Vilken mobiltelefon ska jag köpa?

Allt de där har mer å göra vad man har mobilen till… Jag själv har den i första läge att ringa me å sen sms å kanske någon bild för att förtydliga någe…
Allt de andra på datorn istället…

1 gillning

Pixel 7A för 4700 kanske?

Samsung uppdaterar numera (sedan något år) sina telefoner med nya Androidversioner i minst fem år. Men dit har de nog tvingats av konkurrensen med Apple.
Säkerhet och integritet är också starkare hos Apple.
Vad har jag för mobil? Samsung :slight_smile:

1 gillning

Tradera har bra skydd mot bedrägeri just därför använder jag dem och inte tex blocket. Har tidigare köpt en “refurbished” iPhone 8 för många många år sen och kände men nästan lurad på grund av kvalitetsbristerna men Swappie kanske är bra inget jag kan uttala mig om delar bara min erfarenhet.

Så länge du köper refurbished så är risken inte särskilt stor. Det finns olika företag som sysslar med det. Swappie är bra men säkert finns det andra som också ärcreko. Min fråga handlade om att köpa på auktion från privatpersoner.

+1 på Google Pixel 7a

1 gillning

Skulle rekomendera en mobil som du beböver. Inte betala mer för. Jag själv har en Samsung nu som jag köpte för 3000 kr rea som egentligen kostar ca 5000. Innan hade jag en Motorola och den kosta 2300 kr. Jag skulle säga att jag saknar Motorolan. Bästa mobilen jag haft. Men kontrollera vad du egentligen behöver innan du köper för flera tusenlappar. Jag kollar efter bra minne och ganska snabb processor så den inte blir trög sen. Det jag gör är att surfa och tar några foton ibland vilket typ alla mobiler klarar av idag. :slightly_smiling_face: Lycka till!

1 gillning

Ett skallkrav för mig var att den inte fick vara tillverkad i Kina, samt ett maxpris, men det e jag…

Pixel 7a, mycket mobil för pengarna samt mycket bra kamera.

1 gillning

Pixel 8 blir min nästa telefon. Så kanske den?

Jag rekommenderar iPhone, hos oss används de i flera år. Oftast jag som börjar med att köpa den, sedan i arv till Caroline och därefter till dottern. Så våra används dagligen i 4-5 år. Tycker det är ett rätt gott betyg. Vi byter ofta när de inte längre går att uppdatera till senaste iOS.

5 gillningar

Hittade erbjudande på Samsung A54, 3600 kr. Helnöjd med batteritid och duger för allt jag gör. Vet inte om den har bäst kameror men absolut imget fel på dem.

1 gillning

Hej
Jag har en pixel 7a vit med 2 skyddsskal du kan få köpa billigt! 3600kr då jag införskaffat ny mobil.

Köp en “billig” funktionell mobil som möter dina krav/kriterier. Investera sedan överskottet du sparar på att inte köpa “värstingmobilen” i billiga breda Globala Indexfonder.

EDIT! Jobbet låter mig välja en smartphone upp till 10 K kr. Om jag väljer en dyrare får jag betala jag mellanskillnaden.
Som sagt, viktigt att jag har en med bra kamera så man kan ta fina bilder till familjealbumet. Vilka mobiler har bra kamera? Jag har hört att Iphone 15 Pro och Samsung S 23 ska vara bra och telefonerna är lagom stora (6.1 tumm).

1 gillning

10 k inkl eller exkl moms (med tanke på att den köps av jobbet)?

Samsung S23 Ultra som är den värsta inkl penna kostar 11 k inkl moms
Samsung S23 “vanlig” kan du få för 7 k
Samsung S24 “vanlig” ca 10k
Samsung S24 Ultra ca 15 k

iPhone 15 Pro kostar 12 k med lägsta mängden minne (128 GB) och med 256 GB 14 k.
Vanlig iPhone 15 kostar 10 k resp 12 k.

Har du bara använt iPhone tidigare och övrig familj också använder iPhone hade jag valt någon av de modellerna. Är en superbra kamera jätteviktig hade jag gått på en Pro, men jag är allergisk mot att lägga till pengar för en jobbtelefon.

Skulle jag vilja prova Samsung hade jag nog valt S23 Ultra som ska vara superbra inkl kameran.

2 gillningar

Pixel 8 utan tvekan, riktigt mycket värde för pengarna.

Utan tvekan en iPhone 15 Pro, lätt värt mellanskillnaden du får betala. Är du redan i Apples ekosystem känns det givet med en iPhone.

Här kommer ett budget-tips: Moto G84!

Köpte från Nederländerna för 2800 tidigare i våras, tror den går att få för 2500-2600 i Sverige nu.

256gb lagring, 12gb ram, kameran inte lika bra som dyra mobilerna men klart godkänd enligt mig.

Rent Android i sann Moto-anda utan massa bloatware förinstallerat. Fortfarande grymt nöjd med den för det priset. Pigg och baksidan i läder eller vad det är känns premium att hålla i. Plus är att Moto alltid skickar med skal i silikon också…

Edit: såg nu att det handlade om jobbtelefon, mitt inlägg var mer av en rekommendation om det var ett privat inköp…

Om det är en telefon jag skall använda i jobbet och köra BankID på. Aldrig beg. “Finnig yngling” har meckat med din telefon innan du får den. Vad vet du om den då…Android lurar brukar inte få buggfixar efter ca 3-4 år. Då bör man sluta använda den av säkerhetsskäl speciellt BankID etc. Om den är beg blir det inte mycket tid den är användbar.
Inte vettigt använda luren till dess man blir avstängd från ex BankID. Då har man inte fått buggfixar på mycket länge.