Val av el- och internetleverantör

Hej! Får nycklar till ny lägenhet den 1/10 där jag behöver arrangera avtal för el och internet på egen hand.

100/100 kommer räcka gott och väl gällande internet för mig har jag kommit fram till. Hyresvärden skriver att fiber är indraget men inte mer än det så antar att de största/vanligaste leverantörerna av internet går att ansluta.

Vad är rimligt pris för 100/100 internet nuförtiden? Har haft allt inkluderat i min nuvarande lägenhet så har ingen koll på priser i det stora hela. Är 400kr/månad rimligt? Vilken leverantör bör man undvika och vilka har fungerat bra för er?

Sedan gällande el så blir jag också osäker hur man bör gå tillväga. Har avrundat rejält uppåt med förbrukning på 1800kwh/år och får fram massor olika förslag via en sida som heter elpriskollen. Då får jag fram olika leverantörer med olika typer av el (fossilt, vindkraft, osv) och tänker att det känns för enkelt att bara välja det billigaste? I detta fall är det Svekraft som levererar för 0,68kr/kWh för rörligt månadspris utan bindning. Har för mig att det generellt sett brukar vara det mest lönsamma på lång sikt? Bör man tänka annorlunda om man planerar att bo 1-2 år enbart?

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

För jämförelse av elpris finns elpriskollen och elskling. Bara att välja det billigaste. Vill man kan man sortera bort de som inte har sjysst elhandel då de kan vara meckigare att säga upp vilket är en faktor då nästan alla avtal har rabatter för ny kund som gäller ett år sen måste man säga upp och byta eller iaf hota med att säga upp så man får nykundsrabatt ändå.

För bredband finns bredbandsval som jämförelsesajt. Samma där bra rabatter på 1 år men man får byta en gång om året. Efter ett år stiger priserna kraftigt. Tips att lägga en påminnelse i kalendern när det är dags.

Flera leverantörer brukar ha extra bra erbjudanden vid black friday så kan du vänta till dess innan du binder upp dig är det kanske en fördel i längden.

1 gillning

Hyresrätt eller bostadsrätt? Det kan ju spela roll om en förening är ansluten till en specifik plattform, när det gäller val av bredband.

Med det sagt så är 400 spänn för 100/100 inte orimligt, men 300 är ju roligare och introduktionserbjudanden brukar ju också finnas. För egen del har jag Net at Once sedan många år och har aldrig problem. De har dessutom skitsnabb och supertrevlig kundtjänst, om sådant smäller högt.

När det gäller el så är lägenheter ingen jättegrej om du inte står för uppvärmningen via el själv. Jag kör Godel i min villa och gillar dem av flera anledningar. Men annars hugg en billig utan luddiga villkor så blir det säkert bra. Det viktigaste är ju att välja öht.

2 gillningar

När det gäller bredband kan det skilja extremt mycket vad man får mellan de olika aktörerna. Så man ska inte alltid låsa sig på specifik hastighet ibland kan man få betydligt högre hastighet för bara några kronor mer eller mindre.

Som exempel kan jag idag på ett år få:

Halebop 100/100 för 337kr/mån

Alliente 1000/100 för 339kr/mån sic!

Bredband 2 10/10 för 341 kr/ mån

Telia 150/150 för 349 kr/ mån

2 gillningar

Bredband kan skilja oerhört mycket i olika nät också, vad som är rimligt i ditt nät går inte att svara på utan att veta vilket det är.

3 gillningar

Bahnhof alla dar i veckan om ni har möjlighet.

5 gillningar

Bra tips! Då vet jag att man välja vilket som gällande elbolag. Detta är det jag isåfall tänker välja hos Svekraft, utan bindningstid och utan uppsägningstid vilket känns bra. Någon som använt sig av Svekraft förut och har input?

Jämförde internet och där verkar bredband2 ligga bäst till sett till helheten då jag föredrar att ha obundet då jag vill slippa så mycket bös som möjligt med att förnya bindningstid osv. (därmed riskera att få ta den “dyra” ordinarie avgiften) samt att jag inte vet om jag ska studera nästa år eller året efter och ändå kommer flytta. En månads uppsägningstid. Totalt sett på första året verkar de bara skilja sig ca 800kr vilket gör att obundet är mer tilltalande. Tänker dock om leverantören kan ändra priset hur de vill höger och vänster på obundet men att bundet förblir samma kostnad under hela året. Är det ett vanligt fenomen att leverantörer ändrar pris drastiskt från månad till månad? Har vi någon som använder sig av obundet med input?

Bra tanke! I detta fall är det en hyresrätt så då är det every man for himself😂. Verkar som att det är där någonstans mellan 400-450 som det kostar om man vill köra obundet internet som jag vill. Bredband2 har bästa erbjudandet utifrån bredbandsval, har du någon erfarenhet eller hört något om dem som man bör känna till? Är tyvärr helt lost på denna typ av grejer. Tack för inputen för övrigt, det uppskattar jag verkligen!

Jag vet att mor min haft Bredband2 och att det funkade bra, men de flesta leverantörer är ju problemfria idag, så länge hårdvaran är på plats.

2 gillningar

Gå in på respektive bolags egna sidor och skriv in din adress. När jag bytte tyckte jag inte att allt verkade finnas på Bredbansval-sidan.

Vi har Rebel, och de har prisgaranti. Så om vi hittar någon som har haft billigare el senaste året (inom liknande avtal) så får vi tillbaks mellanskillnaden. Min fråga är bara om någon har tips på hur vi kollar upp detta? Historisk pris i vårt område

När det gäller bredband - ta Bahnhof om de finns. Bra och seriös leverantör som tar integritetsfrågor på allvar. De är inte billigast men väldigt bra.

Sparalternativet är att du betalar grannen 150 spänn i månaden mot att denne avslöjar koden till sitt Wifi.

BIAS: Jag är aktieägare i Bahnhof men det är just för att företaget är så bra.

Innan du börjar leta priser, kontrollera vad prisgarantin gäller för.

Gissar att det är ordinarie pris, dvs de behöver i princip bara följa spotpris vilket alla gör.

Detta är vad som står, så gissar på att vi kanske hittar något billigare om vi letar på kampanj då?

Ja, det är ju tydligt där, det gäller inte mot andras kampanjpriser, jag har t ex ett gäng ören i rabatt på priset hos Greenely i ett år, du kan inte hävda prisgaranti och visa det eftersom mitt pris är en kampanj på ett år.

Det är ganska riskfritt för dem att skriva så.

Sannolikt får du lägre pris om du går via elskling, det är bara att knappa in och kika.

Bredband skiljer sig redigt åt då hv tar nån mellan avgift. Och relativt dyrt tycker jag. Har allvarligt funderat på att ta ett 5g modem med obegränsat data så jag bor mitt i stan…