Jag överväger en övergång till Bahnhof Villafiber med hastigheten 1 000/1 000 Mbit/s Finns det någon här som har erfarenheter, både positiva och negativa, av att använda Bahnhof Villafiber?
Jag är fullt medveten om den fysiska anpassningen som Bahnhof Villafiber innebär, där faktiska komponenter i mitt fibernät byts ut. Jag förstår även att genom denna anpassning (som är separat från abonnemangets bindningstid) så lägger jag ett bet på att Bahnhof även i framtiden kommer vara en pålitlig bredbandsleverantör. För mig inkluderar detta främst:
Att fortsätta erbjuda konkurrenskraftiga priser, helst de lägsta i branschen.
Att fortsätta ha en tydlig inriktning på kundnöjdhet. (de senaste åren jag kollat på SKIs branschstudier för bredband, har Bahnhof konsekvent rankats som nummer 1 eller 2, vad jag kan minnas).
Bakgrund
För närvarande har jag Telia som bredbandsleverantör via Telia Öppen Fiber. Jag betalar 379 kr/månad för 500/500 Mbit/s. De senaste tre åren har jag alltid ringt Telias kundtjänst ungefär en månad innan min “nykundsrabatt” löper ut. Telia har alltid förlängt min rabatt mot att jag binder mig för ytterligare 12 månader.
I veckan erbjöd Telia mig återigen en “nykundsrabatt,” men priserna har ökat till 579 kr/månad (ordinarie 699 kr/månad). Denna ökning med 200 kr/månad är anledningen till att jag nu utforskar alternativ.
Om jag binder mig i 24 månader till Bahnhof Villafiber 1 000/1 000 Mbit/s, kommer jag betala i genomsnitt 404 kr/månad under en tvåårsperiod (utan några uppstartskostnader).
Jag har flyttat runt en hel del och Bahnhof har 9 gånger av 10 varit det billigaste alternativet. Och som lök på laxen grädde på moset är de riktiga krigare för integritet och internetsäkerhet, till skillnad från alla andra aktörer. När andra bolag har servrar utomlands så satsar Bahnhof mycket inhemskt. Telia, telenor och andra större providers har lämnat ut uppgifter om sina användare, medan Bahnhof alltid nekat från dag 1.
Jag gjorde samma byte för drygt ett år sedan, Öppen Fiber till Bahnhof Villafiber 1 Gbit/s. Jag är mkt nöjd, funkar utmärkt och är snabbare och billigare än via Öppen Fiber.
När bindningstiden går ut kan man byta igen om man skulle önska. Dock kan ju nya leverantören ta anslutningsavgift (inkl Öppen Fiber)
Jag har äntligen fått erbjudande om Öppen Fiber från telia och de var här igår och kollade. Får det grävt om 2 veckor. Installationen kostar 10 000kr*. Men jag binder mig till Telia i 12 mån för det härliga priset av 999kr/mån för 500/500(samt Netflix och lite annat jag inte bryr mig om). Så egentligen vill jag hävda att hela kalaset kostar 22 000kr med en delbetalning.
Efter detta kan jag välja vad som helst. I förra bostaden hade vi redan fiber och då var Bahnhof oftast dyraste. Men brukade köra Black Friday erbjudande och hota om uppsägning varje år.
@direktorn En hänvisning måste inte peka ut exakt var tråden finns, utan kan också läsas som en rekommendation? Exempelvis om man kommer till tandläkaren för att fixa motorlampan som lyser kanske man blir hänvisad till en bilverkstad av receptionisten på tandläkarklinken, men inte en specifik sådan?
@Thomas86 Läser du tråden bör det uppenbara sig att det sannolikt felanvändes, en misstanke som stärktes eftersom det numer är struket och ersatt av “grädde på moset”
bahnhof ökar priser som jag aldrig varit med om. Flyttade in 5 år sedan, första året var 309 kr i månaden för 500/500 och nu sitter jag och betalar 519 kr i månaden. var beredd på ökad kostnad
Ja men man kan ju välja vilken operatör man vill? Varför behöver den bytas?
Jag förstod det också som att Telia ska sätta två boxar hos oss. En för fiber patch och en för omvandlare. I vår förra kåk var det i en och samma enhet. Men då gick det via stadsnätet, kanske annorlunda?
Söker jag på min adress på Bahnhof så står det att man kan beställa via Telia bara.
Haft Bahnhof villafiber i tre år. Betalar 398kr för 1000/1000, varit samma pris under alla år.
Funkar fint, några få avbrott under åren, som lösts snabbt.
Man kan köra Bahnhof via öppet fiber också, men då är priserna dyrare än om du kör samma hastighet med Bahnhof Villafiber.
Så som jag förstått/tolkat det (och nu killgissar jag) så är Öppet fiber någon form av standardiserad paketering av bredband som alla leverantörer har kunnat enats om. I detta standardiserade paket ingår både avgifter för ”fibernätverket”, avgifter för utrustning i ”fibernätverket” samt avgifter för ”hastighet/effektuttag”. Som konsument upplever man att man endast betalt för det sistnämnda varje månad (dvs ”hastighet/effektuttag” tex. 500/500 Mbit/s).
Men i realiteten så tar din bredbandsleverantör i Öppet fiber emot din betalning och betalar sedan i sin tur övriga fasta och standardiserade avgifter. Tvärt emot hur det fungerar när vi betalar för vår el där både elnätsavgiften och elförbrukningen är specificerad.
Tror tex att det är ett systerbolag till Telia som heter Skanova som äger viss utrustning i ”fibernätverket”.
I och med att Bahnhof byter ut fiberomvandlaren/mediaomvandlaren så kan de nu frångå denna standardiserade paketering och därmed leverera i sitt egna fibernät med sin egna utrustning, därmed kan de erbjuda ett lägre pris om du ansluter dig till Villafiber.
, som sagt, killgissning/tolkning delux. Så om någon kan detta på riktigt så är det bara att dela med sig .