Okej min gamla telefon föll i golvet och är nu i två bitar (två telefoner, yay!) och jag skulle måsta köpa en ny.. Däremot har jag noll koll på telefoner osv så tänkt fråga lite råd här..
Rekommendera en android telefon med 300-400€ max budget där man får mest telefon för pengarna.
Köp den största och dyraste iphonen, pengar är ändå bara ondska! Sen byter du nästa år!!
Oh, wait. Det är RR, inte Flashback… vet inte, men om du vill ha en långlivad sak till bra pris så kanske du bör titta på refurbed flagship från förra året. Maxa statsen, men inte priset så att säga. Gjorde det för ett par år sedan med en iphone pro, och den är fortfarande ett monster, bra mycket mer än vad jag behöver.
Google Pixel är bra. Jag har en Pixel 8, men kanske räcker pengarna för dig till en pixel 9 (begagnad / restaurerad). Vill minnas att jämfört med andra telefoner så får Pixel mjukvaru-uppdateringar under längre tid. Är man lite nojjig över säkerhet så spelar det roll hur länge man får uppdateringar. Kameran är mycket bra också för pengarna. Och skaffa ett bra skal och skärmskydd så tål den att tappas i golv/asfalt. Skärmskyddet kanske spricker men det kan man byta. Spigen gör bra skydd.
hmm.. vad är alltså det viktiga att titta på i en telefon för att kunna bedöma kvalitet? Jag behöver ingen bra kamera bara jag är identifierbar så är det lugnt gärna en som håller länge..
Jag har haft en Xiomi redmi pro 8 eller nåt sånt, minns inte exakt.. funka lysande i 7år iallafall tills jag tappa den i golvet.
det finns ju begagnad/refurbed av modeller som är väldigt nya så inte nödvändigtvis, dessutom värt att kolla upp hur länge tillverkaren ger uppdateringar. Det kan skilja sig mycket mellan olika modeller/tillverkare
Gsm Arena testar mobiler ifrån alla olika tillverkare, A17 modellen ifrån Samsung fick 3,4 i betyg. Hyffsat tycker jag om man ser på den lite för vad den är = En budget telefon
Enligt ChatGPT är en begagnad 13 det mest ekonomiska valet idag. En sådan har jag själv och den är ändå en bra telefon. Den är helt fri från sunkiga kompromisser som gäller för budgetlurar. Överlag håller Iphone stilen bättre än t.ex. Samsung när den blir något äldre. Det är min egen erfarenhet men även andra har hållit med om det.
ChatGPT gav ganska tydligt utfall för IPhone 13 jämfört med Samsung A17.
Man behöver inte personligen vara nojjig över säkerheten för att välja en Google Pixel.
Det räcker med att man vill att exempelvis BankID ska fortsätta att fungera i många år.
Google Pixel 8 och senare modeller utlovas uppdateringar i 7 år från att telefonen släppts i Google Store. Google Pixel är också i någon mening originalet till Android-telefoner, och uppdateringarna kommer först till den. Samsung och andra behöver uppdatera sin egen bloatware innan de lyfts till samma version som redan finns i Google Pixel, vilket tar tid.
Och apropå bloatware är Google Pixel också en av de telefoner som är minst nersmetad med oönskad skit.