Välja ny mobiltelefon (iPhone) Ny, halvgammal, urgammal...?

Hej!

Min tidigare strategi gälande smartphones har varit att
-köpa den senaste
-med det största minnet och
-behålla den så länge som möjligt.
-vara försiktig och naturligtvis använda både skärmskydd och stötskydd.

2010 feb blev det en iPhone 3GS. Något var fel med den och det gick på garantin så jag fick den utbytt under det första året till en likadan. Den behålla jag till hösten 2015.
Då blev det en 6GS plus.
Jag har aldrig bytt batteri på någon av dem, det har inte behövts.
Jag brukar vara ganska slö med att ta föreslagna uppdateringar.

Nu har jag fått höra att jag kommer att bli tvungen att byta för att bankid inte kommer att stödja den telefonen något mer när det kommer uppdateringar, det rör sig om månader, kanske ett halvår.
Dessutom har kameran blivit seg i den sista uppdateringen och ibland börjar fokus skaka så det är väl ett tecken på att jag borde ge upp.
Och ja minnet är rätt fullt det med.

• Jag brukar även köpa telefonen free and clear. Jag gillar inte att sitta fast i abonnemang. Det är bara sådan jag är.
  1. Så borde jag hoppa på iPhone 14 cirkusen?

2. Eller ta en äldre (men ändå helt ny tidigare oanvänd) 11, 12 eller 13? Och då exv behålla den i 3 år istället för de i genomsnitt 6 år som de hållit innan. Är en 11 hälften så dyr?

3. Borde jag ta en rekonditionerad? Någon som kan tipsa om pålitligt företag?

Både vad gäller alt 2 och 3 har jag fått intrycket att de oftast säljs med minimum minne, att jag inte kan påverka minnet, men kanske är det fel?

Jag finner alltså inte någon stor glädje i att byta, jag tycker mest att det är ett omak att lära om. Jag är ingen statusjägare och behöver inte ha det senaste. Jag vill bara att det är pålitligt.

Det är iPhone jag är van vid. Jag är inte sugen på att hoppa över till android.

Jag har inte läst på om vad iPhone har i pipeline framöver. Om det exv händer mer spännande 2023. Hur som helst lär jag behöva byta ut den jag har innan nästa lansering.

Rent privatekonomiskt skulle det vara vist att hitta en billigare telefon just nu.

Jag är tacksam över att få förslag på lösningar för mitt dilemma.
Tack!

4 gillningar

Om du vill ha en billig iPhone som räcker länge ska du välja ”iPhone SE 2022”. Du får inte flashigaste skärmen eller kameran, men riktig snabb processor som kommer vara supportad många år.

(Själv köper jag iPhone 14 Pro. Men det är knappast ett privatekonomiskt beslut)

2 gillningar

Detta hade jag valt. Jag har själv jobblur, men kids, mor, svärmor m fl har köpt rekonditionerade på returhuset.se och varit väldigt nöjda. Fruktlurar i alla fallen.

1 gillning

Vad gillar du för storlek på telefonen? De blir ju allt större och större diverse sorter av Iphone. Jag har en Iphone 13, och både den samt Iphone 13 pro är rätt stora. Vet att många är väldigt nöjda med deras mindre version Iphone 13 mini, vilket får helt plats i handen och är rätt smidig enligt min åsikt. Den är säkerligen i samma storlek som din Iphone 6.

Kolla på pricerunner / prisjakt och jämför diverse mobiler och storlekar efter behov och pris. Så brukar jag göra :slight_smile:

1 gillning

Den senaste är enligt mig orimligt dyr. Jag hade kört på en flaggskeppstelefon som är 1-2 gammal. Den bör hålla 4-5 år.

Dvs iphone 13 alt 12. Kanske Pro modellen då.

Skulle när jag kommit dit börjat jämföra priser på recondade/nya och begagnade. Även sett över eventuella abonomang om det kan vara prisvärt.

Helt klart ska du vänta till black Friday då det faktiskt kan bli bra deals då.

Ska göra motsvarande men med Samsung under black Friday

En stor grej som kan hända 2023/2024 är nog att usb c kommer in istället för lightning pga EU regler.

Usb c känns som en rätt liten skillnad :sweat_smile:

Megastor I iphone mått mätt :joy:

Ne men vadå. Är väl en av de jobbigaste grejerna om man blandar enheter idag.? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

mResell har jag använt flera gånger vid köp o sälj av iPads. Tycker att dom är seriösa med bra garantier.

2 gillningar

Jag håller med om att mResell är en bra aktör att köpa begagnat från. Sedan finns också https://www.bluecity.se/apple-iphone-se-2020-64gb-sort-59912 som har samma upplägg. 2500 kronor för en telefon som håller i flera år framåt är billigt tycker jag. Sedan finns Swappie som jag är lite skeptisk till bara för att de pushar ut sin reklam i sociala medier så ofantligt hårt.

Det är en 6S plus jag ha dvs då valde jag den större skärmen och har trivts med det.
Jag har noll koll på hur de utvecklats sedan dess, så jag får väl ge mig ut till någon butik och kika lite.

Min strategi är att köpa den äldsta (=billigaste) iPhone-modellen som finns att köpa ny i butik (Elgiganten) när jag behöver byta, sedan har jag den så länge som möjligt.

Kontantköp. Jag vill inte ha abonnemang med faktura, utan kör med kontantkort och är nöjd med det.

Har nu en iPhone 7 sedan några år och är fortfarande jättenöjd.

Kompletterar med skal Spigen Rugged Armour. Superbra.

:+1::sunny::hugs:

1 gillning

Spana in den tabellen för att få ett hum av hur länge de supportar en telefon med mjukvara.

2 gillningar

Tro det är bra att “klämma” på dem. Skärmen på iPhone SE 2022 är lite mindre än din nuvarande, när man mäter med tumstock. Med det vill jag säga att det är inte säker att du uppfattar det så när du har den i handen. Säger det eftersom jag vet flera som bytt till den och säger att den känns större. Fördelen men den är att du får senaste operativsystemet och stöd för uppdateringar under lång tid (bra när man inte gilla att byta mobil stup i kvarten).

Brukar köpa begagnade Iphones från Swappie. Tror inte att de olika företagen är så olika sinsemellan men har iallafall varit nöjd med dem. Det är väldigt ekonomiskt fördelaktigt att välja den modellen framför att köpa nya telefoner.

1 gillning

Det finns få saker som över tid får en så låg kostnad per användning som just mobiltelefonen. Efter att ha ersatt jobbets IPhone 8 med en ny IPhone 13 kan jag krasst konstatera att de små sakerna som ständiga uppdateringar resulterar i uppskattas i vardagen.

Ja jag förstår att jag har haft tur med 6Splus. Men jag vet inte hur jag skall tolka det framöver. Det verkar ändå varierat lite mellan olika modeller.

Jag skulle vilja säga att en iPhone kommer stödja iOS under 5 versioner med start från när telefonen släpps. För en iPhone SE 2020-modell t.ex innebär det support för iOS 17 som minst. En iPhone 13 Mini med samma beräkning kommer stödjas av iOS till och med version 19 vilket kommer ut 2025.

Swappie verkar för ögonblicket har större utbud än de två övriga som nämnts.

Är det rimligt att anta att när 2022 telefonerna faktiskt kommer ut till kund så kommer det att komma ett större inflöde till referbishedsidorna?

Det finns finns lite olika val man kan göra förutom mängden minne och i vilket skick telefonen är.
Exv tillägg av skärmskydd, laddare, laddarsladd
Olika val hos olika försäljare.
Men jag blev en smula stressad när jag läste batteri (hos Swappie): Standard eller Nytt.
Vad innebär egentligen refurbished?

12 mån garanti verkar vara standard men jag skulle vara rätt missnöjd om den inte höll längre än så.

Black Friday det gäller väl bara erbjudande i butik?
Vi får se om jag håller ut så länge, eller om jag är beredd att pröva något nytt dvs köpa smartphone begagnad.

Köpte en ny iPhone 13 Mini för ett halvår sedan när min iPhone 6S efter lång tjänstgöring och ett batteribyte inte gick att ladda länge, samt att iOS inte längre gick att uppgradera.