Mmh, underbart med telefoner där man inte kan byta batteri enkelt.
Ja brukar byta i de flesta av mina telefoner. Brukar köpa typ sign batterier(glöm inte tejp) för 150-250kr och följa t.ex Ifixit guider. Bara man är varsam med blecket som man kör runt när man lossar framsidan (står i guiderna vart kabeln sitter) så inte display kabeln skadas. Är telefonen såpass gammal finns inga garantier osv ändå så stör mig inte att den säger att batteriet inte är orginal osv.
Ha verktyg amnade för jobbet, jobba lungt och metodiskt.
Saknar min gamla iPhone 4s. Min favorit telefon all time. Det var superenkelt att byta batteri på den. Jag hade den tills Apple ”brickade” den med sina uppdateringar. RIP Steve Jobs
Någon som har köpt från Swappie? Känns knappt som priserna där kompenserar att det är begagnade telefoner
Jag tittade på Swappie och de byter inte batteri innan de säljer telefonen—så ur batterihänsyn är de inte intressanta. De säljer iPhones med ner till 80% på battery health. Min iPhone från 2018 har 81% battery health…
Swappie är toppenbra. Telefonerna är begagnade företagstelefoner. Många har använts i begränsad omfattning och inte alls slitits på det sätt som normal användning innebär. Min sambo har en telefon från Swappie. Hennes förra telefon och nästa telefon kommer också från Swappie.
Du kan använda den ett tag till men till slut kommer du inte längre kunna ladda ned vissa appar (eller uppdatera dem). iPhone X stöder iOS 16. I September släpps iOS 18 och då skulle jag säga att iOS 16 är inne på slutversen. Normalt stödjer man iOS två versioner tillbaks.
Köp en Android istället. Om du inte vill ha en apple som modesymbol är det helt meningslöst att köpa en.
Jo du kan enkelt lägga till på Swappie att du vill ha telefonen med helt nytt batteri för några hundralappar. Riktigt bra hemsida faktiskt!
iPhone 11 med helt nytt batteri för under 3k, nytt batteri är 350 kr mer i kostnad:
Två olika OS och ekosystem, så inte alls meningslöst.
Det gör det ju avsevärt mer intressant! Knepigt att de inte var tydliga med det på webbsidan när jag tittade efter just det.
Kan det verkligen vara originalbatteri för det priset, dock? Jag får ta och lusläsa deras sidor igen.
Det är inte originalbatterier, så känns sådär
Ett alternativ för mig är att köpa en till telefon på swappie, då kan jag lämna in en och byta batteri hos någon som använder originalbatterier (kostar ca 1000 kr), och ändå ha en telefon medan den ena är inlämnad.
Jag har just en Fairphone 4, har fungerar väldigt bra och är superenkelt att byta batteri.
Tyvärr är det ju inte Apple så hade inte tänkt rekommendera det i denna tråd, men nu slant jag dit ändå. ![]()
Instämmer med att det är viktigt att verkligen få ett BRA nytt batteri,
Jag är ingen APPLE person men har olycklig vän med apple IPHONE som svär på att hen använt en av APPLE auktoriserad verkstad och fått ett “nytt” batteri som bara var lite bättre än det gamla.
Att gå till APPLE:s egna butik etc borde rimligen funka!.
Typiska Androidtelefoner jag använder brukar man behöva byta ut helt pga att dom inte buggfixar längre efter ca 4 år max. Då brukar numera batterierna rapporteras som >80% av ursprunglig kapacitet. OK, Dvs jag byter aldrig batteri numera. Före 2020 var batterierna typiskt enkelt utbytbara och det behövdes tyvärr.
MEN att få tag i bra batterier var inte lätt. Jag har ett antal misslyckade köp.
Det typiska är att dom har kanske 60-70% av kapacitet det borde ha som NYTT…
När luren är säg 3 år gammal kan det vara svårt att få tag i “original” batteri.
Ett seriöst tredjepart borde gå bra. Lurtillverkaren gör inte batterier.
Problemet var att marknaden förstörts av oseriösa som alla kränger “nya batterier” för typ 149 SEK som var dåliga. Bra affärsidee. Man levererar gamla batterier med ny omslagstejp runt eller ett klent nytt batteri. Om kunden klagar säger man ojdå och skickar ett likadant eller ett lite bättre om hen lät arg, Sen ger dom flesta upp kunder inklusive jag upp.
Den gången löste det sig genom att jag frågade om rekommendation och fick en till ett ställe som tog 329 SEK men hade levererat utmärkta sådana. Det visade sig stämma. Noggrann inspektion med förstoringsglas och jämförelse med originalet pekade på att det var ett riktigt originalbatteri. Bingo.
Haft exakt samma problem med laptopbatterier och padda batterier. Bom där också ett par gånger. Skitsvårt att inte få dåliga om man köper från tredjepart utan trovärdig rekommendation! .
På iPhone 15 och uppåt ska det nu gå att begränsa laddningen till 80%.
På modeller under 15 finns “optimized charging” som fördröjer laddning över 80% så länge som möjligt.
Iphone X är 6 år gammal nu, den är en pimpad iphone 8.
Kan/vill du inte byta batteriet själv hade jag inte lagt pengar på den.
Detta känns ändå som ett specifikt ämne, så finns det några 3djeparts batterier till iphone man kan lita på?
Jag skulle nog kunna byta själv och överleva med ett meddelande i inställningar, men jag vill inte byta och få ett som är halvdött efter 2 månader.
Dock så är jag sugen på en iphone 14 pro som har en betydligt bättre kamera än föregående. Då skulle jag passa på när alla säljer av dem när de ”måste” uppdatera till iphone 16 i höst.
Finns förstås android telefoner men jag är rätt trött på att de inte får uppdateringar efter 2 år, och jag har blivit trött på Google och android tillverkarnas hantering av säkerhet.
Jag skulle lita på batterier som säljs via ifixit. De har sitt varumärke och renommé på spel om de skulle börja sälja fulbatterier.