Det har ofta nämnts att Apple uppdaterar äldre telefoner ”mycket längre” än olika tillverkare med Android som operativsystem. Frågan framstår samtidigt som ganska abstrakt och fluffig.
Jag undrar nu om det finns någon tillverkare som, i en eller annan form, har en garanti, en utfästelse eller en ”förhandsinformation” om uppdateringar. För Microsoft Windows finns det redan idag ett slutdatum när Windows 10 inte kommer uppdateras mer. I kombination med att veta om din dator klarar Windows 11 utgör detta datum i princip ett bäst-före-datum för din dator.
Förhållandena kanske inte är helt överförbara till mobiltelefoner men kanske det ändå finns något att falla tillbaka på? Jag menar då t.ex. att Apple kanske aldrig slutat uppdatera före en viss ”årsdag” för modellen i fråga. Genom att kolla upp när en viss modell introducerades skulle det alltså gå att implicit räkna ut hur länge uppdateringar minst kommer att ges ut.
Frågan här gäller inte specifikt bara Apple även om jag tog dem som exempel. Alla underlag som möjliggör långsiktig planering är av intresse.
Jag har för mig att Google’s Pixel telefoner är föredömliga vad gäller uppdateringar av mjukvaran i deras mobiltelefoner. Använder en Pixel 6 själv och är nöjd med den fortfarande efter två år
Men man bör begränsa sig till Google Play butik för appar & spel mm inom Andoid’s ekosystem så är det avsevärt säkrare och mindre problem
Senaste Google Pixel utlovar 7 års uppdateringar. Likaså Samsung för årets modell Galaxy s24, tidigare modeller har Samsung kört med 4 års uppdateringar.
Det verkar som det har ungefär 8 år som riktlinje, men varje modell har sin egen End Of Life. Om man är intresserad av att se status på “sin” iphone, så kan man t.ex. titta på Apple iPhone | endoflife.date
Skulle säga att Apple ligger omkring 7 år och går ofta att använda lite längre ofta tills Bank ID slutar uppdatera sin app för de produkterna. Apple är generellt bäst när det kommer till att stötta mjukvaran vilket även syns på andrahandsmarknaden och restvärdet på produkterna.
Det kommer ny lagstiftning kring detta inom EUs ecodesigndirektiv vilket innebär att om du ska släppa mobiltelefoner eller paddor på europeiska marknaden så behöver du stötta i 5 år minst och erbjuda reservdelar i 7 år. Men tar ju alltid lite tid med EU-regler samtidigt som många ofta ställer om innan för att plocka lite hållbarhetspoäng, man kan läsa mer här: Press corner | European Commission
Som jag ser listan, så är det modeller som klarar ios 15 som fortfarande får säkerhetsuppdateringar, dvs modeller som är 8 år gamla. Sedan är det enbart ios 17 som har aktiv support. Om man går på det så kan man säga att apple enbart har support c:a 5 år.
Man måste ju skilja på funktionsuppdateringar och säkerhetsuppdateringar. När iOS 15 släpptes 2021 så gick det att installera på iPhone 6 från 2015. Det är 6 år av funktionsuppdateringar, men iOS 15 får fortfarande säkerhetsuppdateringar och vad jag vet har Apple ännu inte sagt något om att de ska sluta uppdatera iOS 15. iPhone 5s från 2013 fick säkerhetsuppdateringar i nästan 10 år (iOS 12 fick sin sista säkerhetsuppdatering i början av 2023) och telefonernas livslängd har ökat så jag kan mycket väl tänka mig att iOS 15 lever flera år till.
Med Android-telefoner har det länge varit så att man får två eller på sin höjd tre år av funktionsuppdateringar och kanske ett år till efter det med säkerhetsuppdateringar, och detta på flaggskeppsmodeller. Nu verkar det ju bli bättre med säkerhetsuppdateringarna men jag är osäker på hur det blir med nya funktioner.
Det här blev en bra tråd tycker jag. När det gäller att köpa begagnade telefoner från Swappie eller liknande aktörer är det här bra information att ha koll på. Med all säkerhet har de professionella aktörerna bra koll och sätter sina priser bland annat med detta som grund. Det vore mao. inte alls förvånande om ”ett superfynd” visar sig inte alls vara så bra i slutänden.
Finns gott om billiga Kina-telefoner som har bra hårdvara men tyvärr är det slut på uppdateringar mer eller mindre redan när telefonen släppts.
Kikade på tåliga telefoner, t ex Doogee, men de gick bort pga det.
Ja, det kan ju vara ett exempel. Samtidigt tänker jag att om Apple meddelar att det nya jättebra operativsystemet kommer att fungera på alla telefoner från generation X så blir det snabbt rea på de telefoner som inte kan uppdateras. Om man då inte vet detta är det ju lätt att tro att erbjudandet är jättebra.
Det kan vara en lösning, men det finns flera problem.
Först och främst måste det finnas någon som bemödar sig med att göra en custom rom för den specifika telefonen, det är inte som en dator där windows eller linux fungerar med i princip all hårdvara.
Sen är det inte ovanligt att det vissa saker inte fungerar, eller är struliga, t ex blåtand eller kamera beroende på version.
Jag hade en Xiaomi 11t Pro, en ändå ganska vanlig telefon, custom romar var i stort sett obefintligt.