Vilken mobiltelefon ska jag köpa?

Hej,
Börjar på nytt jobb om några månader men de tillåter än inte använda telefonen privat som min förra arbetsgivare gjorde (gör inget för jobbtelefonen på nya jobbet är en tegelsten/walkie talkie). Har ni något tips på mobiltelefon?

telefonen behöver ha:
smartphone
bra kamera
kunna ha spotify, podcast, bank ID
bluetooth
Surfvänlig
Jag spelar inga mobilspel
Kunna passa i ett bra skal (jag tappar min ofta)
vara minst 5,42 tum (jag har en iphone 12 mini nu och vill inte ha en mindre)
Inte vara för dyr.

EDIT! Jobbet låter mig välja en smartphone upp till 10 K kr. Om jag väljer en dyrare får jag betala jag mellanskillnaden.

1 gillning

Mitt tips är att köpa en restaurerad mobil, då får du en bra mobil till mycket billigare pris.

5 gillningar

Köp begagnad telefon på Swappie. Det gör vi.

4 gillningar

Köp en begagnad mobil, en från Apple eller en av de finare androidmodellerna. Du sparar många tusenlappar på det.

1 gillning

Är dom verkligen begagnade om man väljer att den ska vara i perfekt skick? Går det att ha en mobil utan att det blir minsta repa? Eller är det osålda telefoner av tidigare modeller?

Vill du byta operativsystem? Om du har en iPhone nu är det kanske den första frågan innan folk börjar ge tips

1 gillning

Hej,
Kan tänka mig annan mobil än iphone. Jag har haft 3 Samsung telefoner tidigare.

2 gillningar

Det kan variera hur det hänger ihop. Någon telefon kan vara väldigt lite använd. Den kan kanske ha använts på ett kontor utan att tas därifrån. Att de skulle vara helt nya tror jag inte.

Köp en begagnad på typ tradera fick en 11 pro max i nyskick (rent visuellt) för ca 3000 kr. Mycket bättre än restaurerad där inte originalskärm osv används och som faller sönder efter nåt år eller inte är ihopskruvad ordentligt. Bara min åsikt.

Jag ska precis byta jobbtelefon från en iPhone SE. Jag är nöjd förutom att storleken är för liten, kameran dålig och batteriet dåligt.

Jag kommer beställa en iPhone 13 som ligger på typ 7000 online. Jämfört med iPhone SE ligger den bara 2000kr högre och fyller alla mina kriterier ovan för basfunktioner. Den går ju självklart att köpa billigare på blocket eller div begagnade sidor där folk byter upp sig.

Hur vet du att det är originalskärm, batteri etc?

3 gillningar

Kan svara för mig bara. Har haft följande mobiler

iPhone 3GS
iPhone 5
iPhone 7
iPhone X

Varit väldigt nöjd med iPhone generellt.

Bytte nu upp mig till iPhone 15 pro (från iPhone X) och i tjänsten har jag en iPhone SE senaste generationen. Kan bara säga att du vill ha 120 hz skärm, bra kamera samt bra batteri. Iphone 15 pro är hästlängder bättre än iPhone SE.

Min iPhone SE har kass kamera, dålig batteritid samt endast 60 hz skärm. Använder du dessa bredvid varandra kommer det kännas som iPhone SE laggar. Skulle säga den(iPhone SE känns som när du tar upp mobilen när du åkt skidor i -20 och skärmen är seg och laggig.

Man använder mobilen mycket så kan vara värt att kosta på sig. Räkna ut timpris så blir det inte så farlig! Kameran är fantastik i senaste pro modellerna går inte jämföra med apples billigare alternativ.

Obs är ingen försäljare av apples produkter men jag gillar telefonerna skarpt :wink:

3 gillningar

Går att kolla upp enkelt både i mjukvara och andra tester och om köparen lovat detta kan du annars häva köpet enkelt genom tradera då varan inte matchar beskrivningen.

Jag är inte förvånad av de rekommendationer som du fått, då man i gemen får dessa. Dock skulle jag rekommendera en ny telefon från ett kinesiskt märke.

För samma hårdvara får du en mycket billigare telefon. Lägg lite tid på att undersöka vad som finns och gör ditt val.

Det är mitt tips.

Jag har egentligen inget emot just kinesiska produkter i sig, men en mobiltelefon är så mycket mer än hårdvara. Jag använder min bl a till att sköta bankärenden och komma åt andra privata uppgifter via Bank-id, jag kommunicerar både i tjänsten och privat, jag tar bilder och har access till fotoarkiv, och använder telefonen för att styra mitt smarta hem och säkerhetssystem i hemmet.
Därutöver vill jag ha en smidig lösning för att koppla ihop familjens utrustning, hantera integritetsinställningar för barnens grejer och enkelt säkerställa att allt får säkerhetsuppdateringar på ett vettigt vis.

Det blev att lätt val med Apples grejer.

3 gillningar

Det fungerar säkert för dig. Du får betala för det, men om du är nöjd så är det väl inte något att klaga på.

Frågan är väl om alla vill betala lika mycket som du gör, då det finns mycket billigare alternativ.

Jag jobbar på ett IT-säkerhetsföretag och kan ju säga såhär, jag skulle hellre köpa en fem år gammal begagnad iPhone än en ny kinatelefon med flera gånger bättre hårdvara. Om du nödvändigtvis ska ha en kinatelefon så bör du vara tillräckligt bra på Android för att kunna installera och underhålla ett eget system på den.

Android i allmänhet har rätt mycket säkerhetsproblem, och till och med jättarna Google och Samsung är betydligt sämre än Apple på att hålla ikapp med säkerhetsuppdateringar, särskilt på äldre modeller. En iPhone XS från 2018 kan köra samma iOS 17 som dagens iPhones och kommer få säkerhetsuppdateringar i många år framöver; en Galaxy S9 från samma år kan bara uppdateras till Android 10 som släpptes 2019 och som slutade få säkerhetsuppdateringar för över ett år sedan. Köper man begagnat (vilket man bör göra, nya telefoner är ju idiotdyra idag och hårdvaruutvecklingen går rätt långsamt nuförtiden) så är iPhone ett mycket bättre val ur säkerhetssynpunkt.

Telefonen är inte en leksak. Den är din legitimation, den innehåller all din korrespondens, alla dina bilder, hela ditt privatliv. Ta den på allvar.

Anekdotiskt kan jag också tillägga att jag har en del indirekt erfarenhet av billiga kinatelefoner via vänner och familj, och hårdvaran är sällan så bra som den verkar på pappret. Särskilt kamera och mikrofon är ofta förvånansvärt dåliga.

13 gillningar

Nackdelen med Tradera är att risken att bli blåst inte är helt obetydlig. Att telefoner som säljs av Swappie eller liknande företag skulle ha några generellt dåliga egenskaper som du insinuerar låter konstigt.

Att priset på Tradera varit lågt har sannolikt samband med risken för att bli blåst. När en sådan risk finns så håller det nere prisnivån.

I allmänhet är nog databladen korrekta men det var inte det jag syftade på. Det jag menar är att det är mycket som inte framgår av ett datablad. I t.ex. fallet med kameran som jag nämnde så kan det i databladet stå något om antal megapixlar, objektivets brännvidd och bländare, kanske sensorstorleken. Dessa siffror säger väldigt lite om hur bra bilderna blir eftersom väldigt mycket av det beror på hur bra kameramjukvaran och bildbehandlingen är.

En äldre person i bekantskapskretsen har en Ulefone med några år på nacken; kameran är mycket sämre än vad databladet antyder dels på grund av mjukvaran och dels på grund av att den oleofobiska beläggningen på objektivglaset är dålig så att glaset alltid är lite kladdigt. Den är också hopplös att filma med i högljudda miljöer; mikrofonen är nog egentligen okej men autogainen verkar funka jättedåligt.

En annan äldre bekant har en rätt dyr men några år gammal Androidtelefon (har glömt vilken tillverkare) med OLED-skärm som nu börjar få rätt stora problem med inbrända mönster i skärmen. Var står sånt i databladet?

5 gillningar

Jag har föräldrar som är i 80-årsåldern. Innan jag flyttade utomlands såg jag till att utrusta dem med varsin begagnad HP Elitebook och varsin begagnad IPhone. Det var inte farligt dyrt och en vettig satsning. Nu slipper jag de återkommande problemen med saker som strular. Deras ”nivå” när det gäller funktionalitet har höjts rejält.