt internet baserat med app/websida är det vi söker. Som det är med Skype.
Men bra att du hittade en lösning för er. Telia dra in telefonnumret, jösses, man undrar ibland
Åtminstone tidigare har det funnits ip-telefonitjänster för privatpersoner som inte kräver att man använder utrustning från operatören, utan som tillhandahåller inloggningsuppgifter så att man kan ringa via sådan mjukvara som beskrivs på List of SIP software - Wikipedia.
När jag googlade lite nu fick jag dock intrycket att många sådana tjänster antingen har lagt ner eller har slutat tillhandahålla inloggningsuppgifter av någon form av säkerhetsskäl. Jag hittade dock IP-Telefoni | Teletek IP-telefoni & Bredband. I beställningsformuläret där finns det ett alternativ “Jag har egen IP-telefoniprodukt och vill ha mina inställningar postade till mitt hem”. Kanske innebär det att de fortfarande kan tillhandahålla sådana inloggningsuppgifter.
Ser ut att vara för företag men kanske funkar för privatpersoner också.
Sen verkar det som att de bara kopplar samtalet till ett telefonnr i landet man är. Men det är ju inte alltid man har skaffat sig ett lokalt telefon nr i ett land man besöker. Skickar de samtalet till ett land där man har telefonnr så lär man få betala för den internationella delen.
Inte att man bara kan svara som Skype i en app utan något telefonnr i andra landet, utan bara ett telefonnr i Sverige.
Verkar som Microsoft gjort en blunder med att lägga ner Skype in/out för det ser inte ut att finnas något alternativ som ersätter det rakt av
Ja, men jag tänkte att det kanske skulle passa i din situation om det nu är så att de tillhandahåller inloggningsuppgifter. I så fall borde du exempelvis kunna någon av de appar som nämns på Wikipediasidan för att ringa. Jag är inte helt säker på att det skulle fungera, men kanske kan det vara värt att undersöka.
Nja, känns lite komplicerat Vill köpa en tjänst som är av enkel som möjligt. Mest frun som ska använda det och hon är låt oss säga inte så god vän med teknik
Det närmaste jag kommit att hitta en ersättare till Skype är Viber out där man ringer ”på internet” till Sverige gratis och sedan lokaltaxa i Sverige.
De verkar dock inte erbjuda ett svenskt telefonnr så man får ”’missa” samtalet på svenska mobilen och sedan ringa upp på Viber out. Går ju men lite knöligt.
Och funkar inte så bra med banker/myndigheter/sjukvård där man inte alltid kan ringa tillbaka. Å andra sidan är det ju inte så ofta de ringer upp en
Så Viber Out är närmast hittills. 6 USD/mån för samtal till 57 länder.
Tyvärr usel rating på Trustpilot så risk att det inte är så bra men kanske värt en chansning.
Kör på kontantkort för när det verkligen behövs. Har samma grej med äldre generationen att appar är för avancerat. Men vi är kortfattade i vår släkt så kanske max blir någon hundring per samtal.
Jag blev nyfiken så nu har jag prövat en massa appar, men de har inte svenska nummer eller så verkar de vara skit. Mest lovande var veky och numero, men jag har inte vågat skicka in pengar och provat på riktigt.
Nästa steg vore att bygga sin egen lösning med asterisk, ett svenskt simkort och en dator med LTE-modul som står i Sverige. Det finns tydligen en modul som heter sim7600 som har drivrutiner för asterisk. Sen kan man ansluta med en SIP-klient. Tyvärr har jag inte tid att prova själv.