Elbolag vill säga upp bundna avtal

Detta kan väl omöjligt gå igenom?

Jag har rörligt och skulle därför inte påverkas, är fortfarande emot det.

Källa

2 gillningar

Jag har också rörligt, men det vore helt galet!

Först tjänar de multum på alla som bundit priset när elpriset legat lågt. Nu tjänar de multum på alla som inte bundit priset.

Hur giriga kan de bli? :see_no_evil:

2 gillningar

Själv har jag rörligt men “elpristak”. Dags för mig att ansöka om kompensation om någon vecka, får hoppas Telinet står för vad de lovat… Redan krångligt nog att jag själv måste hålla koll på elpriset under en 12-månadersperiod och höra av mig inom 2 månader efter den tagit slut för att få tillbaka mina pengar.

Inget konstigt egentligen. I min yrkesroll har jag redan mött flertalet leverantörer som velat riva upp avtal med hänvisning till force majeure.

Vi får väl vänta och se.

Jag tänker att om de själva kan visa att de har köpt futurekontrakt och att dessa kontrakt har brutits via force majure, då kan vi börja diskutera det hela. På något sätt ska ju handelsbolaget ha gjort en ansträngning för att hålla upp sin del av kontraktet. För samhället är det bättre att elhandelsbolag som inte klarar att hantera risker tvingas i konkurs. De måste visa att de har gjort sitt jobb.

9 gillningar

Detta känns som en testballong.
Frågan är också politiskt känslig då flera partiledare redan har gått ut och sagt att detta kommer tillåtas.

Expressen har försökt luska i vilka bolag det gäller:

"
Följande bolag uppger att man inte har några planer på att avsluta bundna elavtal:
Fortum
Eon
Bixia
Kraftringen
Jämtkraft (inga fasta avtal)
God El (inga fasta avtal)
Svea Solar (inga fasta avtal)

Följande elbolag har sökts men ännu inte återkommit i frågan:
Vattenfall
Telge Energi
Göta Energi
Göteborg Energi
"

Jag har präcis fått tilbaka min ersättning för pristak för telinet fixk faktisk utbetalning till konto så mitt råd är att stå på dig och försöka få det utbetalt om du önsker det. Jag kommer byta till snnat bolag nu, kandke tibber

1 gillning

Föga förvånande som de pressat sig överst i listorna de flesta gångerna jag jämfört priser eller fått reklam via t ex elbruk. Om så’nt beteende leder till åkallande av FM, då förtjänar de snarare konkurs.

1 gillning

Håller med. Lite provocerande men det är ju samma sak som hela försäkringsbranschen kör med. De har i princip alltid låga risktaganden verkar det som :grinning: Det finns alltid en bakdörr, men jag tror de bolag som inte använder denna nu kan vinna viss konkurrens fördel.

För de som undrar

3 gillningar

Skulle inte förvåna mig ett dugg…

Edit: Men tydligen har inget tillfrågat elbolag åtminstone erkänt att de vill åberopa FM. Elkrisen – elbolag vill riva upp bundna avtal med privatkunder

Inte heller Göta Energi har några planer på att riva avtal, skriver pressansvariga Tiina Strid i ett mail till Expressen: “Det rapporteras idag i flera medier om elbolag som överväger att säga upp kunder på avtal med fast elpris. Detta gäller inte Göta Energi, och är inte en diskussion vi för i dagsläget. Tecknat avtal gäller” .

2 gillningar

Jag utnyttjade detta precis, läser man långt in på deras hemsida kan mam lyckas få fram informationen att det är max 6000kr i ersättning, jag undrar om de inte laggt till detta i efterhand.

Läste att två personer fått rätt i ARN angående pristak och fått hela summan istället, misstänker att det gäller telinet men har inte bestämt mig om jag orkar krångla. (Vet ej om det gällde telinet)

2 gillningar

Jag hade varit mer sugen på att dra det till tingsrätten för att få skadestånd som täcker den högre elräkningen.

1 gillning

Fick du utbetald över 6000 kr?

Det blev 4100 kr hadde inte använt nog el tydligen :grinning: hadde själv försökt räknad ut och det blev till nästan samma summa så

1 gillning

Force majeure kan man väl bara hävda om något plötsligt eller oväntat inträffar som dessutom är utanför ens egen kontroll? Jag tänker att någon kompetent person insatt i hur elnätet ser ut och fungerar och jobbar på dessa elbolag mycket väl borde kunnat förutspå konsekvenserna av den förda politiken med nedstängda kärnkraftverk och vindkraftverk som inte snurrar när det inte blåser.

Jag menar, det kan ju inte komma som en förvåning att vi inte längre har en stabil bra elförsörjning i landet. Det kan heller inte komma som en förvåning att vår överföringskapacitet mellan norra och södra sverige är i det skick den är. Man vet att kärnkraften redan stängts ner, och kommer stängas ner ytterligare. Man vet att vi inte har alternativ på plats. Är det ens någon som är förvånad?

Om det är force majeure för att elpriset går upp men man inte kunnat förutspå det, så ska väl det vara okej att hävda force majeure när pengarna är slut på kontot och du står där på ICA och tomaterna blivit dubbelt så dyra och du inte kunnat förutspå det? :wink: (sidenote: jag vet att man antagligen inte som privatkund förhandlat fram ett avtal innehållandes force majeure med ICA…)

4 gillningar

Ursäkta om jag hijackar tråden lite. Har också Telinet (tyvärr). Mitt pristak skall betalas tillbaka i December men det har vart en jädra röra.
De har ändrat avtalet löpande, bl.a. infört maxgräns på 6000kr, de är redan skyldiga mig ca 20000kr (gammalt hus som drar mycket). Sedan gjorde de ett utskick där de sa att alla kontrakt med “Rörligt med pristak” kommer att sägas upp.
Jag mailade och de bekräftade då att jag skall få tillbaka utan en maxgräns på 6000kr i December. Sen några veckor senare, har de ändå “avslutat” avtalet (står att jag har ett annat avtal nu) och jag har plötsligt fått tillbaka 5500kr (avdraget på elräkningen, men det är ju inga 20.000kr). Har återigen mailat för att fråga vad de håller på med. Inget svar på en månad.
Kommer anmäla om jag inte får pengar tillbaka, som någon annan skrev, kanske värt att anmäla ändå, mycket slösad tid och definitivt sveda och (huvud)värk.
Fler får gärna beskriva sina upplevelser med Telinet, så kan jag/vi kan fylla på repertoaren med bevis mot dem.

2 gillningar

Glöm detta! Alla seriösa aktörer typ Vattenfall har meddelat att de bundna avtalen gäller.

Precis som i alla andra brancher finns det oseriösa företag. Undvik dem.

Än en gång. Hur skulle det se ut, om exempelvis bankerna ville säga upp alla bundna lån? Givetvis gäller avtalen. Kruxet är väl att ett och annat mindre bolag kan gå i konkurs.

3 gillningar

Håller helt med Nestor.

Elhandelsbolagen är som jag ser det inte systemkritiska, deras uppgift är i praktiken att förmedla en affär mellan konsument och producent.

Har de inte säkrat upp åtagandena åt båda hållen så har de tagit för stora risker. Elhandelsbolaget har även åtaganden åt producent att köpa till de priser och volymer som de säkrat/avtalat. Den risken måste deras ägare ta, som var ute efter lite högre vinst, och inte staten eller någon annan.

Den elkund som gjort affär med mindre seriösa elhandelsbolag borde ha funderat på motpartsrisken när avtalet gjordes. Det finns elhandelsbolag som historiskt har gått i konkurs. Det som händer är att de som har avtal med det elhandelsbolaget blir avtalslösa och får skaffa nytt avtal…
Ovan är i stort sett samma risk som man tar när man sätter in pengar på någon mindre aktörs sparkonto i förhoppningen om lite bättre ränta, risken ökar.

Kompletterade med en länk:

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/sa-tecknas-elavtal/inga-eller-avsluta-avtal/konkurs/

Det är nog optimistiskt att tro att staten går in, man har ett regelverk som man troligen följer.

2 gillningar