Det är dags att byta ut min iPhone 11 Pro Max mot något annat då skärmen är spräckt och kameran sannolikt har fått sig en känga. Då jag tror att ni i forumet har mer koll på mobilläget än vad jag har, så ber jag därför om hjälp/tips.
Jag har haft iPhone så länge jag kan minnas och det är smidigt att migrering vid mobilbyte, men det är inget måste. Jag använder mobilen främst för sociala medier, enklare Wordpress-redigering, enklare kursplattformsadministration, mejl och fotografering. Så jag vill gärna ha en stor skärm. Jag har aldrig varit helt nöjd med kameran i min iPhone, men det är möjligt att iPhone 15 Pro Max är bättre.
Någon som har testat iPhone 15 Pro Max?
Eller som har tips på mobil med grym kamera och relativt stor skärm?
En väldigt bra sida för recensioner av kameror är https://www.dxomark.com. Om du går in i deras ranking, och filtrerar för att ranka på endast kameran [Smartphone Custom Ranking - DXOMARK], så är iPhone 15 Pro och iPhone 15 Pro Max delad etta. Bäst av alla testade telefonkameror.
Din iPhone 11 Pro Max ligger på 71:a plats i den rankingen.
→ Du kommer bli nöjd med kameran i iPhone 15 Pro (Max).
Köp en 15 Pro Max, du kommer bli nöjd med allt utom priset. (de har blivit himla dyra), har en 14 Pro Max och den är verkligen kanon både enhet och kamera, gillar action-läget skarpt när man filmar out-and-about, bortsett från hållbarheten är det som att alltid ha en gopro med sig.
Jag hade också kört på iphone, finns stor risk att du blir galen på Android om du inte är van. Om du ändå skulle överväga att byta läger så är nog Google Pixel 8 en bra kandidat.
Lite fundersam kring detta med att iPhone är så användarvänlig.
Är lite av “teknikgurun” i bekantkretsen och får ofta hjälpa till med olika teknikfrågor.
Får lite till min överraskning nästan bara frågor om iPhone, iPad och Mac men inte om Android och PC.
Kanske är det så att många tekniksvaga användare valt Apples plattform för att den skall vara enkel och därför förekommer så ofta i min “kundkrets”?
Förvånar mig ofta varför en iPhone inte går att filma i horisontalläge eller att man inte kan stänga apparna på en iPad. ( Visst kan man det men det är vad mina vänner som använder Apples plattform säger till mig ).
Idag handlar det nog inte direkt om att någon av de 2 plattformarna skulle vara bättre/sämre totalt sett. Mer om vad du är van vid och om det är någon speciell feature som du använder. Själva telefonerna blir ju bara mer och mer lika varandra, vilket väl är rätt naturligt för en såpass mogen produkt som touchskärm-smartphones har blivit.
Edit: stanna med Iphone om du inte har något definitivt skäl att byta. Det kan trots allt vara lite jobb att byta plattform.
Kan varmt rekommendera iPhone 15 Pro Max om du är villig att dra på dig skygglappar samt öronproppar vid kassan. Som redan nämnts i tråden är den topprankad av dxomark som ändå får anses utföra bland de mest objektiva testerna av mobilkameror.
Kan även slå ett slag för videokvalitén i denna modell som är i en klass för sig jämfört med konkurrenter, om du skulle få för dig att börja skjuta video istället för foto. Den ger dig nämligen möjlighet att filma i ett codec som heter ProRes samt i LOG-färgprofil. Om det framstår som grekiska så innebär det i praktiken att bildkvalitén är exceptionellt bra och ger goda möjligheter att anpassa stilen i efterhand vid redigering. I vissa scenarier går det knappt att särskilja resultatet från en dedikerad systemkamera som kostar dubbelt så mycket som telefonen i sig, vilket får anses vara ett väldigt gott betyg.
Det beror nog på att majoriteten av alla IPhone använder inte är teknikgurus
Jag är en teknikguru och min bild är att IPhone är mer användarvänligt och komplett! OM du ska göra det 99% av användarna gör. MEN om du ska göra något utanför det, så är Android betydligt enklare.
iPhone är fantastiskt om du ska göra det den är utvecklad för. Helt enkelt.
Vill du ändra och justera, så är Android att föredra.
Håller med. Och det är så otroligt skönt att slippa mobilisera sin inre teknikguru hela tiden när familjens prylar inte lirar.
I övrigt är det rätt få grejer jag känt att jag behöver göra med min iPhone som inte jag kan.