Long time lyssnare av podden men detta blir mitt första inlägg här!
Batteriet på mobilen har blivit så pass dåligt att något måste göras nu. Alternativen är därmed att antingen byta batteriet och skjuta upp behovet av ny mobil i ca 2 år, eller att köpa ny direkt.
Har en iPhone X som i övrigt fungerar helt felfritt, utom batteriet, och har inget behov av senaste tekniken. Köper jag ny blir det nog iPhone 15 som jag planerar att ha i många år framöver.
Hur tänker ni med cost per use och sådant för dessa två fall, hur räknar ni? Någon som har bytt batteri på sin mobil som har input? Kan jag fortsätta använda min X trots att den inte längre får nya uppdateringar?
Kan tilläggas att jag är student, men köper hellre bra telefon som håller länge än något billigt, och endast iPhone.
Bytt batteri på senaste två telefoner jag ägd efter 2-3 år så känns den som ny. Kan starkt rekommendera (original) när man har kostat på sig en telefon över budgetsegmentet.
Så gör det, om du trots det inte är nöjd - sälj och säg att batteriet är nytt.
Byt batteri men se till att du byter hos Apple. De har batteribytesprogram och nytt kostade inte för mycket. De har massa mjukvara som är låst till deras batteri och byter man hos oauktoriserad aktör stängs vissa batterirelaterade funktioner av, främst funktioner för att kolla batterihälsan. Funkar utan men ändå. Det värsta är ändå att Apple frånsäger all garanti och vägrar reparera, serva eller ens stoppa in ett nytt orginalbatteri även om du ångrar. Det i sin tur påverkar andrahandsvärdet.
Spelar det ändå inte någon roll för dig går det bra att byta batteri. En varning är att det finns extremt oseriösa aktörer som stoppar in riktigt dåliga batterier som gör att telefonen funkar riktigt dåligt.