Efter en flytt har vi valt att köpa bredband och mobil från Telia, då Telenor inte kunde leverera fiber eller hade bra täckning på den nya adressen.
Vid köptillfället, över telefon, där allt förmodligen spelas in, uppger säljaren att jag kostnadsfritt kan uppgradera fibertjänsten till dubbel hastighet när båda tjänsterna är igång, via deras s.k. Telia Life.
Nu visar det sig att det inte stämmer, då fibern har en bindningstid, och under den tiden kan inga ändringar göras enligt avtal. Detta var inget som framgick vid köptillfället på telefon, och vad jag ser det står det inget om det i de dokument jag fått.
MEN, det står heller inte i avtalet att jag INTE kan uppgradera under bindningstiden, det står INTE att jag måste vänta. När jag loggar in på Mitt Telia står det att jag KAN få snabbare bredband för att jag har flera tjänster hos dem, men när jag klickar på den knappen kommer jag bara till Min Sida.
Allt köptes för flera månader sedan, jag har fått kontakta dem otaliga gånger för att rätta saker som blivit fel innan de ens levererat sakerna. Men inte en enda gång har man nämnt något om bindningstider och låsta abonnemang.
De säger att bara för att en person säger något i telefon kommer Telia inte bryta sina policies och hjälpa mig med detta.
Jag bad dem peka var i avtalet det står att jag INTE kan uppgradera fibern via deras Telia Life under bindningstiden. Det ville de inte göra. De “hade inte tillgång till mina avtal”. De kunde inte hänvisa mig vidare internt till någon annan avdelning, jag fick söka vidare själv på internet efter en sådan kontakt. Jo tjena, som att avdelningschefens nummer skulle finnas på internet när de själva inte får ge ut numret… Det slutade med att han på kundtjänst sa att han inte kunde hjälpa mig och la på luren.
Om de kan bevisa att jag har fel, då lägger jag mig och accepterar situationen. Då har jag helt enkelt fel om det står svart på vitt. Men de vill inte ens göra det, de säger bara “nej”…
Om företag inte tänker hålla det som deras säljare säger, kan ju en telefonsäljare ljuga sig blå för att sälja vad som helst som inte finns, och sen bara hävda att du ingått i ett avtal och ska betala, fastän du inte fått dina tjänster.
När en liknande sak hände med Telenor och ett TV-paket som inte innehöll de kanaler säljaren sagt, bad de om ursäkt för felaktig info, hävde avtalet då de inte ens hade de kanalerna och betalade tillbaka alla pengar.
Hur värt är det att försöka processa detta mot Telia?
Ps. de skulle också skicka ett sms efter samtalet för en kundundersökning. Det sms’et kom aldrig heller De ville väl inte ha kritik