Finansiering av mobiltelefon

Jag har köpt barnens telefoner och ipads från Inrego, begagnade produkter med garanti, om du både vill hålla priset nere och kunna skryta för eventuella woke-vänner om att du minsann tänker på miljön och återanvänder.

Förlåt, jag förstod inte riktigt ovanstående. Satte du in pengar direkt istället för att vänta på fakturan för att det inte skulle bli en kredit? Varför det? Är ju räntefritt så länge du betalar fakturan.

1 gillning

Jag kan inte svara för @epostaren, men jag kan se åtminstone två skäl:

• Man har en policy att inte konsumera eller investera på kredit, oavsett ränta.
  • Utnyttjad kredit som ligger kvar över ett månadsskifte syns i kreditupplysningar och kan potentiellt sänka ens kreditvärdighet.
1 gillning

Japp, det är precis så jag tänker, så det får bli mitt svar till @Anonym fråga här ovan. Har inga skulder och kommer aldrig att skaffa mig det igen. Det är för mig en frihetskänsla som är oslagbar, men det ju jag det.

2 gillningar

Swappie har inte dyra telefoner. Senast betalade vi 2500 kr för en hyfsat fräsch IPhone. Det var två år sedan och telefonen är fortfarande ok. Att betala en hög ränta för att köpa på kredit framstår som en regelrätt dålig idé.

3 gillningar

Haft min samsung s8 i 5 år. Den fungerar och tar fina foton. :slight_smile:

1 gillning

Liten uppdatering!

Efter ett samtal med Tele2 idag så känns deras avbetalning via mitt abonnemang som ett prisvärt alternativ. En extra avgift på 45kr tillkommer på första fakturan, sedan sköts allt via autogiro. Så får betala telefonens pris uppdelat på 12/24/36 månader och sen 45kr på det.

Efter att jag läst omdömen om Swappie så känns det lite som att spela på lotto. Även om det ska ingå garanti, så verkar det finnas indikationer på att företaget satt i system att skylla på repade kameralinser vid returer.

Den modell jag är ute efter verkar också vara svår att köpa i nyskick och deras avbetalningsalternativ känns riskabla med dyra räntor. Så det lutar åt att jag väljer Tele2.

Det blev ett lite sidospår från TS önskemål, men kanske kommer ämnet upp igen och då finns tråden redo att spinna vidare på.

Jag skulle säga att det absolut bästa är att invänta en bra abonnemangsdeal vid större rea-perioder eller i slutet av en månad. Förutsatt att abonnemanget matchar ens behov i övrigt och man får den mobil man vill ha utan att bli “uppsåld” så ser jag inte många scenarion där det skulle vara billigare att köpa kontant.

24 månader bindning är för mig inget konstigt… har aldrig behållt en mobil en kortare period än så.

1 gillning

Jag är med i ett familjeabonnemang tillsammans med min syster och mamma. Så jag betalar endast 199kr per månad för det, inklusive obegränsad surf.

Det blir troligen ett 24 månaders avtal för mig med, byter sällan mobiltelefon. :blush:

Jag kan tipsa om Returhuset också.

Jag har ingen därifrån själv, men bekanta och kidsen har.

För helt nya modeller så brukar det de första dygnen gå att få rätt bra deals hos en del operatörer. Har själv köpt några iPhones på det sättet (med abonnemang).

Själv kör jag en iPhone SE 2020 och kommer förmodligen att uppgradera till en SE 2022. Skulle vilja ha en 13 Pro men kan inte motivera priset.

3 gillningar

Oavsett finansiering skulle jag rekommendera dig att kika på Fairphone. Har ingen själv, men har sneglat på dem ett tag och tror att de kan vara riktigt värda ur ett totalkostnads-perspektiv.

Fördelen är att det är en modulär lur, vilket innebär att varje komponent är lätt utbytbar och reservdelar går att köpa smidigt från deras sajt. Att byta batteri, kamera, eller laddmodul etc. kostar generellt under 300kr och själva bytet kan du göra enkelt på egen hand.

Tror skärmen är dyrast och kostar ca 900kr att köpa in - men även det känns överkomligt sett till att jag fick hosta upp 2,5k för en ny skärm till Huawei P30 Pro.

Nackdelen med dem har länge varit att de kompromissat med användarupplevelse och prestanda - men senaste luren har fått ett rätt varmt mottagande.
Kanske inte konkurrerar med Apple och Samsungs flagship-modeller, men de verkar absolut vara med och spela i högsta ligan nu.

Så om dina nya mobilinköp ofta handlar om att mobilen gått sönder - eller om du tenderar att paja skärmarna ofta kan nog FairPhone vara en värd investering. Finns hos många operatörer idag, eller att köpa för 7k.

1 gillning

Tack för tipset! En vän har en av deras telefoner, men den känns inte rätt för mig även om idén är fantastisk.

Har även en hel del hjälpmedel i min Iphone som saknas eller är svåra att använda i andra mobiler.

Är sedan försiktig med mina telefoner, så ofta har jag haft varje lur i minst 6-7 år. Använder även både bumperskydd och skärmskydd vilket ger ett bra skydd mot tappskador. Har till exempel aldrig spräckt en skärm.

Det är oftast föråldrade operativsystem som påtvingar ett byte tyvärr, brukar byta batterierna var 2-3 år.

1 gillning

Vi köpte en begagnad IPhone från Swappie.Den visade sig inte fungera som den skulle. Vi hade inga som helst problem med att returnera den och få ut en annan. Att Swappie eller andra liknande företag skulle ha satt någon ojuste policy i system tror jag inte på. Däremot finns det förstås en allmän risk för problem när det begagnad teknik. Jag menar då problem som kan uppträda efter att garantitiden tagit slut.

Att kunder hos olika företag är missnöjda med det ena eller andra uppfattar jag som en realitet. Det är också så att en begagnad IPhone ofta säkert köps till barn eller andra som inte är så rädda om dem. När returen görs förutsätts ju skicket vara sådant att telefonen kan lagas och säljas igen. Om skicket försämrats på andra sätt går ju inte det.

2 gillningar

Det stämmer säkert att Swappie säkert funkar bra för de allra flesta. Men för just mig så behövs ett bra avbetalningsalternativ.

Swappie har sina avbetalningsalternativ via Klarna med 20% ränta. Så det finns inte på kartan att jag köper via dom. Så de hundralappar man sparar in på en begagnad telefon via Swappie försvinner fort.

Tele2 har en engångssumma på 45kr för första fakturan och sen inga extra avgifter, om man redan har ett abonnemang. Det går även att välja att köpa loss telefonen tidigare än planerad tidsplan om något oväntat sker.

Men om någon hittar en bättre deal, så tips gärna. :blush:

Jag svarar på alla trådar utifrån en generell princip om att ge generella råd snarare än individuella.

Jag skulle själv aldrig köpa något på avbetalning, oavsett villkor. Jag uppfattar mycket av marknadsföringen av mobiler med abonnemang som suspekt.

Att betala kontant utan något abonnemang och köpa något billigt abonnemang till är det ekonomiskt bästa. Skulle det vara viktigt att telefonen ska vara ny finns det ju billiga alternativ där också.

2 gillningar

Ah, får be om ursäkt om mitt svar uppfattades fel.

I normala fall så köper jag aldrig på avbetalning heller, har heller aldrig gjort det tidigare. Så det är med noga övervägande jag väljer avbetalning i detta fall. Bland annat så är det en medicinsk app jag behöver och även flera andra som helt enkelt inte kommer fungera länge till på min nuvarande telefon.

Sen har jag varit kund hos Tele2 i 5+ år utan problem och de har låga abonnemangskostnader med bra täckning. Min förhoppning är att även denna telefon håller minst 4 år, gärna 6+ och då blir telefonen inte fasligt dyr om man slår ut det på dygn som den kommer användas.

Men det finns hemska avtal när det gäller avbetalning och jag har därför lagt x antal timmar på att leta efter alternativ. Att köpa en telefon kontakt fungerar säkert för de flesta, men min situation är lite unik och skulle jag få tillgång till mer inkomst, så kommer jag betala av den snabbare. :snowflake:

Så troligen blir det detta alternativ, men det är inte helt enkelt när telefonen ska funka till mer än att bara ringa och spela snake. :blush:

Om du helt har bestämt dig för en viss telefon så har jag i princip aldrig hittat en bättre deal genom att betala kontant. Det är bara att titta på lanseringserbjudanden när telefonen släpps eller de deals som kommer titt som tätt. Låt säga att du vill ha en iPhone 13 Pro, den kostar kontant 12 290 kronor. Hos Tre kostar det 519 i månaden i 36 månader (15 gig med surf i hela världen) vilket är en totalkostnad på 18 684 vilket gör så att abonnemangsdelen motsvarar 177 kronor i månaden jämfört med om du köpt det kontant vilket är lite jämfört med vad motsvarande abonnemang kostar någon annanstans. Men för bara någon månad sen (om du letar deals) kunde du dessutom fått den för 469 med Airpods på köpet.

Alternativt titta på Comviqs månadens mobil o dyl.

Sen får man tänka på värdet av pengarna. Att betala 12000 kontant på en gång innebär 12000 mindre på börsen. Om du kan avbetala något helt räntefritt så kan du lägga de pengarna på börsen och din avbetalning per månad blir successivt mindre värd jämfört med dag 1 pga inflation. Du tjänar därmed på att vara i börsen, och dels på att den sista avbetalningen månad 36 är värt mindre sett till inflation jmf med dag 1.

Sen om man har som princip att inte ha krediter så spelar det ju ingen roll. Har man en stabil ekonomi och ett bra jobb så är det rent pengamässigt dock alltid bättre att avbetala något (om den effektiva räntan är 0%, argumentet nullifieras om det föreligger en ränta).

1 gillning

Jag håller mef men det är alltid bra att utforska alternativen. Jag trodde samma sak om leasing.

För några år sedan hade Tele2 (om jag minns rätt) ganska bra BF erbjudande. Telefonen då blev flera tusen kr billigare än om du köpt kontant. Så vad man kunde göra då var att beställa telefonen och abonnemang, få hem den och sedan säga upp abonnemanget. Då fick man fakturan på resten av kostnaden och vips så sparade man flera tusen. :smiley:

Det kan också vara värt att kolla utomlands. Nuvarande telefon, Oneplus 8T köpte jag på Aliexpress från Polen på BF 2020 för 4000kr.I Sverige kostade den runt 7000kr om jag minns rätt. Visst garantin blir knepig men jag har ärligt talat aldrig lämnat in en telefon på garanti så jag bryr mig inte.

2 gillningar