Billig internetleverantör

Jag hjälper en nyanländ flyktingfamilj att etablera sig i Sverige. En fråga som uppkommit för deras del är behovet av ordentligt internet. De bor i en hyresrätt i allmännyttan med fiber indraget och jag antar då att de behöver teckna avtal med någon internetleverantör. Just nu ska jag först ordna en router åt dem men när det är ordnat kommer vi till valet av leverantör. Om nu utgångspunkten är att hitta det billigaste alternativet som också är bra - vad ska man då välja?

1 gillning

Finns jämförelsesajter för bredband via fiber.
Sedan vet jag inte vad du menar med “modem”, har de fiber indraget behöver de inget modem. De kommer behöva en router, men det ingår ofta i bredbandsavtalen.

Kolla in Bredbandsval, en sajt för att jämföra olika bredbandsleverantörer.

Gå även in på den portal som du hamnar på om du saknar abonnemang - ibland kan den ha olika erbjudanden som inte syns på sajten ovan.

Jag ringer och förhandlar 1 gång per år. Just nu har jag avtal med boxer för 200:-/mån för 100/100 fiber. Vilket är lägre än det lägsta på bredbandsval.se. Rekommenderar att ringa och förhandla.

2 gillningar

Det kanske ska förtydligas att frågan handlar om billig i bokstavlig mening. Jag menar i klartext att den som har behovet är akut fattig. Om jag skulle söka något till mig själv skulle jag söka något prisvärt och det är något helt annat. Här handlar behovet om lägsta möjliga månadskostnad för något som ändå fungerar.

Antagligen går det att få 10 mbit för kanske 100 kr per månad via fiberanslutningen i lägenheten, billigare än så går det nog inte att få en internetuppkoppling om man inte använder surf från sitt mobilabonnemang.

1 gillning

Vad ska de använda internet till? Mobil, fast dator etc? Hur kommunicerar de med t.ex myndigheter, arbetsgivare etc? Har de en modern mobiltelefon eller en gammal tegelsten? I många fall om de har någon sorts mobiltelefon med 4G blir ju det billigaste att köra Vimla eller Hallon, då får de “ordentligt” internet både hemma och när de är ute. Då räknar jag med att endast en familjemedlem har mobiltelefon, då du skrev att de var fattiga.

Annars om de har råd med både och, kolla vilka lokala aktörer det finns för fiber, 10/10 är nog det billigaste som går att hitta, och en wifi-router kan man antagligen hitta gratis på FB marketplace eller liknande.

/H

Allt det här är bra frågor som jag ska reda ut med dem. De har smartphones men inte av senaste modell. Med fattiga menar jag att deras inkomster i Sverige är små. De är nyanlända. Även om de kortsiktigt kanske nöjer sig med mobiltelefon blir det säkert så att studierna i SFI kan förutsätta att de har fungerande internet. Det är också bra med chromecast för att se filmer på TV och en massa sådant. När man är fattig har man inte råd att göra så mycket fysiskt och det här kommer man ändå en bra bit med.

I vår hyreslägenhet (allmännyttan) ingår det ”bredband” 0,5 i hyran. Kan vara värt att kolla om det är så för dom också.

Knappa in aktuell adress på https://www.bredbandsval.se som tidigare nämnt. Den brukar alltid hitta relevanta operatörer på adressen.

Har de otur är det upphandlat med en enskild operatör (Oftast Telia) till ockerpriser.

Om de är akut fattiga är det biblioteket som är den billigaste. Man får internet, skrivare, böcker, filmer, tidningar och hjälp med allt möjligt. Kompletteras det med ett mobilt BankID så räcker det för att börja, tror jag.

2 gillningar

Är man akut fattig så hade jag sagt upp internet och gått till stadsbiblioteket och lånat internet och dator gratis. (Denna möjlighet tror jag finns i alla kommuner, alternativt låna grannens om man bor på landsbygden).

Om du inte får tag på någon router så har jag nog en ca 5 år gammal som inte används som jag kan skicka gratis. Tror det är en Asus om jag minns rätt.

Vilken stad?
Är det Göteborg?
Kan isf vara behjälplig med router. Bor de i allmännyttan är det framtidensbredband.se som gäller. Det är rätt prispressat. Beroende på lite var man bor kan man få 10/10 bredband för under 150 kr/månad.

Hej

Skulle jag varit dig skulle jag vänta till back friday. Man kan man få dom biligatste erbjudandena där ute då. Fick själva gratis 300/300 i över 1 år av haelbop det enda var att jag och min fru var tvungna att ha det 4 månaders var. Sen teckna nya avtal med halebop varannan 4 månaders period. Fick göra någrs beställningar under fredagen där :slight_smile: . Önskar att jag hade suttit lite längre för då kunde vi säkert fått gratis I över 5 år.

Skippa fiber och dela internet från mobiltelefon.

1 gillning