Surfa i USA - mobildata, eSIM eller liknande

Konstaterade precis att mobildata verkar superdyrt i USA. Är det någon av er som har erfarenhet av eSim eller liknande?

Eller hur gör ni i USA?

Vi brukade ha en amerikansk SIM för besöken hos svärföräldrarna men nu använder vi oftast Vodafons packeterbjudande.

1 gillning

Finns en del eSIM-tjänster för data. Denna ska jag testa vid nästa resa:

Kod för 3$ rabatt: FRED47EP

1 gillning

Jag reser ofta i USA och Japan och har av det skälet skaffat 3Världen. Prisvärt och enkelt tycker jag. Brukade köra med lokala simkort förut men tycker inte det är värt besväret längre.

1 gillning

Jag och hustrun gjorde en 2-veckors roadtripp i den amerikanska södern i våras och vi köpte 1 E-Sim från simoptions.com som vi sedan körde internetdelning på sinsemellan - funkade hur bra som helst.
Fanns ju Wi-Fi nästan överallt men där det saknades funkade e-sim utmärkt som back-up
Tror jag pröjsade 35$.

1 gillning

Jag använder Telenor som har mobildata inkluderat i abonnemanget.

1 gillning

Är i USA just nu och med Telenor kan man använda sitt vanliga surf upp till 100 GB utan extra kostnad. Däremot kostar vanliga samtal 19kr per minut (försöker mest köra WhatsApp).

1 gillning

Tack! Testade Nomad och verkar smidigt. Gick att installera på iPhonen. Får återkommar när jag kommer hem från USA hur det fungerade.

1 gillning

Den här wikin har uppdaterad information om abonnemang för hela världen, inklusive USA:

Förr brukade jag stanna till vid en T-mobile butik och köpa ett kontaktkort när jag landat (INTE på flygplatsen, de är överprisade där). Numer kör jag med T-mobile esim vilket är supersmidigt. (bortsett från tretti-elva mail sen efteråt där de tycker att man ska förlänga sitt abbonemang… :wink: )

Ladda ner app:en och skaffa en esim innan du åker, stäng av roaming och rocka loss, för iphone: Använd dubbla SIM-kort på iPhone - Apple-support (SE)

Stort tack för tipset med Nomad (som verkar fungera i många länder, inte bara USA).

Är hemma från USA nu och det här fungerade alldeles utmärkt. Det enda som var klurigt var att jag var tvungen att ta ut mitt vanliga sim-kort från telefonen för att kunna installera eSim-kortet. Sedan fungerade de två parallellt utmärkt.

Av säkerhetsskäl tog jag dock ur mitt sim-kort i USA. Pallade inte ta risken att betala 1kr/Mb hos Hallon. :scream:

OBS! Man måste ha en telefon som INTE är operatörslåst. Eftersom det finns Wifi i princip överallt i alla fall i Washington använde jag på 1 vecka bara ca 4 Gb.

3 gillningar

Det här var bland det mest Günther Mårder jag har sett från dig Jan, älskart. #ensparadkrona

1 gillning

Har nu också kört med nomad eSIM i en vecka och det funkar galant med täckning och hastighet :grinning:

Hittade en kod för 3$ rabatt: FRED47EP

1 gillning