Värt bråka med Telia?

Efter en flytt har vi valt att köpa bredband och mobil från Telia, då Telenor inte kunde leverera fiber eller hade bra täckning på den nya adressen.
Vid köptillfället, över telefon, där allt förmodligen spelas in, uppger säljaren att jag kostnadsfritt kan uppgradera fibertjänsten till dubbel hastighet när båda tjänsterna är igång, via deras s.k. Telia Life.

Nu visar det sig att det inte stämmer, då fibern har en bindningstid, och under den tiden kan inga ändringar göras enligt avtal. Detta var inget som framgick vid köptillfället på telefon, och vad jag ser det står det inget om det i de dokument jag fått.

MEN, det står heller inte i avtalet att jag INTE kan uppgradera under bindningstiden, det står INTE att jag måste vänta. När jag loggar in på Mitt Telia står det att jag KAN få snabbare bredband för att jag har flera tjänster hos dem, men när jag klickar på den knappen kommer jag bara till Min Sida.

Allt köptes för flera månader sedan, jag har fått kontakta dem otaliga gånger för att rätta saker som blivit fel innan de ens levererat sakerna. Men inte en enda gång har man nämnt något om bindningstider och låsta abonnemang.

De säger att bara för att en person säger något i telefon kommer Telia inte bryta sina policies och hjälpa mig med detta.

Jag bad dem peka var i avtalet det står att jag INTE kan uppgradera fibern via deras Telia Life under bindningstiden. Det ville de inte göra. De “hade inte tillgång till mina avtal”. De kunde inte hänvisa mig vidare internt till någon annan avdelning, jag fick söka vidare själv på internet efter en sådan kontakt. Jo tjena, som att avdelningschefens nummer skulle finnas på internet när de själva inte får ge ut numret… Det slutade med att han på kundtjänst sa att han inte kunde hjälpa mig och la på luren.

Om de kan bevisa att jag har fel, då lägger jag mig och accepterar situationen. Då har jag helt enkelt fel om det står svart på vitt. Men de vill inte ens göra det, de säger bara “nej”…

Om företag inte tänker hålla det som deras säljare säger, kan ju en telefonsäljare ljuga sig blå för att sälja vad som helst som inte finns, och sen bara hävda att du ingått i ett avtal och ska betala, fastän du inte fått dina tjänster.

När en liknande sak hände med Telenor och ett TV-paket som inte innehöll de kanaler säljaren sagt, bad de om ursäkt för felaktig info, hävde avtalet då de inte ens hade de kanalerna och betalade tillbaka alla pengar.

Hur värt är det att försöka processa detta mot Telia?

Ps. de skulle också skicka ett sms efter samtalet för en kundundersökning. Det sms’et kom aldrig heller :stuck_out_tongue: De ville väl inte ha kritik :slight_smile:

2 gillningar

Man kan ju dra igång en process med ARN men var beredd på att det kommer ta många månader, om inte flera år, med osäkert resultat.

Nappade på deras black friday erbjudande för tv, ett par streamingtjänster skulle ingå.
Två månader senare plockades ena tjänsten bort, de vägrade att aktivera den igen och de vägrade låta mig säga upp det trots att de ändrat innehållet.
Det var en del andra problem med fakturering osv under min tid med dem men det åtgärdades iaf efter påstötningar.

Jag har sagt upp allt och har inga planer på att bli kund hos dem igen.

1 gillning

Ganska typiskt Telia. Glöm inte bort att säga upp ditt abonnemang i tid, och att du måste sitta i telefonkö under kontorstid för att få göra det. Deras kundtjänst är otrevlig, ohjälpsam och har alltid kö.

Känns som du gjort ett ärligt försök. Jag hade nog inte gjort mer än så. Som sagts ovan, håll koll på avtalet och säg upp det i lämplig tid. Härda ut och använd tjänsten tills du kan byta. Lägg energin på att hitta en annan leverantör.

Kallas ju inte för Felia för ingenting :joy::heart:

1 gillning

Just vad gäller Telia är det ingen tröst att vinna i ARN eftersom de, trots att de till 40 % ägs av svenska staten, skiter i att följa utslaget.

Telia har ju sitt ursprung som statligt bolag och kommer sannolikt att gå samma öde till mötes som SAS. Skitbolag med usel service båda två.

Ingen idé att processa, du blir bara förbannad. Slicka dina sår och byt leverantör så snart du kan.

Alltid värt att bråka med företag som ägs av staten. Bara för att man kan.

De flesta kunderna skulle inte märka skillnaden på 100mb/s och 1000mb/s. XD

1 gillning

Enligt Konsumentverket och Avtalslagen har man rätt att omedelbart säga upp ett avtal som inte uppfylls av leverantören om bristen är väsentlig för kunden.

@fegkronan har ju skärmdumpar som visar att det finns en tilläggstjänst som kan levereras men som Telia vägrar utföra så det borde räcka för en uppsägning.

Jag har själv fimpat Tre när de begränsade trafikvolymen utan stöd i avtalet.
Det gick ända till inkasso, men inkassobolaget hade bättre koll på lagar och regler än Tre…

Att man har rätt hjälper inte så mycket när företaget vägrar.

Det brukar aldrig vara problem att utöka abonnemanget

@Lord_Json
Men man kan stänga pengakranen.

jag hade liknande problem med Telia, men jag sa upp det inom 14 dagar efter telefonsamtalet när jag fin läste kontraktet och efter det försökt ändra hastigheten.
Ett tips är att du redan nu har rätt att säga upp abonnemanget en vis dag. så försök att lösa det, går det inte säg att du vill säga upp det det datumet det går ut.

Telia brukar kunna komma med erbjudanden då eller helt plötsligt kunna lösa det, så har du det dom lovade fram tills det löper ut.

obs jag pratar bara utifrån min kontakt med telia som kund och hur jag upplever dom, lämnade dom för banhof på fiber, och tre på mobil.

Nä orkar nog inte dra något ARN av det hela, man hade väl en förhoppning om att de ville ha nöjda kunder. Men är man för stor behöver man inte bry sig om det. Kunderna kommer krypandes ändå.
Man får se det som en utbildning i livet och gå vidare lite öm men klokare, och undvika vissa bolag när man kan :slight_smile:
När jag sökte på nya adressen fanns det typ bara Telia och Tele2 som alternativ, men grannarna här säger att de har Bahnhof, så det ska jag kolla upp.

Sant, skillnaden på 250 och 500 är nog i sammanhanget inte märkbar, så det är inte att jag BEHÖVER mer. Mer principen av att en säljare kan ljuga om vad som helst för att knyta an kunder, utan att behöva ta ansvar för det. Då kan man ju inte lita på något en säljare säger. Det vidrigaste är att alla samtal spelas ju in men ingen är villig att lyssna på denna inspelning för att “överbevisa mig” om att jag har fel i min kravställan. De säger bara blankt nej. Och man ska ju få ett SMS med en kundundersökning efter varje samtal. De SMSen har uteblivit konsekvent varje gång det varit lite tjafs i telefon, men så fort man vill ställa en enkel fråga haglar de SMSen in :smile:

Problemet här är ju att leverantören inte vill bevisa att jag har fel, de bara påstår det. Och då kan jag ju inte hävda att bristen är väsentlig. För de säger att jag har fel, punkt. De kan dock inte peka på var det står. Jag har däremot hittat lite info själv om det nu, så uppenbarligen har jag bättre koll på deras Allmänna villkor än de själva :smiley:

Frågade om jag kunde häva avtalet, och det gick bra så länge jag betalade alla kommande månadskostnader i en stor klump :stuck_out_tongue: Nej tack :smiley:

Nej generellt inte säkert. Här säger man att det är för att det är en “kampanj” under “bindningstid” bla bla bla. Och så kan det säkert vara. Men de kan inte visa mig den informationen. De säger att så är det bara, för att de säger det. De vill inte diskutera saken vidare.

Tråkigt med företag som tvingar kunderna att vara kvar istället för att leverera en tjänst som gör att kunderna vill vara kvar.

“Amen, brother!” :smile:
Jag hade till och med skämts om jag suttit i deras kundtjänst och sagt de där sakerna.

Saker man kan jobba med som folk alltid behöver men som ingen vill betala för: blöjor, tandkräm, toapapper, Telia…
:sweat_smile:

Kolla på denna länken till ‘Svensk Juristtidning’

https://svjt.se/svjt/2019/679
Innehållet handlar mest om hur EU-direktiv om oskäliga avtalsvillkor hanteras.
Det jag tycker är intressant är stycke 2 ‘Oklarhetsregeln och direktivets klarhetskrav’

Dessa delar speciellt:
<
Om innebörden av ett avtalsvillkor som inte har varit föremål för individuell förhandling är oklar, skall vid en tvist mellan en näringsidkare och en konsument villkoret tolkas till konsumentens förmån.

och
<
I avtal där alla eller vissa villkor som erbjuds konsumenten är i skriftlig form skall dessa villkor alltid vara klart och begripligt formulerade. Vid tveksamhet om ett avtalsvillkors innebörd skall den för konsumenten mest gynnsamma tolkningen gälla.

Du har ju information från Telia’s web att du KAN få högre hastighet, så då borde Telia vara tvingade att leverera.
Telia har tydligen inte skyllt på tekniska begränsningar utan bara att du inte kan uppgradera under kontraktets giltighetstid.

Du behöver inget godkännande från Telia för att säga upp ditt avtal, ange en rimlig tid till när du förväntar dig 500 Mbit/sec, annars häver du kontraktet då.
Du anser att 250 Mbit/sec inte räcker utan du vill ha 500 Mbit/sec enligt given information, de flesta håller nog med om att en dubblad bandbredd är ganska väsentlig.
Annars kan du ju betala halva deras faktura, för den andra halvan är inte väsentlig enligt Telia …