Internet i bilen i Europa

Vi planerar att åka till Europa i sommar med bil. Funderar på hur vi kan få bra internet under resan utan hutlösa kostnader. Vi har V2L och en router för wifi med simkort, vilket skulle vara ett alternativ om priset inte sticker iväg när vi åker genom flera länder. Det gäller också att hitta en bra operatör.

Ett annat alternativ är Starlink, men det känns lite overkill i sammanhanget.

Någon som har löst detta på ett smart sätt?

Hur mycket data behöver du? En Wifi hotspot i den vanliga telefonen räcker ju en stund, lite beroende på operatör.

1 gillning

Mobilsurf är väl det absolut enklaste? Behöver du mer i bilen? Det är väl i de allra flesta abonnemang gratis med mobilsurf inom EU.

1 gillning

Mobilsurf får inte kosta mer i EU än hemma, så i praktiken gratis, det kan finnas en maxgräns som borde räcka för er.

UK och Norge är nog gratis för alla också, men Schweiz beror på operatör. Löses enklast med förbetalt eSIM.

Hos Tre gäller iaf dessa villkor:

Ah, märker att det är länge sedan jag reste. Även i våra mobilabonnemang är roaming inom EU/EES gratis och vi får förbruka upp till 50 GB per månad max.

Däremot verkar det dyrt när vi åker utanför EU (exempelvis Schweiz) och när vi åker över hav. Det är väl där vi antingen för stänga av roaming eller ha en tjänst som Starlink.

1 gillning

Finns också e-sim med obegränsad surf som du kan ladda ner via holafly exempelvis . Då väljer du vilket land och hur många dagar. Brukar använda detta utanför EU

Lyca har en variant som fungerar som extra e-sim för surf i EU. Men har utmaningar som “vanligt” abonnemang med SMS, MMS och röstsamtal.

30 dagar 120 GB Surf = 99 kr.

"EU-roaming inkluderar Ukraina och Moldavien från och med den 1 januari 2026.
Det här paketet erbjuder en roaminggräns på 46 GB för EU-länder, med ett tak på 23 GB för brittisk och schweizisk roaming. "

1 gillning

Ja, stäng av roaming på färjorna.

Här får du surf i Schweiz för 3$ :

https://saily.com/de/esim-switzerland/?utm_source=aff_id&utm_medium=affiliate&utm_campaign=offer_id&aff_transaction_id=transaction_id&aff_offer_id=offer_id&aff_id=aff_id&url=https://saily.com/de/esim-switzerland/

Starlink kräver bra sikt mot himlen så ingen bra lösning.

Varifrån utgår ni? För jag tänker att de flesta av oss utgår ifrån Europa och oftast EU. Bor man utanför så är det nog läge att gräva i de mobilplaner som finns i dessa länder först.

Menar du däremot Europa utanför norden så gäller ju väldigt generösa surfregler inom EU sedan ett gäng år tillbaka.

Med undantag för pytteplatser såsom Monaco och Andorra.

Fast de är väl inte med i EU? Eller menar du att det kvittar eftersom de franska och italienska näten räcker även där?

Jag menar att man skall vara observant om man kör gamla vägen längs kusten från Nice till Menton.

1 gillning

Hos Telenor ingår surf hos Schweiz..
Alternativt råd gällande Lyca och Saily från @nisse1 och @FinaFisken

Sverige. :upside_down_face: Nej, men det blir väl Danmark, Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike, Spanien och sedan tillbaka. Så det är väl bara färjor och Schweiz som är ett hinder för mobilsurf. eSim för Schweiz som nämndes ovan känns som en hit.

Aha, då kan jag berätta att ni redan är i Europa! :zany_face:

Kolla med er nätleverantör som gäller. Färjorna kan ni ju vara utan, tänker jag. Det funkar säkert dåligt i en och annan schweizisk vägtunnel också.

1 gillning