Min kära far har i egenskap av företagare skrivit på ett köpekontrakt från ett annat annat företag, ovetandes om vad som stod i kontraktet. Jag behöver hjälp med att få reda på vilka chanser han kan ha att ta sig ur detta kontrakt.
Det som hänt är att telefonförsäljare från ett oseriöst företag tidigare i sommar ringt upp honom med erbjudande angående telefonabonnemang. Så som min pappa förstod det gällde det ett helt vanligt telefonabonnemang och han skrev på telefonförsäljarens kontrakt över nätet, så som jag förstått det utan att läsa igenom det. Kontraktet står på företaget, inte honom som privatperson.
Det visade sig att kontraktet inte gällde något vanligt telefonabonnemang, utan tjänster och/eller produkter värda hundratusentals kronor.
Han har varit i kontakt med företaget och försökt häva kontraktet, men de vägrar. De ska ha haft en inspelning av samtalet, men det “går inte att hitta”.
Han känner en jurist som han tagit hjälp av, men juristen i fråga är specialiserad på familjerätt - inte företagande. Hon tog sig an detta ärende pro bono eftersom det enligt henne “är ett så enkelt fall”. Detta får mina varningsklockor att gå igång.
Finns det verkligen så “enkla fall” i ett helt annat specialistområde?
Han verkar helt ha gett upp att ta sig ur den här situationen och han och ombudet hoppas på att få till en förlikning. Han skulle gå i pension i höst, men nu får vi se hur det blir med det.
Har han betalt något ? Är det ett svenskt eller EU bolag? hur skrev han under?
Jag skulle absolut prata med en riktig jurist om det handlar om hundratusentals kronor.
En inspelning är ju inte värd något om den inte finns och vill de inte häva kontraktet så tror jag ni behöver anlita en jurist som kan titta närmre på fallet.
De har visserligen ingen inspelning, men de har ett kontrakt med min pappas underskrift. Hade inspelningen funnits hade man ju eventuellt kunnat utröna från samtalet att min pappa trodde han skrev på för någonting annat än vad han gjorde.
Jag tror inte att något ännu är betalt, men jag är inte säker.
Det är ett svenskt bolag med tre delägare. Bolaget har idag ingen egentlig produktion, men delägarna fakturerar för sina arbeten genom företaget.
Jag vet inte exakt med vilken tjänst kontraktet skrev under, men det var via en onlinetjänst.
Det är alltid lättare för den som håller i pengarna eftersom den andra parten då måste gå via en domstol för att lägga vantarna på dem. Så se till att inte betala någonting för då är det antagligen klippt. Bestrid fakturan och hälsa dem att de kan ta det till domstolen om de vill driva det vidare.
Allt detta är i alla fall vad jag hade gjort. Sedan är jag ingen jurist utan bara en hobbyrättshaverist, så mitt råd kanske är fruktansvärt
Tänk på att digitala underskrifter är betydligt mindre prövade än riktiga. Se över vad ni faktiskt skrev på via BankID, om det t.ex är “Jag bekräftar avtal nr xxx” behöver det ju rimligen finnas något som hindrar företaget att ändra avtalet efter underskriften.
Förutom att göra som ovan sagts (Bestrida och inte betala ,deponera om nödvändigt, förfarande när man inte ge pengarna till motparten, men inte missa förfallodatum. Tror kronofogden kan ge info.) Så bör ni kontakta polisen. Brott som bedrägeri, urkundsförfalskning om de kommer med något, och kanske hot, kan vara aktuella.
För något år sedan var det företag som klippte ihop ljudfiler så de kunde förfalska avtal. I ert fall har de inte ens gjort det. Inte än iallafall. Eftersom det var flera drabbade då så jagade polisen efter de skyldiga. Det hjälper att stoppa dem att man faktiskt berättar för polisen. Vet de inte, så kan de inte stoppa det.
Det måste du vara helt säker på, har din far betalt något kan de vara game over. Då har man implicit säga att man accepterat överenskommelsen, det är inte omöjligt att ta sig ur men mycket mycket svårare.
Det måste du också ta reda på, framförallt hur din far legitimerade sig. Skulle också läsa avtalet om jag vore dig
“Vid telefonförsäljning ska du följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Reglerna innebär bland annat att konsumenten efter samtalet skriftligen måste acceptera ditt anbud för att avtalet ska vara giltigt.”
Några andra punkter:
• Informera om att konsumenten har ångerrätt i 14 dagar.
• Skicka en bekräftelse av avtalet till konsumenten efter att det har ingåtts.
• Finns det en ljudfil har konsumenten rätt att få ta del av den.
Är det lurendrejeri ta kontakt med polis och se om de är kända sedan tidigare, vilket de troligen är. Kontakta Kronofogden och berätta ni vill bestrida köp/faktura så får ni hjälp av dom. Skojarna använder ofta Kronofogden som hävstång, stäng av den vägen så ger dom sig oftast.
Ta hjälp av jurist och bestrid köpet.
Men det gäller, som det står, vid försäljning till konsumenter. I aktuellt fall är det TS far i egenskap av företagare som drabbats. Andra regler då och inte alls lika mycket skydd.
Tveksam till att ett företag har ångerrätt i 14 dagar, den där sidan är framförallt riktad till företagare som säljer till konsumenter (privatpersoner).
EDIT: Sorry, såg nu att fler har kommenterat liknande.