Ny mobiltelefon. Tipsa om modeller

Hej,

Det är dags för mig att införskaffa en ny mobiltelefon och tänkte höra efter tips på vad det finns för modeller som uppfyller min kravspec.

• Trådlös laddning.
  • Plats för dubbla simkort eller ett fysiskt + e-sim.
  • Vettig IP klassning. Gärna IP68
  • Fingeravtryckssensor.
  • Max 6,3" skärm. (Anledningen till just 6,3 är att det verkar vara vanligt med en skärmstorlek på 6,0-6,3". Säger jag Max 6 så blir jag väldigt begränsad.

Var nära på att slå till på en Google Pixel 7a, men det föll på att den bara har en simkortsplats.
Har även spanat in Asus Zenfone 10 som verkar ha ett smidigt format. Dock är utbudet på tillbehör som skal mm väldigt begränsat.
Sen har vi ju Samsung Galaxy S22 och S23 som känns som ett säkert kort. Jag har haft många Samsungmobiler och alltid varit nöjd med dessa, men de är ganska högt prissatta.

Något jag missat?

Möjliga modeller (uppdat 23-07-14)
Samsung Galaxy S23
Samsung Galaxy S22
Asus Zenfone 10
Google Pixel 7a
Iphone 12
Iphone 13
Nothing Phone 1 / 2 (Egentligen för stor, men blir ändå lite sugen på en sån.)

1 gillning

Antar att du inte gillar iOS? Annars checkar ju en iPhone alla dina boxar. Dock är det år 2023 och då kör man FaceID istället för TouchID. :wink:

3 gillningar

Okej. iPhone var ju ett givet förslag såklart. Ärligt talat vet jag inte om jag gillar iOS eftersom jag aldrig ägt någon Apple produkt. Är lite rädd för att prova, för då kanske man fastnar i äppelsekten och blir tvungen att byta ut hushållets alla elektronikprylar mot Applegrejer. :sweat_smile: :wink:
Sen har jag en bil med Android Automotive också, vilket gör Android smidigare.

Ja, fast att ha båda är det smidigaste. Ibland fungerar inte FaceID, och ibland fungerar inte fingeravtrycket av olika anledningar, så föredrar faktiskt att ha båda.
Eller har FaceID blivit mycket bättre de senaste åren?

1 gillning

Finns vad jag vet ingen iPhone med dubbla SIM-korthållare, men jag tror man kan använda ett E-sim samtidigt som ett fysiskt SIM? Har aldrig provat.

FaceID funkar alltid seamless för mig, utom när telefonen ligger på bordet och ser taket i stället för mig, eller när jag har andningsmask.

3 gillningar

Haha, den risken finns.

Apple har gjort en del förbättringar sedan de lanserade FaceID år 2017. Men sedan kom ju pandemin och många började bära ansiktsmasker. Det gick ju sådär. Numera stöds även ansiktsmasker. Jag tycker personligen att det fungerar rätt så bra nu för tiden.

1 gillning

Japp, det kan man.

3 gillningar

Någon som vet om det fungerar på Androidlurar också?
Kör Fello och trodde inte de hade e-sim, men det har de fixat nu.
Alltså att jag kör ett e-sim och ett fysiskt simkort?

1 gillning

iOS är mycket bättre än android tycker jag. Testa det!
TouchID finns på SE-varianten vad jag vet, men den kanske inte checkar dina andra boxar, dessutom är det den äldre designen.

2 gillningar

Vad enligt dig gör iOS bättre?

Två must-haves gör att jag blir kvar på iOS:

• Säkerhetsuppdateringar jättelänge, typ 8 år eller nåt
  • Den inbyggda automatiska backuppen som sköter sig helt själv och som låter en helt återställa till en ny telefon med typ 20 sekunders jobb (och sedan lite passivt väntande)

Båda dessa grejer slår Android.

5 gillningar

Jag har kanske erfarenhet bara av billigare androidtfelefoner för länge sen. Designen av operativsystemet tycker jag är bättre, mer simpel, och känns mer robust och att det inte är ihoptejpat. Det känns som de verkligen har tänkt till. Prestandan är även högre och jag köpte min iPhone begagnad för en väldigt liten summa. Apple ger även säkerhetsuppdateringar längre och tar säkerhet/integritet på mer allvar.

Vill du ha ett simpelt och robust OS med fokus på integritet/säkerhet är iOS bättre, skulle jag säga.

1 gillning

Är själv systemutvecklare, ganska teknisk och nördar en hel del med olika saker, men iOS vs Android är helt ointressant för min del.

Vad gör iOS eller Android så mycket bättre? För min del räcker det med att kunna ringa, SMSa och köra SSH.

Jag varken ringer eller SMSar på min telefon :sweat_smile:

2 gillningar

Ja, OnePlus till exempel klarar det.
11:an klarar av alla dina krav utom trådlös laddning.

Är själv väldigt sugen på Zenfone 10 som verkar lovordas av alla recensenter. Men har inget behov av ny telefon än…

Det där med säkerhetsuppdateringar försöker ju Google tvinga på alla att göra i större utsträclnong, men Asus är väl dem som närmast varit sämst på det än så länge. Annars är väl Pixel telefonerna dem man kan räkna med får flest uppdateringar.

Har ju givetvis börjat kolla Iphonemodeller nu :smile:
Började jämföra specar. Hur mycket ramminne har en iPhone 13?
Är jag blind? Jag hittar det inte. iPhone 13 och iPhone 13 mini – Teknisk information – Apple (SE)

Sen… Är det fortfarande så att iPhone inte har gått över till USB? Trodde alla körde USB C nu!

Just detta är en kritik jag hört. Tydligen är vissa uppdateringar bara garanterade i två år, men säkerhetsuppdateringar i fyra år.

De kör ett lockande förköpserbjudande nu. Chromebook 1st CX1400CKA-EK0299 ingår på köpet.
Asus Zenfone 10 5G smartphone 8/256GB (blå) - Elgiganten
Dock får man vänta till slutet på månaden.

Simpelt innebär även “du borde inte tänka på RAM”, enligt Apple iaf. Det är 4 GB LPDDR4X står det på Wikipedia. Apple kommer nog alltid förlora på den fronten.

Mjukvara > hårdvara.

Iphone använder 40-70% mindre RAM för appar för att koden körs direkt på telefonen istället för genom en Java JVM, i de flesta fall.

Du behöver inte tänka på tekniska prestandan om du spanar in en iPhone. Den är snabbare än vad du behöver garanterat. Dessutom finns det en bra andrahandsmarknad som säljer kontrollerade och godkända telefoner med 12 månaders garanti om du vill betala mindre än nypris. Det enda du skall tänka på är hur mycket kapacitet du vill ha till appar och media. 128GB kommer man väääääldigt långt med.

Apple stöder sina telefoner med nya gratis uppdateringar av iPhoneOS i minst sex år efter lansering. De fortsätter pusha ut säkerhetsuppdateringar efter det till äldre telefoner som en ren bonus. Årets modell är 14, så en 11 har mjukvara i minst 3 år till och en 13 i minst 5 år till. Oftast är det ännu längre än så.

2 gillningar

Jasså, okej. Kände inte till detta med ramminnet.
Kan tänka mig en begagnad, men tycker det är aningen snål rabatt på 900 kr på en begagnad jmfr med ny.

Dock blir jag väldigt skeptisk till att de (som enda märke?) inte hoppat på USB C.
Men trådlösa laddningen kör de samma standard som övriga eller?