Kundkrafts avtal 2022 vanns av Tibber, som också nyliggen köpt Kundkraft

Hösten 2021 köper Tibber Kundkraft. Ingen konstigt med det.
Men nu när Kundkraft som alltid gör en auktion i Januari vanns den av just Tibber. Det luktar lite unket….
Elpriset vi nu får är ungefär som förra årets vinnande bud, 6.50 öre påslag på spotpriset. Så jag kan inte säga att jag hittar något fel, men detta ger ändå en dålig smak. Någon som hört om andra bolag fått vara med och buda?

2 gillningar

Om man hade fått ett pris som är väsentligt lägre på andra ställen, så ja, då hade varit unket. Men jag upplever många gånger att vi ibland letar efter fel, typ: “vad är haken?”. Men ibland så finns där ingen hake.

Jag tänker med fallet Tibber så är det ganska naturligt förvärv i linje med deras varumärke. Vi har ju haft Tibber som gäster i podden två gånger. Jag själv har dem som kund och jag gillar just det som jag tror gjorde att de vann. De tjänar ju inga pengar på spot-priset utan tjänar pengar på sina 39 kr i prenumerationsavgift.

Jag som kund får ju samma pris som spotpriset med de påslag som ligger utanför Tibbers påverkan.

och

Har haft kundkraft i många år och varit nöjd (hittills).
Kundkraft har 11 auktioner om året åt sina kunder där alla elleverantörer lägger bud och billigast får alla kunder som är med i denna månads auktion, i April förra året var jag med och fick priset 43 öre kWh fast pris elområde 3 har inget med spotpris att göra.

Vet inte var 6:50 i påslag kommer ifrån??

Detta känns inte alls bra om Tibber både ordnar auktion och lägger bud!
Vill absolut ha ett fast pris även i fortsättningen!

Måste kolla upp om budgivningen är offentlig!

1 gillning

6.50 öre påslag var priset som den senaste auktionen för Kundkrafts kunder med rörligt pris fick, för kommande år. Mailet med denna auktion skickades ut igår och gäller 1 mars 2022 till 28 feb 2023.

Jag håller med om att man ibland letar fel, och jag hoppas förstås att det inte finns, men tänkte att här var en bra ställe för mig att ventilera och stilla min oror över att bli lurad.

1 gillning

Om det rörligt och det är påslaget som avses så måste det väll vara öre och inte kr du menar?

2 gillningar

Tack, självklart ska det vara öre och inte kronor, har nu uppdaterat mina inlägg ovan :slight_smile:

1 gillning

Elmarknaden är ibland svår och alla olika former av påslag kan få vem som helst att bli snurrig. Men tänkte dela med mig av lite av min erfarenhet. Jag jobbade som säljansvarig på ett elhandelsbolag för ungefär 10 år sedan. Efter detta har jag följt marknaden med rätt svalt intresse men på den tiden va inte kundkraft det stället där du skulle va för att få det billigaste avtalet. Det deras kunder blev erbjudna var i många fall ett sämre avtal än ett standard avtal som vem som helst kan skaffa genom att ringa sitt lokala elhandelsföretag. Vet flera elhandlare som inte lämnade anbud och gav man anbud va det rätt kryddade priser. På den tiden va det bästa sättet att få billigt elavtal att gå in på elskling.se och sen välja det billigaste företaget som man kände sig trygg med.

3 gillningar

Hej! Jag fick även jag nyss ett meddelande från Kundkraft som gratulerar mig till mitt nya elavtal med Tibber. Det står angivet att jag får ett påslag om 6,86öre/kWh inkl. moms och ingen årsavgift.

Då jag förra året köpte ca. 15000kWh innebär det att jag skulle betala 0,0686*15000=1029kr/12mån=85,75kr i snitt per månad. Dessutom förstår jag att jag blir bunden till Tibber under 12mån. likt alla andra Kundkraftavtal jag haft.

Skulle jag däremot tacka nej till detta avtal och själv söka upp ett avtal med Tibber, så kommer ett avtal att kosta mig 39kr/mån. och utan vare sig påslag eller uppsägningstid.

Jag får nog säga att jag tappat förtroendet för Kundkraft och förstår på inget vis hur de kan hävda att de fixat en bra deal för mig och mina Kundkraftskompisar.

Detta Tibberavtal är endast attraktivt (i min mening) för kunder som köper mindre än 39kr*12mån/0,0686kr påslag= ca 6822kWh/år.

Hur tänker ni? Är jag helt ute och cyklar?

3 gillningar

Jag tror du har rätt i din spaning!
Resultatet (buden) i Kundkrafts ”Auktioner” är inte offentliga så du kan inte vara 100% säker på att Tibber lagt lägsta budet eller om det kan finnas någon annan anledning.
Har du kollat med Greenely de har bra rabatter nu och kan vara billigare än Tibber?

1 gillning

Kan du inte lägga ett mejl till Tibber och kolla? Det vore intressant att få svar på… :thinking:

1 gillning

Är ursprungsgaranti och inköpskostnader för el- och elcertifikat inkluderat i spotpriset eller tillkommer de och är inkluderat i påslaget?

Jag har Tibber direkt tecknat med dem och har ett påslag om ca 3,1 öre/kWh för ovan poster jämfört med Nord Pool. Till det kommer Tibbers månadsavgift om 39 kr. På 15 000 kWh/år innebär det alltså ett “påslag” om 38,75 + 39 = 77,75 kr/månad direkt tecknat hos Tibber.

2 gillningar

Jag har dragit lite i mina kontakter på Tibber till följd av tråden. Fick det här svaret precis.

Hi Jan,

Thank you for sending this to us. We can see that this question has been popping up in some forums the last few weeks. We will look into it and also talk to Kundkraft.

Have a great day!

Best,

1 gillning

Är ochså intresserad av detta, skriv gärna om det! Mvh
Gruvan

1 gillning

Jag lämnade Kundkraft när jag gång efter annan fann billigare avtal själv och när jag insåg att de vill upphandla “grön el” framför annan.

1 gillning

Har också blivit “blåst” av Kundkraft för många herrans år sedan och uppenbarligen inte glömt… Hittade många alternativ på elskling då som varit klart fördelaktigare än vad Kundkraftavtalet gav.

Men oj, nu måste man nog fördjupa sig i sina elavtal. Som man trodde sig kunna slippa med Kundkraft. (Alltså att fördjupa sig)
Tacksamt att folk därute engagerar sig.
För detta avtal, start 1 februari tror jag, är det försent men nästa omgång får man vara på bettet

2 gillningar

Är ganska säker på att du har 14 dagars ångerrätt från att avtalet blev upphandlat. Så det finns fortfarande en chans till att du skulle kunna säga upp avtalet utan kostnad

Hej, tack för reaktion. Fick meddelande från Kundkraft för bra länge sedan att nytt avtal var upphandlat. Det var ju då jag skulle ha grävt mig ner i prisjämförelser förstås. Det är nu jag inser vad jag skulle gjort då!!!

Ah förstår men värt att tänka på till nästa gång och för oss andra som har avtal som snart går ut.

Här är ett svar som jag fick från mina kontakter på Tibber som var ok att posta:

Anledningen till att Kundkraft-kunderna får Tibber just nu är för att Tibbers elpris i auktionerna har varit det lägsta elpriset av alla som budar. Tibber tjänar fortfarande inget på själva elpriset, och har ingen bindningstid så kunden kan byta fritt från Tibber precis som vanligt.

Vanligtvis så har Kundkraft 12 månaders bindningstid men alltså inte i detta fallet. Modellen med Kundkraft är att de inte önskar någon månadsavgift, så Tibber har översatt månadsavgiften till ett påslag per kWh för hela “kundkraft-kollektivet”.

Som det poängteras i tråden så kan kunden istället byta till en månadsavgift hos Tibber och inget påslag per kWh om de förbrukar mer än snittet vilket kan vara fördelaktigt. Tibber hälsar att det bara är att höra av sig till dom så löser dom det.

De hälsar att de även senare, när det lugnat ner sig i kundjtänst, gärna hänger med oss i forumet för mer direktsamtal. :+1:

3 gillningar