iPhone 13 pro eller 13 pro max

Hej alla

Jag tänkte på att köpa en ny mobil och det blev iPhone 13 pro eller 13 pro max. Jag varit och kollat flera gånger på båda 13 pro och max och tycker att 13 pro max ser finare ut men är tveksam då alla säger att den är för tungt och stor. Snälla hjälp mig ska jag köpa 13 pro eller pro max. Vad ger ni i procent till max och vanlig pro.

Ingen mobil idag är egentligen särskilt tung. Vi snackar om 150-250g.

I övrigt så spelar det egentligen ingen roll vad andra tycker. Om du tycker att den dyrare av dem två är värd premien så köp den, välj den billigare av dem två och spara mellanskillnaden annars. Jag sitter själv fortfarande med en iPhone XR och är nöjd och glad. :slight_smile:

Tekniskt sett så hade nog ingen idag blivit särskilt missnöjd med en mobil från 2018-2019.

Den enda skillnaden är storleken på skärmen så välj den storlek du vill ha. Fundera på hur du tänkt bära runt på telefonen. Du kan också ta reda på måtten och klippa ut ur ett pappersark för att kunna jämföra.

Jag tycker att nästan alla mobiltelefoner är för stora och tunga. Har en Iphone 13 Mini från jobbet och till och med den känns aningen för stor och tung. Men det är ju en smaksak.

4 gillningar

Har kört på stora iPhone 6 och stora iPhone XR och skulle jag köpa ny idag skulle jag nog välja iPhone 13 mini snarare än maxi. Har en iPhone 7 via jobbet och gillar den storleken bättre. Så rör mig från stor skärm till något som smidigare får plats i fickan.

Men tycker XR står sig bra prestandamässigt fortfarande och har ett UAG-skal så den är hel och fin fortfarande.

Sorry för ett långt inlägg utan egentligt svar på din fråga.

1 gillning

Hej!

Välkommen till forumet @twana!

Tidigare i höstas hade jag en omröstning på forumet.

Jag länkar den här Vilken av iPhone 13 modellerna skulle ni köpa?

Majoritet röstade på iPhone 13 Pro och jag köpte den efter mycket om och men.

2 gillningar

Är det du eller ”alla” som ska ha telefonen?
Behöver du en Pro eller är det för att det ser ballt ut med tre linser?

Hej Twana, välkommen till forumet!

Om vikten är en faktor, behövs Pro? Frågar eftersom iPhone 13 Pro är tyngre än iPhone 13. Vad exakt i Pro är det du vill åt?

Själv tycker jag iPhone 13 (ej Pro) är mycket mer prisvärd. Och faktiskt mer attraktiv tack vare att den är mycket lättare än Pro.

Men om frågeställningen gäller specifikt Pro vs Pro Max, så är det ju en fråga om hur stor skärm du vill ha. Och det vet du nog bäst själv? Gör du nåt på telefonen som “kräver” stor skärm (spel, streama tv-serier, etc)?

Max helt klart, större skärm, större batteri, bättre batteritid. Lättare att hålla batterihälsan hög länge

1 gillning

Att tänka på är att om du vill filma med ProRes-videoinspelning i 4K med 30 bilder/s, så behöver bägge modellerna du väljer mellan 256GB minne.

1 gillning

Jag gillar 13 max men är bara rädd att jag ångrar mig när det gäller storleken. Jag har aldrig haft sådana stora mobiler.

Hej Jakob tack för ditt svar.

Har du någon gång känt att det är problem med storleken på din mobil om du nu har iPhone max. Att du till exempel ångrat dig köpet.

Den kan vara lite svårhanterad med en hand ibland, men inget som jag upplever som något problem. Då har jag ganska små händer, storlek 8

“Lösningen” för mig blev en 13 och en iPad Pro. Smidig telefon i bakfickan samt större skärm hemma/på resor…

Tyckte 13 mini var för liten, 13 Pro och Max för stora.

1 gillning