Företag som tar trogna kunder för givet

Det kan inte bara vara jag som stör mig följande: du har ett löpande abonnemang på något och får inga rabatter men så fort du säger upp det så är du plötsligt en viktig kund som överröses med erbjudanden.

Konkret exempel: digital prenumeration hos SvD. Jag betalade normalpris ganska länge, sa upp det, och har nu staplat rabatter på varandra i minst 6 månader.

Jag förstår logiken i det. Om någon betalar normalpris utan att klaga, varför ge rabatter? Ekonomisk logik säger att om marginalkostnaden för att producera en enhet är låg så år det optimalt att få varje konsument att betala upp till sin betalningsvilja. Att producera en till digital prenumeration kostar nära noll, så det är bättre att få 5 spänn från Åsa än 0.

Men det jag tycker man missar är vad det gör med varumärket och min känsla kring det. Jag kan leva utan SvD och nu tycker jag att dom är riktiga skojare som försöker lura mig. Så jag kommer kanske läsa några månader till för 10 kronor / månad eller vad jag nu betalade, men sen vet jag inte vad jag gör.

6 gillningar

Man tjänar väl alltid mer om man “tar trogna kunder för givet”? Motsatsen, att ge rabatter till de som ändå betalar, låter inte som en vinnande affärsidé.

2 gillningar

Förmodligen. Jag stör mig dock på det. Särskilt när det är så extremt som med tidningsprenumerationer.

1 gillning

Håller med om att det är ett otyg men samtidigt är det ju en ytterst lukrativ affärsmodell.

Slentrianprenumerationer och halvt bortglömda abonnemang utgör nog en inte så liten intäktsström för många företag.

1 gillning

Har telenor idag och betalar typ 1200 för 4 abonnemang med fri surf.
Om jag förlänger nu så "bjuder"de på resterande tid som är bundet. De menar att jag tjänar på det…
Nytt pris är då 1600!!:hot_face:
Samtidigt ringer en representant från 3 och erbjuder samma med obegränsad surf för 638kr.
Blir nog att byta operatör faktiskt

2 gillningar

Parallell finns på arbetsplatsen;
Är det bättre för företaget att betala Kalle precis så mkt som gör honom nöjd, eller att betala honom mer än vad som gör honom nöjd? Och Kalles kollegor Agda och Frans, de har andra smärtpunkter än Kalle, ska deras lön vara densamma eller anpassas?

3 gillningar

Jag tycker att det är ganska roligt att ringa och få till individuella rabatter varje år.

Kanske låter konstigt men jag får en viss tillfredsställelse varje år när jag förhandlar om dom olika tjänster jag har.

Blir många tusenlappar per år för min egen del med bolån och bredband bland annat.

7 gillningar

Håller med.
Jag ringer varje år för mig själv o mina föräldrar som betalat på tok för mycket .
Deras tv hade ju gått upp till900 kr per månad.
Kollade online för erbjudanden, o då fick de samma utbud för 400 kr lägre.

Då ringer de gamla (Allente) o erbjöd 25% rabatt.
Sen erbjöd de (när de märkte vi va arga) 1 års retroaktiv betalning för överpriset de betalat mot om de hade varit nykund
Totalt räknade jag 5 erbjudandena från dem.

1 gillning

Elavtal är väl typiskt en sån grej där tom Tibbers VD var transparent om att på tidigare elbolag han jobbat, hade man talesättet “väck inte björnen”. Det innebar att nya kunder får bra avtal men de som har kvar sina gamla dåliga avtal får fortsätta betala utan att bli “störda” med ny information då de är kassakor för elbolagen. Värt att tänka på.

1 gillning

Instämmer i att det är vidrigt, även om man förstår företagets logik. I ett samhällsperspektiv känns det ju spontant inte särskilt värdeskapande att lägga tid på att administrera alla dessa rabatter, men vad vet jag. När det gäller bolån finns ju åtminstone vissa aktörer som är öppna med att de inte erbjuder rabatter, men när det gäller annat är det nog svårt att hitta.

Jag gillar fenomenet. Får ofta prova på perioder genom andra företag, som Klarna till exempel. Så fort jag startat upp perioden, så lägger jag in en påminnelse i mobilen om att säga upp den. Sen när jag säger upp den, så får jag ofta ett mejl med erbjudande om en ny gratis period inom 1-3 veckor.

DN, Readly, Expressen, SVD, Bookbeat och ett par till gör exakt lika, så har bara betalat växelpengar för deras tjänster senaste åren.

De räknar med att få gör som jag, så många säger säkert upp ett par månader in i betalperioden. Då blir det lönsamt.

Tänk på att kolla så de har täckning där du brukar röra dig i Sverige bara, inte alls samma infrastruktur gällande täckning som Telia/telenor/tele2.

Jobbar själv på tele2, skulle kunna hjälpa dig att få ett bättre pris om det är intressant! :slight_smile:

Var med och började bygga åt Hi3g för ca 23 år sedan. Ska kolla mer på tekniska skillnaden i hastighet o mängd.
3 har kanske något sämre nät men när skillnaden började närma sig 1000 kr i månaden så får man en funderare.
Ca 3 månder kvar så är man “fri”