Kundkrafts avtal 2022 vanns av Tibber, som också nyliggen köpt Kundkraft

Tack för engagemanget.
Min oro är stillad och jag glider igenom ett år till med Kundkraft :slight_smile:

1 gillning

Om man nu vill ha ett 1-årigt el-avtal d.v.s ett pris för alla kommande årets timmar och inte ett pris för varje enskild timme :slight_smile:
Hur skall man tänka då?
Tittar man på statistik för 1-åriga avtal område 3 (med reservation för ev fel) från 2005 och framåt så har det varit mest fördelaktigt att teckna avtal i Januari 4 ggr men också sämst 5 ggr. Sämst har det varit i December 6 ggr men också bäst 4ggr.
Men man kanske inte skall försöka tajma marknaden:)
Minst variation av priset under året var 2013 där det högsta priset var 6% högre än det lägsta, störst variation var 2021 där det högsta priset var mer än 100% högre än det lägsta priset.
Man kanske inte kan dra några slutsatser alls av detta mer än att det blir nog dyrare och variationen blir större (kanske) :slight_smile:

1 gillning

Ursäkta jag klankar in på en gammal tråd, men jag fick också en överaskning som du borde märkt vid det här laget.

Till skillnad från tidigare Kundkraftsauktioner blev det nu timpris inte rörligt månadspris - vilket i mitt normalfall blir en stor skillnad då nästan all förbukning sker på “peaktimmarna”.

Däremot har jag till skillnad från tidigare i tråden billigare månadsavgift än 39kr då det är ett örespåslag på förbrukningen.

Enligt kundkrafts villkor så kan kundkraft välja om kunden skall få rörligt per timme el månad.
Då kundkraft numera har tibber som ägare så vann tibber inte helt oväntat kundkrafts hemliga auktion och kundkrafts medlemmar fick rörligt baserat på timme.
Du har 14 dagars ångerrätt på avtalet !

Min granne har tecknat Tibber direkt och betalar 97 öre/kwh.
Jag har Tibber via Kundkraft och betalar 110 öre/kwh.
Belopp representerar totalsumma från februari-faktura delat med förbrukat kwh.
Kundkraft har alltså 13 öre påslag.
Blir till att avsluta kundkraft nästa år om jag inte räknat helt fel…

Svar från Tibber:
Med Tibber via kundkraft betalar du Nordpools spotpris per timme + påslaget som blev i Kundkraft-auktionen. Genom att du kommer till oss genom Kundkraft så slipper du vår fasta månadsavgift och betalar istället endast påslaget från just din auktion.

Om du är kund direkt med Tibber så betalar du ett lite lägre påslag, 3,12 öre men du betalar 39kr/ månad i månadsavgift. För en genomsnittlig kund innebär inte detta så stor skillnad !

Om ni istället önskar Tibber direkt så kan vi självklar ordna det.
Bara säg till så ändrar vi.

Varit nöjd med Kundkraft under många år och valt 1års avtal med auktion i maj/juni när priserna varit bra. Dock hur gör man i år med rusande elpriser när det är dags för ny auktion, känns inte bra att binda på nuvarande nivåer även om det kanske sjunker lite till i maj, satsar ni på rörliga avtal för att skjuta på bindningstidpunkten?

För att spara pengar på ett fastprisavtal så ska du antingen ha tur eller så ska du göra en bättre bedömning av det framtida elpriset än vad elbolagets analytiker gör. Varje gång du binder elpriset för att du “tror att det kommer bli dyrare i framtiden” så måste du tänka på att elbolaget redan har räknat in risken för prishöjningar i det pris som du offereras. De vill nämligen inte gå back på affären. Därför är det till exempel sällan billigare att binda på sommaren än på vintern. För elbolaget vet såklart att du ska ha el på vintern också och de räknar in det i priset.

Anledningen till att binda bör vara att du vill veta vad elen kostar varje månad, och i snitt är beredd att betala lite extra för den tryggheten.

Just nu kan jag tänka mig att fastpris är lite dyrare på grund av osäkerheten i framtida priser. Alltså stt priserna skakar mycket nu. Om du väntarmmed att binda så kanske priserna blir säkrare och därmed går ner lite grann. Å andra sidan kan vi förvänta oss att elpriserna de närmaste åren kommer fortsätta att ligga på en hög nivå pga den minskade fossilgasen, för att någon gång det närmaste decenniet sticka iväg ännu mer när industrin och bilarna elektrifieras. Vi har bara sett början av elbristen. Så kanske är det billigt att binda nu, kanske är det dyrt. Vem vet? Jag kör rörligt för jag tror att det blir billigast över min livstid.

Håller med, dock har jag aldrig varit så glad för mitt fasta avtal som nu de senaste 10 månaderna, många sparade tusenlappar! Det får bli rörligt i juni.

1 gillning

Jag har tibber och betalar månasdavgift + spotpris. Igår upptäckte jag att min kollega som har Tibber via kundkraft har både lägre pris per kwh än jag, och slopad månadsavgift. Vi la telefonerna med appen uppe bredvid varandra och jämförde rakt av; båda vyerna inkluderade påslag och vi bor båda runt Göteborg. Visserligen var prisskillnaden bara 1-2öre per kwh, men det tillsammans med den slopade månadavgiften gör att jag inte längre tror på att Tibber inte tjänar pengar på kundens elförbrukning (pitchen i programmet var ju att de tar betalt för tjänsten i form av månadsavgift och säljer elen utan marginal).

Om de inte har upphandlat billigare el som de säljer till min kollega skulle de ju gå back på att ha honom som kund eftersom de inte har någon annan intäkt att väga upp detta med. Men i så fall skulle dels Tibber tjäna pengar på kundens elförbrukning, dels betyder det att jag som har spotpris kunde fått ett lägre pris timpris om jag varit lite om mig och kring mig - just det jag ville kunna bortse från som Tibberkund med enkel betalningsmodell. Finns det någon annan förklaring? Jag lackade i vart fall på Tibber när deras kundtjänst informerade mig om att kundkraftarna helt enkelt har ett bättre avtal när jag frågade, eftersom jag trodde att Tibber inte jobbade på det sättet.

1 gillning