Val av bredbandsleverantör och tv-tjänst?

Hej! Vilka bredbandsleverantörer och TV-tjänster har ni bra eller dåliga erfarenheter av?

När det gäller bredband via fiber som jag kör väljer jag bara det billigaste man kan få med 100Mbit.

Ser inte att det finns något nämnvärt som skiljer mellan leverantörerna med den tjänsten.

Med tv skiljer det mer såklart. Här får man överväga om man bara ska streama eller köra på något paket.

Själv har jag nu Allente Stream Flex 2, men har sagt upp det.

Ger väl precis godkänt. Fungerar, men tycker appen är lite rörig.

Det var också en del strul när jag skulle teckna abbonemanget.

Undvik tele2 om det går. Ofta lägre hastighet som lovat. Router startar om sig minst en gång om dagen. Surf på Youtube tex tvingar Router till att starta om sig. Kass svarstid

När det gäller bredband har jag mycket bra erfarenhet av Bahnhof. Fick något fel jag fortfarande än idag inte vet vad det var. Men då kommer jag ihåg att de ställde mig en massa frågor och frågade mig om jag “var villig att gå in i powershell” enligt deras instruktioner för att felsöka och hjälpa till, samt att jag fick ladda ner nåt program som också skulle hjälpa till. Det kändes ganska avancerat. De sa att det skulle spara en massa tid att inte behöva skicka en tekniker “om vi kunde fixa över telefon istället”. Jag vet knappt ens idag vad jag gjorde, men blev väldigt bra guidad och allt ordnade upp sig. Det var inte bara “starta om datorn och återkom till oss om problemet kvarstår”. Det uppskattade jag, och vi är kund hos de än idag.

2 gillningar

Vad pratar vi om för bredband?

Fiber, mobilt, Adsl?

Utrustning kan ju såklart skilja. Jag har alltid kört på min egna utrustning.

Jag använde det som kallades kox. Den som liknar kabel sladden till tv. Vet dock inte hur de är med fiber.

Så skulle sagt undvik tele2 via kox koppling

Ingen tv alls de senaste 10+ åren. Vad gäller bredband väljer jag det billigaste men det är lite vi kan påverka eftersom den största kostnaden är nätbolaget.

+1 på denna.

De vinner mest nöjda kunder ganska ofta

3 gillningar

Har inte haft ljnjärtv på säkert 20 år.

Av de stora bredbandsleverantörerna väljer jag alltid Bahnhof om jag kan. Har alltid fungerat bra, och stöder dessutom gärna deras arbete för personlig integritet och motståndet emot övervakningssamhälle. (Ja, jag fattar också att det är en väl vald marknadsföringsstrategi. Men de gör faktiskt jobbet, och det är det viktiga.)

3 gillningar

Det gäller till ett radhus med fiber

Jag har jämfört några gånger på Compricer för att se vad man kan förvänta sig för priser. Sen har det alltid blivit Telia, haft deras bredband i 20år.

Allt blev perfekt först när jag köpte egen router för 10år sedan.

Sambon jobbar mycket hemifrån och sitter i möten och allt möjligt. Jag har inget minne av att hon någon gång har klagat på uppkopplingen.

Telia 150/150 för 349kr/mån tycker jag är helt okej. Kör TV via Google TV där alla tjänster ligger samlade. Det tog många år innan det blev så här bra.

Vad valde du för fiberabonemang tillslut? Blev du nöjd?

Fiber 250/250 hos Bahnhof för 379 kr i månaden.

Jag har Bahnhof sedan 2016 och är supernöjd med leveransen och stabiliteten. Jag gillar dessutom vad bolaget står för och har för värderingar.

Det enda jag kan klaga på är att det kan ta väldigt lång tid att ringa in till kundservice, men när jag väl är framme så får jag proffsig och engagerad hjälp. Tack och lov har jag bara behövt ringa två gånger på tio år.

Nu har Bahnhof fått anbud av Telenor, så jag kommer ha ett öga öppet för om det sker några fundamentala förändringar i bolaget. Förhoppningen är att Bahnhof fortsätter vara Bahnhof och kunna ta självständiga beslut inom bolaget och att de bara råkar vara en del av en större koncern inom Telenor. De själva skriver i en FAQ kopplad till affären på deras webbsida att ingenting kommer förändras, men sådant där har man ju hört om förr kring andra bolag som blir uppköpta.

Jag kommer aldrig teckna bredband hos Telia eller Tele2. Där sätter jag min gräns.

Det var dyrt? Försök att alltid byta och förhandla på black friday. Just nu har jag 1000/1000 hos allente för 329kr/mån. Men snart dags att säga upp och ta en ny 12 månaders rabatt igen. Man brukar kunna få 500/500 för under 299kr/mån. Detta gör jag med både elbolag, telefonabonnemang och bredband. På försäkringar finns oftast inte samma typ av rabatter men man får kolla runt när nuvarande höjt för mycket.

Vem som leverar tjänsten struntar jag fullständigt i. Jag ger 0 lojalitet eftersom dom som stannar bara får det dyrare och dyrare.

(1000/1000 är fett overkill och hade klarat oss på 100 för hemarbetet och ladda ner linux distributioner. Men det är oftast dom högre hastigheterna som har bättre priser)

1 gillning

Roligt att du frågade :slight_smile:

Det blev Telia 100/100 och med deras tv paket mini, är egentligen intresserad av att uppgradera till sportpaketet för att kunna se SHL.

Pris TV-paket mini 100 kr/mån
Bredbandet 299 kr/mån

Jag känner mig nöjd men det kanske finns alternativ som är bättre

1 gillning

Ja Telia är ett bra val om man är intresserad av att ha något av TV4 Play paketen. Kör själv detta.

Tv4 Play plus ingår och sen har man ju rabatt motsvarande vad det kostar om man vill byta upp sig.

Det kom nyss ett erbjudande på TV4 play hockey med rabatt i sex månader utan bindningstid.

449 kr/mån

1 gillning

Det är märkligt att Bahnhof påstår att ingenting kommer att förändras.

Bahnhof har sedan 2013 varit beskyddare av certifieringen Based in Sweden, där en av de tre grundpelarna är “Företaget ska vara svenskägt och registrerat i Sverige”.

• Hur ska de kunna behålla sin egen certifiering med norska ägare?
  • Kommer Bahnhof ändra kraven för certifieringen eftersom budskapet om det där med svenska ägare som man hamrat in i alla år egentligen inte alls är viktigt?
  • Kommer de norska ägarna tolerera att de som jobbar under varumärket Bahnhof fortsatt avsätter resurser till att propagera för det olämpliga med norska ägare?

Hur ska de kunna hantera detta utan att någonting förändras?

Jag har också 250/250 hos Bahnhof, men kommer troligen att byta till Obenet när de blir tillgängliga i stadsnätet. Obenet verkar ha en del av det som gjorde att jag en gång i tiden valde Bahnhof. Dessutom har de en hög tekniknördfaktor samt inofficiell support dygnet runt, bland annat på Sweclockers. Möjligen är jag lite bekymrad över att det verkar vara så många Bahnhof-kunder som byter till Obenet nu, så det kan finnas risk att Obenet växer så mycket att de förlorar lite av sin nuvarande själ.

Vad är ett bra pris på fiberlan abbonemang med typ 250Gb eller mindre. Tänkte beställa snart!?

Betalar 145 kr för obegränsat internet per månad.
Det räcker med råge att se en film eller serie.
Slö surf och lyssna på musik.
Och tro det eller ej - 3 Mbit - Mobilt årsabonnemang med förskottsbetalning 1740 kr istället för 6000 kr per år med lina i lgh.
Delar med datorn och använder mobilen utan besvär.
Med förbehåll ensam med utflugen dotter.

Förstår att det inte är för alla.
Men vet att många tycker bredbandsavgifter är vanskliga med utebliven konkurrens.

V

1 gillning

Var & hur går du tillväga för att komma så rackarns billigt åt?