Long time lyssnare av podden men detta blir mitt första inlägg här!
Batteriet på mobilen har blivit så pass dåligt att något måste göras nu. Alternativen är därmed att antingen byta batteriet och skjuta upp behovet av ny mobil i ca 2 år, eller att köpa ny direkt.
Har en iPhone X som i övrigt fungerar helt felfritt, utom batteriet, och har inget behov av senaste tekniken. Köper jag ny blir det nog iPhone 15 som jag planerar att ha i många år framöver.
Hur tänker ni med cost per use och sådant för dessa två fall, hur räknar ni? Någon som har bytt batteri på sin mobil som har input? Kan jag fortsätta använda min X trots att den inte längre får nya uppdateringar?
Kan tilläggas att jag är student, men köper hellre bra telefon som håller länge än något billigt, och endast iPhone.
Bytt batteri på senaste två telefoner jag ägd efter 2-3 år så känns den som ny. Kan starkt rekommendera (original) när man har kostat på sig en telefon över budgetsegmentet.
Så gör det, om du trots det inte är nöjd - sälj och säg att batteriet är nytt.
Byt batteri men se till att du byter hos Apple. De har batteribytesprogram och nytt kostade inte för mycket. De har massa mjukvara som är låst till deras batteri och byter man hos oauktoriserad aktör stängs vissa batterirelaterade funktioner av, främst funktioner för att kolla batterihälsan. Funkar utan men ändå. Det värsta är ändå att Apple frånsäger all garanti och vägrar reparera, serva eller ens stoppa in ett nytt orginalbatteri även om du ångrar. Det i sin tur påverkar andrahandsvärdet.
Spelar det ändå inte någon roll för dig går det bra att byta batteri. En varning är att det finns extremt oseriösa aktörer som stoppar in riktigt dåliga batterier som gör att telefonen funkar riktigt dåligt.
Jag har själv en iPhone X Max. Bytte batteri efter några år hos random mobilserviceaktör. Telefonen blev skitdålig. Det var då jag lärde mig vad som händer med iPhones om man servar hos oauktoriserade verkstäder. Jag köpte skal med extra batteripack så fick det va så. Nu i vintras var jag i Thailand och då passade jag på att lämna in för nytt batteribyte hos random mobilverkstad. Det var en chansning men den blev som helt ny igen och för nästan inga pengar.
Med den kostnaden är Swappie ett bättre alternativ. Dock kan telefonen sannolikt säljas även med dåligt batteri. Utomlands kostar batteribyte inte så mycket. Jag bytte batteri här i Kosovo. Det kostade 30 EUR eller något sådant.
Köpte den och bytte hos min kompis 150kr byte fixade allt hemma på 30min. Allt gick på 370kr och allting fungerar utmärkt bra efter 5 mån nu fortfarande 100% batterikapacitet. Allt fungerar som med det gamla originalet iphone x batteri. . Min iphone x är 5 år och jag kostar inte på mig så mycket för att få apple service då mobilen fungerar fortfarande utmärkt bra.
Vad då mjukvara. Han bara plockase ut den gamla batteriet och satta in den nya och sedan skruvade allt tillbaks och bara körde in laddaren i mobelen och allt funkade perfekt
Kompisen fick samma varning i sin iPhone 11 men köpte för hög kapacitet av batteri som var mycket högre än originalet och fick samma meddelande som du. Man får hålla sig til det rek batteri att man inte köper hagkapacitet batteri som avviker i från originalet
Han satte tex 3800mAh i iPhone 11 men rek är vi säger 2800mAh då fick han samma problem som du. Det var bara det som var problemet.
Om det är bara kapaciteten som avgör ja då är det ju förstås inga problem. Men som jag förstått det så har det att göra med att telefonen lommunicerar med battieriet och kollar om det är ett officiellt batteri eller inte.
Jag fick inga problem och han har bytt batteri i många iPhone utan problem om man köper rätt kapacitet. Sedan vet jag att apple rek byta hos de för 2000sek eller dyrare för att de tjänar stora pengar på det och jobbet tar ca 15-20 min för de max
Man lär sig något nytt varje dag. Tack Jacke.
Nu tror jag inte att jag kommer byta batteri mer. Är inne på sjätte året. Får fundera år åtta hur jag gör då. Min nästa telefon hoppas jag ändå en framtida arbetsgivare vill stå för.
Du behöver flytta över bms från batteriet om du inte vill ha en varning, och det skulle jag inte rekommendera någon som inte är van vid att löda. Man behöver punktsvetsa ihop gamla bms med batteriet. Annars är det stor risk att man får dålig ledningsförmåga, vilket aldrig är bra med batteriet.