Tjena!
Det börjar bli dags för en ny mobiltelefon.
Finns det någon fördelaktig finansieringsmodell vid köp av mobiltelefon?
Tidigare har jag alltid köpt kontant. Jag har Vimla som abbonemang 150kr/mån (nöjd med det).
Använder inte apple.
Tjena!
Det börjar bli dags för en ny mobiltelefon.
Finns det någon fördelaktig finansieringsmodell vid köp av mobiltelefon?
Tidigare har jag alltid köpt kontant. Jag har Vimla som abbonemang 150kr/mån (nöjd med det).
Använder inte apple.
Har lite samma fundering, men jag använder idag en Iphone 6 som jag trivs med.
Men den har börjat bli så gammal så den senaste tillgängliga uppdateringen av operativsystemet inte längre fungerar med vissa appar. Troligen så slutar vissa vitala appar att fungera inom 1-2 år.
Drömmen vore att kunna uppdatera till en Iphone 12, men det är en stor investering för mig som låginkomsttagare. Så följer din frågeställning, och hoppas på tips även från ett Apple perspektiv.
Det är bara att räkna på totalkostnad.
Ofta kan man få ett lägre pris mot att man bilder sitt abbonemang på 12 eller 24 månader.
Tyvärr så är det ofta då kopplat till ett dyrare abonnemang, så totalkostnaden kanske ändå inte blir så bra om man inte har nytta av det dyrare abonnemanget med mer data.
Ja, kontant betalning. ![]()
Generellt kan man väl säga att om du behöver finansiering på en mobiltelefon så tittar du på för dyra modeller.
Samsung erbjuder avbetalning på 12 eller 24 månader på sin hemsida via Klarna. Inga uppläggningsavgifter ingen ränta. Du betalar inte 1kr mer än vad telefonen kostar. Du kan betala mer än vad som är aviserat om du önskar för att betala av snabbare utan extra kostnad.
Det går rykten om en ny version av iPhone SE nu på våren 2022. De är väldigt prisvärda om man vill ha en iPhone.
Hade jag inte haft en iPhone 13 redan så kanske jag köpt den nya iPhone SE ![]()
Ska hålla utkik! Tack för tips!
Jag köpte min iPhone 13 Pro från Komplett och betalade med Komplettkortet, vilket gav mig 500:- i bonus. Betalade in samma summa på som mobilen kostade till Komplettkortet, så att det inte skulle bli en kredit.
Köpte min iPhone 12 pro för snart 2 år sen.
Tänkte köpa den kontant men halebop hade kampanj om man tog den på 24 månader.
Blev 2000kr billigare för telefonen än att köpa kontant och så fick man air pods på köpet för ca 2000kr.
Ingen ränta eller andra avgifter.
Abonnemanget var samma som jag hade tidigare och fortfarande skulle valt om jag tecknat nytt.
Jag har gjort lite efterforskningar för egen del. Det jag hittade kanske även kan vara aktuellt för @Foborg, troligen finns andra mobiloperatörer med liknande lösningar.
Min mamma, min syster och jag delar på ett familjeabonnemang via Tele2. Det verkar som det går att köpa en telefon i deras butik och lägga till avbetalningen på vårt gemensamma abonnemang.
Som det verkar så tillkommer inga extra avgifter, utan totalpriset på mobilen blir samma efter 12, 24 eller 36 månader som om jag köpt den kontant idag. Idag kostar den telefon jag är intresserad av cirka 7500 kr.
Nackdelen är att vi kanske binder upp oss på 24 eller 36 månader, beroende på vilken avbetalningstakt som väljs.
Men ska ringa till deras kundtjänst imorgon och ställa lite frågor och om det är möjligt att betala av återstående summa på mobilen om till exempel min syster vill byta leverantör efter 18 månader.
Några andra som har erfarenheter om detta upplägg? Finns fallgropar eller något jag inte tänkt på?
Vi har köpt begagnade mobiler från Swappie (finns säker andra också, har inte kollat) som fungerat utmärkt.
Att säga att Apples produkter är prisvärda är väl ändå att ta i?
Fruktansvärda priser och man låser in användarna, ändå så står det hur många som helst i kö för att kasta bort sina pengar på dessa undermåliga produkter.
Tragiskt är bara förnamnet.
Marknaden har alltid rätt. Oavsett om det gäller Apple-produkter eller ett luftslott på börsen. ![]()
Själv tycker jag Apple är helt överlägsna alla konkurrenter men smaken är som baken.
Marknaden håller inte med.
Jag är en del av marknaden och jag håller inte med. Måhända att jag är i minoritet…
Det står givetvis alla fritt att kasta bort sina pengar på vad man behagar, sålänge som man inte tvingar dessa sektliknande verksamheter på andra så.
Oavsett vad som inhandlas så hoppas jag att det blir en bra lösning för TS.
Tycker du inte själv att det är skapligt off topic att börja härja om ”sekt” så fort någon råkar nämna Apple?
Det verkar som att det blir till att övervaka prisjämförelse tjänsterna.
Har haft samsung senaste telefonerna s3 och s8 idag. Har varit nöjd men skulle vilja slippa samsungs egna appar och tjänster.
Så jag är sugen på Google pixel 6 / 6 pro. Värderar kamera prestanda högt.
Jag är inte sugen på på något kinesiskt märke heller.
Jag har genom åren ägt 7 mobiltelefoner, jag köpte min första mobil i slutet på 90 talet. 6 av dessa har varit Nokia telefoner, tyvärr så fungerande inte Nokias övergång från knapptelefoner till smartphones. Detta gav mig en stor merkostnad i trasiga mobiler som inte fungerade bra och som saknade vitala appar.
Jag fick köpa min Iphone 6 tokbilligt av en bekant, som tyckte den var för liten, denne hade fått den som en gåva från sitt jobb. Detta var för ca 7 år sen, jag har bytt ut batteriet i telefonen två gånger, annars har den funkat klockrent och med användning av ett bumperfodral och skärmskydd så är den 100% repfri och oskadad. Mobilen är numera en förlängning av min dator, det är via den jag chattar, pratar med vänner, tar bilder till min hobbyverksamhet, kollar videofilmer och skickar mail. Hade Apple bara fortsatt att uppdatera telefonens operativsystem så hade jag gärna behållit den i flera år till.
Men Samsung och även andras telefoner ger mig ett konstant stresspåslag när jag testat dom. Min Iphone bara funkar, medan andras telefoner verkar ha tokmånga buggar och är sega. Så ja, de kostar mycket, men det blir billigare i längden att köpa en telefon som funkar i flera år och kostar lite mer, än att behöva byta ut den årligen.
Sedan tycker jag inte om Apples dominans och ibland tvivelaktiga förfarande i sitt företagande. Men jag väger in att jag köper en ny telefon med extremt långa intervaller, så jag väger in att i alla fall miljöpåverkan blir lägre om jag köper en telefon som håller i mer än ett år. Sedan bör man väga in att Apple ofta ligger steget före många andra tillverkare vad gäller innovation och därmed förbättrar tekniken inom hela branschen.
Men det är inte helt lätt, när man blivit beroende av en produkt som fort blir förlegad, så jag hoppas att EU driver igenom lagförslagen om att mobiltelefonsaktörerna måste fortsätta uppdatera sina operativsystem längre än vad de görs idag.
Köp begagnad telefon med garanti från Swappie. Det är ett ekonomiskt bra alternativ.
Det skiljer cirka 800kr för min del. Jag vill gärna ha ett alternativ där jag kan dela upp betalningen. Vet inte hur Foborgs plan ser ut.
Swappie har över 20% i ränta, så även om telefonen är lite billigare, så blir slutkostnaden mycket högre och känns som ett riskabelt alternativ för mig.
Ska prata med Tele2 imorgon och se hur möjligheten ser ut där. Återkommer med lite mer info imorgon.