@Ballongpinne, detta kanske är ett alternativ för dig🤔.
Nä, vårt mobila funkar ok, brukar få 100-150 Mbit. Mest latensen och stabiliteten som är lidande. Nu har jag dock redan skrivit på så är bara att köra.
Jag bytte till Bahnhof efter vår samfällighets deal med Telia gick ut. Då byttes fiberomvandlaren, men kan säga att det är natt och dag. Telias bredband gick ner titt som tätt och sen vi bytte till Bahnhof så har jag i stort haft noll avbrott i tjänsten. Betalar 299kr/mån (bundet 24mån) för 1000/1000Mbit. Haft det för 250kr/mån sen 5-6 år sen, men den dealen fick jag inte igen nu i vintras. Rätt nöjd med 299kr dock med tanke på vad alla andra betalar
I have the same experience here, same cost and same good experience. It was a hassle to get them to prioritise us for installation though, as they seemed to have a lot of back orders.
Tänk på att Bahnhof är en av de leverantörer som ofta använder CGNAT som kan påverka dig om du kör utrustning hemma som behöver nås utifrån. Kort betyder det att du inte får en egen publik ip adress. Jag frågade supporten och för min anslutning använder de ej CGNAT. En publik ip är annars något de tar extra betalt för.
Bra att tänka på vid val av leverantör
Trodde alla körde CGNAT idag? Men finns ju rätt enkla lösningar idag på det, t ex Tailscale, Cloudflared med mera.
Bahnhof är väl, enligt mig en av de få operatörerna där du lätt kan få en fast ip address, jag har haft samma IP adress nu i 3 år (via DHCP) sedan jag ansökte om en vanlig publik IP. Registrera MAC adressen = klart.
Har Comhem som backup, med fyra publika IP adresser, också DHCP men vid systemuppdateringar etc. får jag nya…
Oops. Jag älskar lök, och lax, så i min värld trodde jag det var nånting extra bra
Har varit nöjd Bahnhof-kund via Öppen fiber under många år, men bytte till deras Villafiber i våras. Sedan bytet väl var klart så har det fungerat bra, men övergången var mer eller mindre katastrof. När de skulle koppla över så anslöt teknikern vår anslutning i en 10gbit-anslutning vilket då inte fungerade med fiberconvertern som vi fått, som var för 1gbit. Det tog ett antal samtal med kundtjänst innan de kom fram till vad som var fel. Man kan ju tro att teknikern skulle åka ut och fixa till deras misstag på en gång, men så fungerade det inte, utan ny tekniker bokades en vecka senare, under tiden hade vi inget internet. När en vecka hade gått så var teknikern sjuk, ny tekniker bokades in och det gick ytterligare drygt en vecka utan internet.
Så länge allt funkar är det inget problem med Bahnhof, men när det strular så är de tyvärr bland de sämre i klassen.
Jag var tidigare Bahnhof-kund via Telia Öppenfiber när vi drog in det i vårt förra hus. Det funkade riktigt bra. Sedan flyttade vi och drog in öppen fiber igen och då fick jag ett erbjudande av Telia som var för bra för att tacka nej till. Det funkade betydligt sämre. Under denna tid så var jag i kontakt med Bahnhofs kundtjänst och (tyckte jag) var rätt öppen med att jag var en nöjd före detta kund som kunde tänka mig byta till dem igen. Dock fick jag ingen bra känsla gällande bemötandet, för mig var det lite öppet mål för dem men kändes lite som att det kvittade om jag kom tillbaka. Så jag tog OwnIt istället när jag bytte och är nöjd med dem än så länge.
Banhof är absolut en av de bästa aktörerna när det gäller integritet och internetsäkerhet. Där av har jag alltid valt banhof före andra aktörer oavsett pris.
Förra veckan märkte jag när jag fick ett erbjudande från annan leverantör så jämförde priset.
Märkte då att jag betalade 16kr mer med banhof 100/100 än med banhof 500/500. Så ringde och bytte hastighet och fick då ner räkningen med 16kr/månaden och öka hastigheten med 400/400 vilket jag vart förvånad av. Så kan vara värt att kolla priserna stundvis för att kunna få ner priset även fast man inte byter varken adress eller leverantör.
Har banhof via öppenfiber
Vår erfarenhet var tyvärr dålig. Efter ett år började de smyghöja avgiften. När vi ringde och påtalade det,då var de otrevliga och låtsades inte förstå att vi ville sänka till de lägre avgifterna nya kunder erbjöds. Inte bra!
Jag får reklam för bahnhof villa fiber nu. 429 kr/mån för 1000mbit är 60kr lägre än min 100mbit via öppet nät. Finns det färska erfarenheter från någon som bytt till bahnhofs villafiber?
Den typen av lösningar är ju ändå att föredra, före t.ex. principen om att ha fast ip och öppna en port för att vara nåbar utifrån. Enda anledningen till att ha fast IP är om du har servrar hemma som många ska komma åt; tänk webbserver eller liknande, där du inte har koll på alla klienter. I fallet att det bara rör sig om dig själv och familjen som behöver komma åt interna saker så är ju diverse VPN-tunnlar och liknande att föredra av säkerhetsskäl.
Inte dagsfärska erfarenheter. Men bytte till bahnhof 1000mbit och har aldrig ångrat mig. Haft två avbrott på ca 20 min under 2 år. Tidigare hade de inkluderat VPN, men osäker om det fortfarande erbjuds.
Lite overkill med hastigheten, men till det priset - varför inte.
Vad för TV / Streaming leverantör har du md kombination utav Bahnhof för bredbandet?
Tex Telia, Tele2 eller?
Ingen faktiskt. Har de fria kanalerna + Apple-TV. Förutom apparna Netflix mfl så kör vi en del airplay till TV från mobil eller dator. Filmer/Serier/TV osv.
Jag är otroligt nöjd med deras kundtjänst, till skillnad från flera andra kundtjänster jag haft att göra med. Vi hade problem med uppkopplingen varpå jag ringde supporten. Direkt fick jag hjälp, och inget “goddag yxskaft” till svar. Jag vet vilka åtgärder jag kan testa/göra innan jag ringer support, och han litade också på mig när jag sa att jag startat om modemet och gjort alla de där andra basic grejerna som man kan göra. Dvs inte som när jag haft andra leverantörer som ber mig starta om modemet IGEN (mm) när jag ringer in och suttit i kö i 1 timme, för att de uppenbarligen inte litar på en utan tror det är något jag bara säger att jag gjort (jo, det har hänt flera gånger att de ber mig göra något jag säger att jag redan gjort, trots protester från mig).
Killen som tog hand om det visste verkligen vad han gjorde, och det visade sig inte vara något enkelt fel (nu kommer jag inte ihåg vad det var, men jag googlade på det då kommer jag ihåg). Jag vill minnas han guidade mig runt i kommandotolken för att försöka hitta felet, och annat sånt som kändes lite avancerat för min del- men det skulle gå snabbare än att vänta på att behöva skicka ut en tekniker. Han återkopplade till mig hela tiden, och det var aldrig jag som behövde kontakta dem innan det hade löst sig. Så som en riktig kundtjänst ska fungera.
Nöjd med Bahnhof ända tills de började smyghöja stup i kvarten. Har därefter provat ett flertal olika (t.ex. Ownit, Halebop, Telenor) och min upplevelse är att jag varit lika nöjd med dessa. Har aldrig haft något större strul och det är ju förvisso i detta läget leverantören får bekänna färg. Brukar byta runt var sjätte eller tolfte månad beroende på vilket erbjudande som är bäst för tillfället, då det ej lönar sig att vara trogen kund.