Frågor om kostnader för elavtal

Hej! Jag ska flytta till ny lägenhet i helgen och ska teckna elavtal.

Ska då ta Svekraft med följande avtal:

När jag nu ringer till Svekraft, då jag hade frågor om skillnaden på fossilfri el och deras “nordenmix” som är “fossil el” och vad det innebär för mig i praktiken så sa han att det inte spelar någon roll då de kostar i stort sett lika mycket just nu. Ska teckna obundet och tydligen när man tecknar obundet måste ändå “förnya” avtalet varje år för att behålla det låga priset, annars så går påslaget från ca 6 öre till närmare 75 öre.

Sedan nämnde han att man måste teckna avtal med (i mitt fall) EON för någon nätavgift för att kunna få elen levererad också?

Ska flytta till en lägenhet på 25m2 och utifrån EON:s beräkning (på 1500 kWh förbrukning, avrundade min genomsnittliga förbrukning från nuvarande lägenhet uppåt) när jag ska teckna detta “nätavtal” så beräknas månadskostnaden gå upp emot 370kr/månad. Det känns ju helt orimligt?! Förstår jag något fel?

Menar du att din totala kostnad är 370 eller att nätavgift och överföring är 370?

Baserat på denna
https://www.eon.se/el/elnat/elnaetsabonnemang-priser

så låter 370 som för lite för att vara totalkostnad (skatt saknas) och lite hög för att vara fast avgift + överföring.

Ber om ursäkt för mitt någorlunda luddiga inlägg. Är helt slut i huvudet över allt jag måste tänka på i samband med flytt och självklart tänker man ohälsosamt ekonomiskt och inte vill göra bort sig.

Enligt EON så kostar elnätsavgiften totalt ca 250kr. Försökte göra det enkelt och teckna rörligt månadselavtal också hos dem med nuvarande kWh pris på ca 80 öre/kWh. Sedan nämnde han en abonnemangskostnad på 40kr.

Det känns som det är så många olika smågrejer som tillsammans blir en stor hög och känner inte att jag riktigt förstår vad alla kostnader avser trots att jag varit i kontakt med EONs kundtjänst för förtydligande…

Du är en sån liten konsument så försök hitta ett bolag som tar minimal avgift!

Är det verkligen elnätsavgift som är 250kr. Det hittar jag inte någonstans i listan ovan. Däremot kan det stämma att den totala kostnaden för elnätet inklusive överföring är omkring 250 (t.ex område syd, 105 + 1.03*(2000/12) vilket blir 270 kronor). Lägg till elen som kostar, för specifka månaden ovan, 68 öre + 44 öre skatt exklusive moms vilket blir (0.68 + 1.25*.44) * (2000/12) = 205 kr med momsen. Totalt 575 kr.

För el betalar du alltså

Elnät
Fast avgift, typiskt någon hundralapp i lägehet
Överföring av el, typiskt 1kr/kWh eller så

Faktisk el
Spotpris, dvs vad företaget betalar, varierar kraftigt varje månad, per kWh
Företagets marginal, typiskt 5-10 öre per kWh
Certifikat/elursprung som speglar vad för slags energimix som köpts, några ören per kWh
Elskatt 44 öre per kWh
Moms på allt ovan

3 gillningar

För att vara extra tydlig eftersom TS inte verkar ha koll på begreppen:

El till en fastighet består av två olika tjänster du köper från två olika leverantörer. Du har dels elnätsavgift som du betalar till den som äger kablarna i marken i ditt område, verkar i TS fall vara E.ON. Man har inget val på den fronten, utan det råder lokala monopol, finns inte heller någon större möjlighet att påverka priset. Bara att ringa och teckna innan inflytt.

Sen har du elhandel som är vilken leverantör du köper själva elen i kablarna av (ja jag vet att det inte i praktiken är så det fungerar, men det är en ok metafor). Här är det en fri marknad och Svekraft är en av aktörerna här. Du kan välja olika sorters abonnemang, men för en så liten lgh så är det rimligt med rörligt från någon billig. Man kan köpa från sin elnätsleverantör också, så får man båda kostnaderna på samma faktura, men det är förmodligen dyrare.

2 gillningar

Tack! Fick höra begreppet “elnätsavtal” för första gången idag vilket gjorde mig ännu mer förvirrad än tidigare. Tack för era pedagogiska inlägg! Både irriterande och till viss del logiskt att de tar ut så många avgifter när elen isig knappt kostar något…

Min tanke just nu är att jag ska se hur min kommande faktura kommer se ut där jag bott där en månad och på så sätt får en tydligare bild av varje parameter specad. Efter det tänker jag att jag kan lägga upp en print här här för att se om någon kan vägleda mig om det är så att jag slänger ut pengar i onödan på något och någon som rent av har tips på en billig aktör i centrala Örebrotrakten. Blir det några hundra per år man sparar så är det definitivt värt det!

Du kommer förmodligen ha så låg förbrukning att det inte finns mycket pengar att spara på fakturan genom att trixa. Skulle som sagt välja rörligt elpris, Svekraft är säkert ett OK val av leverantör. Man kan i teorin köra timpris också, men med en så liten lägenhet är det nog sannolikt inga pengar att spara.

Med en etta så finns det ingen vits med att krångla med elavtalet. De fasta avgifterna kommer utgöra absoluta majoriteten av ditt elavtal.

Välj en elhandelsleverantör som:
Har transparent prissättning
Låga eller inga påslag
Låga eller ingen fast avgift på abonnemanget

Elskling.se eller annan jämförelsesite hjälper dig.

Jag har AleEl som har relativt låga fast avgift och mycket transparent prisbild med påslag.

Mölndalsenergi är rätt transparenta, sedan finns Cheapy, Bixia mfl som också är rätt tydliga. Tidigare körde vi Sala-Heby Energi som elhandelsleverantör. Att det ska vara en firma nära Örebro är alltså inte något du behöver bekymra dig kring.

Vanligt med att få första årets fasta avgift “gratis”, men det kommer gärna tillbaka.

Tack för din återkoppling och informationen! Det uppskattas.

Så det man egentligen behöver ha koll på är påslag, abonnemangsavgiften och egentligen totalkostnaden per kWh?

Om totalen skiljer sig 20 öre per kWh så blir det ändå 200 spänn på en årlig förbrukning på 1000kWh. Får man bort abonnemangskostnaden så är det ju 480kr bara där (eon tar 40kr), så finns ju lappar att spara som känns dumt att slänga ut i onödan.

Brukar man kunna förhandla bort medlemsavgiften vid varje år när man ska förnya avtalet? Eller brukar de vara svårt?

Eon ger mig som sagt nu ett kWh-pris på 83 öre/kWh. Dock osäker om det är med påslag inkluderat eller ej i skrivande stund. Påslaget är på 7,5 öre per kWh.

Har som sagt tecknat avtal igår i all hast med eon så jag har el till helgen när jag flyttar. Så får man isåfall säga upp det om de inte kan ta bort månadsavgiften första 12 månaderna. Jämför man med andra bolag (tex Svekraft) så ligger de på ca 72 öre/kWh med påslag inkluderat utan månadsavgift.

Är jag helt ute och cyklar nu eller låter det som jag börjar hänga med hur det funkar?

Exakta totalsiffror är direkt beroende på deras jämförelsesiffror. Tar man bort den del som brukar variera så är det bara påslagen och fast avgift kvar.

Ett normalt elavtal är:
Nordpools spotpris (Ofta benämt medelspottpris) Detta värde är samma på alla bolag om du har vanlig “rörligt” elavtal. Men, det brukar masseras friskt mellan bolagen.

Fasta påslag (Statiskt per kWh), varierar friskt.

Rörliga kostnader (handelskostnader, avgifter till eSett, SVK, elcertifikat). Ofta är det bra att få ner dessa så mycket det går.

Fast avgift för elabonnemanget.

Jag har:
Fast påslag 0 öre/kWh

Rörliga kostnader: +6,76 öre/kWh

Fast avgift 49 kr/mån

Ett snarlikt avtal med lägre energianvändning (för t ex en lägenhet) hade haft strukturen:

Fast påslag 2.7 öre/kWh

Rörliga kostnader: +6,76 öre/kWh

Fast avgift 25 kr/mån

Medelspotpriset är exakt samma i de två alternativen ovan så det är inte att inkludera detta i jämförelsen.

Gratis månadsavgift brukar man få ett år, sen får man byta avtal eller betala. Har aldrig hörttalas om en liten lägenhetsinnehavare som lyckas avtala bort den delen.

Det är faktiskt så det funkar. Om trådskaparen tecknar avtal med Svekraft så är det Svekraft som är tvungna att köpa in el åt trådskaparen. Svekraft köper el på elbörsen från olika kraftproducenter, för leverans samma kvart som Svekrafts kunder kommer använda elen. På så sätt har Svekraft sett till att det finns el i nätet åt sina kunder.