Ny telefon, gamla sönder

Väldigt nöjd med min Nothing CMF Phone 2 Pro. Haft ett halvår nu. Köpte ny för 2500kr. Så länge du inte behöver en superkamera, funkar den perfekt.

2 gillningar
  1. Skaffa en Pixel telefon
  2. Installera GrapheneOS för privacy och kontroll av sin egen telefon

Jag har en Pixel 9a som fungerar fint.

Det blev en Oneplus Nord, den va på rabatt med 120€ så det räcker för mig :grin: En stor uppgradering för mig iallafall :+1:

3 gillningar

Gratulerar till den nya luren :clinking_beer_mugs:

1 gillning

Begagnad handlar det om. Ta en IPhone 12 annars. Den är ändå bättre än budgetlurar.

1 gillning

Köpte Pixel 9a i höstas. Mycket nöjd.

En av de nyare Samsung på refurbed.

Köpte IPhone 17 för 7000:- på ”förköp” från 3. Ett tips till hösten vid nästa släpp om du vill ha en ny telefon för ett billigare pris. För 7000:- får man väl annars en beg 14-15 PRO.

Den viktigaste frågan är väl egentligen vad du ska använda din telefon till? Ska du bara…
*** ringa på den och ta emot telefonsamtal
*** skicka och ta emot SMS
*** betala ex parkeringsavgifter
*** kunna betala någon räkning via mobilt bankID och Swisha en slant
*** kunna knäppa några bilder eller video i respektabel kvalitet
…så kan du i princip köpa vilken lågprislur som helst bara du håller dig BORTA från APPLE!

Samsung gör godkända smartphones i Galaxy A-serien för ca 2K kronor och likaså Xiaomi gör likaså bra smartphones för ca 2K kronor. XIAOMI är enl mig den mobiltelefon som har bäst kamera. Men självklart kan inte en mobiltelefon ersätta en fullformats systemkamera för 50K eller 100K kronor.

Svaga punkten för alla telefoner idag - OAVSETT PRISKLASS - är inte själva telefonen och inte hur länge man får GRATIS uppdateringar av operativsystemet. Utan den svaga punkten är BATTERIERNA. Batterierna är vanligtvis ett HELVETE att byta, varför många hellre skrotar telefonen idag än att anlita någon som kan byta batteri.

Det enda du ska tänka på är att du vanligtvis får lägga ett antal timmar på att RENSA telefonen från BLOATWARE och MALWARE som tyvärr följer med alla fabriksnya mobiler idag. Det finns tom mjukvara man kan tanka ner för att rensa sin nya mobil men jag rekommenderar alla att själva gå in i OSet och rensa bort skiten manuellt.

Lycka till! :grinning_face:

1 gillning

Det ligger något i poängen om batterierna. Samtidigt är det betydande kvalitetsskillnad mellan modeller gällande just batterierna. Premiummodeller har betydligt robustare batterier.

Åh vad najs att höra gott om den (från dig + flera andra här)! Pixel 8 och 9 är precis vad jag spanat på nu när min nuvarande telefon håller på att ge upp. I den bästa av världar hade det funnits en telefon med liknande prestanda fast mindre (älskade min förra telefon, en xperia z1 compact). Men då får man väl betala skjortan eller tumma för mkt på typ kamerakvalitet och annat… Varför måste alla mobiler vara så gigantiska?

Hur som, kul att höra andras omdömen när man har analysparalys. Ska nog sikta på en begagnad Pixel 9 i bra skick :blush:

Ända nackdelen med budgettelefoner som jag alltid köpt är att kameran är bedrövligt speciellt om man är lite natur / norrsken / stjärnhimmel intresserad, nä nästa gång blir de inget budgetköp, får bara vänta på att den ska paja, snål som man är :sweat_smile:

Om du läser första inlägget i tråden så skriver TS att han önskar rekommendationer på en Android-telefon.

Om du vill bara köpa luren så kan jag rekommendera köpa en begangnat S23, finns ofta på Blocket i bra skick inkl skal, laddare mm för runt 3000kr.

Om du kan även tänka dig köpa med bunden abonnemang så finns ofta erbjudanden för Samsungs S-basmodell. Jag brukar binda om på halebop vartannat år, fick S25 för runt 2000kr inkl hörlurar (plus bundet abonnemang på vanligt pris), sålde samtidigt min S23 för 3500kr på Blocket.

Xiaomi Redmi Note. Alla serier ger dig löjligt bra värde för pengarna. Då väger jag in kamera, hastighet, uppkoppling, nätverks delning, skärm färg och skätpar och batteritid. Aldrig haft en telefon så länge som 12an.

Här har du en länk till nr 15 REDMI Note 15 5G | Xiaomi Sverige | Alla specifikationer och funktioner

Den utan 5g kostar 500 kronor mindre a la 2490.

Själv så ska jag testa en HOTWAV med snuskigt bra batteritid och allt annat är mediokert. Men den väger typ 1 kg