Jag håller på och försöker säga upp ett telefoniabonnemang (konkret Hallon) och har insett att de gjort det så krångligt som möjligt.
Det går inte att använda bankid, informationen hänvisar till länken i webbgränssnittet, länken leder till chat, chat hänvisar till öppettid 9-16, under 9-16 får man meddelandet att chat inte är aktiv, så gräver man vidare och kommer till en e-postadress dit man kan skriva och sedan räcker det inte att man skriver att man vill säga upp abonnemang fast man skriver från den registrerade e-postadressen som också ger full tillgång till kontot utan de kräver en hel del personuppgifter och information från den senaste fakturan.
Det är jättelätt att påbörja ett avtal/flytta nummer där man i princip enbart kräver bankid men gör det väldigt krånglig för att avsluta abonnemang.
Vet någon vad det gäller konsumentskyddet och lagen om hur krångligt tjänsteleverantören får göra det för kunden? Det är väldigt stor obalans (tröskeln avsiktligt gör väldigt hög) för uppsägning mot övriga kundärenden.
Någon praxis inom området?
Hallon är lågpris och då blir det lågprisservice. Men väldigt dåligt och knappast etiskt.
Jag tror att de ber om detta för att verifiera att du är rätt person. Företag kan inte kräva någon särskild form för uppsägning eftersom det har ansetts oskäligt. Det är alltså fritt fram att skicka mejl eller snigelpost om man vill det. Hallon hsr ju en kundtjänstmejl så uppsägning där får anses giltig.
Exempel:
https://lagen.nu/dom/md/2005:23
https://lagen.nu/dom/md/2015:3
Men att de försöker verifiera att det är rätt person är sunt, så man inte kan säga upp andras abonnemang för att jävlas. Om de har ytterligare rutiner för att verifiera din identitet så blir de rutinerna ändå bara en formalitet, datumet då uppsägningen kom in ska ändå gälla. Bäst är att alltid inkludera det datum då du anser att avtalet ska upphöra i meddelandet, så att det är klart och tydligt för alla parter.
Håller med om att det är ett oskick när företag gör sig omöjliga att kontakta. Hallons villkor har en paragraf om “Meddelanden” men den reglerar bara Hallons rätt att kontakta dig. De ger sig själva rätten att kontakta dig via appar, sms, telefon, e-post och brev. Men ingenting om hur kunden kan kontakta Hallon.
Nu ser jag att Hallons villkor faktiskt har ett telefonnummer.
13.5 Om du vill kontakta Hallon per telefon kan du göra det på 0910-22 14 65 […]
och en e-postadress i punkt 5.6.
Så de kontaktvägarna kan man till exempel använda för uppsägning.
Tack för ett utförligt svar Emil!
Min erfarenhet av att ringa till telefonibolagens kundtjänst är att man får sitta väldigt länge i kön och när man kommit fram kan det vara omständligt att få till det man vill ha utfört om de har satt det i system för att försvåra där de tjänar pengar på det.
Jag har redan skrivit till Hallon och de har i sin tur krävt följande uppgifter:
Ditt fullständiga namn?:
Ditt personnummer?:
Mobilnummer ditt ärende gäller?:
Betalningssätt: (Faktura/autogiro/kort)
Belopp på din senaste betalning/faktura?:
där jag skrivit från den adress som används för autentisering för kontot (har man tillgång till adressen kan man återställa lösenordet och komma åt uppgifterna).
Deras (kassa) motivering att inte själv kunna säga upp abonnemanget är följande
Vi på hallon har tagit bort möjligheten att själv avsluta sitt abonnemang på mina sidor då vi
vill få feedback om varför du som kund önskar avsluta ditt abonnemang hos oss för att vi ska kunna förbättra våra tjänster som operatör.
De kunde ha lagt samma feedback i formuläret för uppsägning på webben och därför blev jag förbannad och envisas med att agera paragrafryttare.
Jag är medveten om att det är tekniskt krångligt för kundtjänsten att kontrollera att mejl kommer från rätt avsändare men det är möjligt och de har själva valt att ha det sättet för hantering av uppsägningarna.
De kan skicka ett mejl till den registrerade adressen där de ber om bekräftelsen.
Dom första fyra frågorna är offentliga handlingar och dessa begär vi ut för att säkerställa identitet på den som hör av sig till oss - och resterande frågor är abonnemangsspecifika uppgifter som enbart abonnemangsinnehavaren kan få fram via sitt konto på www.hallon.se.
Det är et cirkulärt resonemang där de hänvisar till det konto som man kan kontrollera med e-postadressen men litar inte på e-postadressen för ärendena utan hänvisar till att använda det för att ta fram uppgifterna som man når via e-postadressen.
På feedback brukar jag alltid bara säga att jag inte vill ha tjänsten. Ställer de fler frågor blir det ändå det svaret. “Jag vill bara att du avslutar tjänsten”. Som en papegoja.
Det tog 6 månader för oss att säga upp Telia så det är ingen skillnad om det är ett stort eller litet…
Är väl en del i att hålla kvar kunderna.
Min flickvän hade ex givit upp direkt och inte orkat.
Själv är jag är jag en dryg jäkel när det kommer till sånt där skit.
Telenor är även dryga. Säljarna svarar direkt men för säga upp abonnemang är det timmar i kö som gäller. Jag ringde till säljarna om och om igen och bad dem koppla mig rätt. Tillslut lessna dem och hjälpte till att avsluta abonnemanget. Kommer aldrig skaffa hallon, håller mig till telia kontantkort. Maffiametoder!
Telenor har faktiskt ett fax-nummer. Om man vill ha ett udda sätt att skicka in sin uppsägning. Problemet är väl att själv få tag på en fax…
Smidigast verkar vara att säga upp Telenor via kontaktformuläret.
Jag flyttade från Telenor till Hallon nyligen och Telenor var ju lagom struliga praktarsel de också, just för att de naturligtvis inte gillar att folk byter abonnemang.
Tror det hade gått betydligt snabbare att ringa och säga upp än att skriva en tråd här på forumet
Alltså det där att göra det svårt för kunden att avsluta är ett irriterande och oförskämt oskick. Heja er som tar striden!
Det är synd att man får “plåga” lågnivå kundsupport där oftast den unga personalen tvingas använda sådana metoder och troligtvis mår illa av att behöva vilseleda och ljuga samtidigt som samvetsbefriade ansvariga på en högre nivå inte drabbas.
Om jag varit jurist hade jag kanske gått vidare men jag har nu lagt tillräckligt mycket tid på det och har nu kastat in handduken och avslutat ärendet.
Förresten jag har satt i systemet att byta operatör var 3:e eller 4:e månad där jag väljer ett nytt erbjudande så fort det gamla har tagit slut.
Man får bara vara noga med att säga upp sitt gamla abonnemang i tid eller teckna ett nytt så att det infaller vid månadsskiftet för att slippa betala dubbelt.
Så jag sparar ca. 500-600 kronor per år
Har samma system för försäkringarna och elleverantören fast där är det med ett års cyklar.
Sedan jag börjat med det har jag sparat 5-6 tusen kronor per år.
Så fort jag gör byte lägger jag en påminnelse i almanackan med ett lämpligt datum för nästa revision.
Hur är det möjligt?'
Fick samma upplevelse när jag skulle säga upp abonnemang.
Haft tre st. där, sa upp ena januari 2023 och denna nedan januari 2024. Har kvar ett abonnemang.
Hej, Tack för ditt mail!
Det är verkligen tråkigt att höra att du vill avsluta ditt abonnemang hos oss, men jag ska givetvis hjälpa dig med detta.
Jag vill bara kolla med dig vad anledningen till att du vill säga upp detta abonnemang är samt om du i övrigt har varit nöjd med ditt abonnemang hos oss på hallon?
Vi uppskattar all din feedback för att bli ännu bättre!
Om det är så att du har varit nöjd med ditt abonnemang så skulle jag gärna se över din kundbild för att se om vi kan lösa något speciellt bara för dig. Tex lägre pris i någon månad eller lite extra surf.
Om det inte är intressant så kan jag självklart även avsluta abonnemanget. Oavsett kan du återkomma med svar på dessa frågor och hur du önskar gå vidare så hjälper jag dig självklart med detta.
Svarade med nedanstående och med info de begärde:
Avslutas pga personliga skäl. Abonnemanget flyttas inte utan det behövs inte längre. Mer data eller lägre pris hjälper inte.
Fick svar med att det har avslutats.
Blev lite sur på att de försöker sälja till en förlängning med rabatter eller mer surf.
Det här gällde inte en flytt utan abonnemanget behövdes inte längre och då är man antagligen inte mottaglig för kampanjer.
Det som gjorde att jag blev ännu mer irriterad var att jag blev uppringd någon månad senare (båda gångerna) där de sa i princip. “Hej, du har varit kund hos oss och vi undrar om vi kan erbjuda dig något abonnemang på samtal eller data så att du kommer tillbaka”.
Då fick de irriterade svar om att jag FORTFARANDE är kund, ena fallet hade jag två abonnemang kvar och nu senast ett. “Ser ni inte att jag fortfarande är kund, är det inget ni kollar upp innan ni ringer?”
Svaren var då att de inte kunde se det. Är väl timanställda på något callcenter som får listor att ringa upp utan någon info om kunderna. Helt sjukt.
Enligt konsumentverket
" Företag kan inte kräva att du säger upp avtalet på ett visst sätt, till exempel genom att ringa. Du kan välja det sätt som passar dig, men det är alltid bra att säga upp ett avtal skriftligen.
Du ska bevisa att du har sagt upp avtalet
Hävdar du att avtalet är uppsagt behöver du kunna bevisa att du har gjort en uppsägning."
längts ner i länklistan “Säga upp ett avtal”
Hm, då är det kanske säkrast att alltid sträva efter att skicka mejl. Kontaktformulär och telefon är ju sällan spårbara.
Dom gånger jag mejlat eller skrivit i chatten har idioterna svarat att man måste ringa
Men det är klart att det är svårare att lura någon över mejl/chatt.
Bra att veta, nu ska jag aldrig mer ringa för att säga upp något.
Hmm. Har helt smärtfri erfarenhet av uppsägning i samband med operatörsbyte med samma nummer.
Vi hade Mybeat och dom höjde abbonemangsavgiften till dryg det dubbla >300 Sek per månad med förevändningen att man fick lite mer data. Blev ett par Gb till och man fick 5G nät.
Meddelades i ett ordrikt mail vi inte brytt oss om att läsa värst noga.
Plötsligt dök dom dyrare räkningarna upp.
Blev seriös störd på det påtvingade steget. Mycket litet mervärde…
Dom hade dessutom bytt till TELENORS nät tidigare vilket jag inte gillade. TELIAS nät brukar vi tycka är bäst och välja om möjligt.
Uppsägningnen gick dock superlätt.
Vi tecknade ett nytt abbonemang med FELLO (som är en del av TELIA !). DOM åtog sig att säga upp vårt abbonemang med Mybeat och bytet fungerade helt felfritt några veckor framåt i tiden.
Tydligt att det funkade då MYBEAT ringde upp ganska snabbt och den som ringde (inget kul jobb) förstod att vi inte ville höra på några motbud etc.
Mycket missnöjd på er som leverantör.
Nu har vi Fello sedan flera månader med TELIAS nät , 24Gb data och rimliga ca 150 Sek per månad i avgift igen.