De hotar med Kronofogden men jag tycker jag har rätt att inte betala. Bör jag betala ändå?

Hej! Köpte på nätet en leksak som var kraftigt försenad (köptes i nov kom fram i januari). De sa via mail 27 dec att ett lager hade brunnit och skickade om den. De sa i samma mail att jag kunde avboka om jag hörde av mig innan 28 dec. Jag skickade till dem 27 dec att jag önskar avboka. Trots det skickades varan och kom fram till min dörr utan att jag kunde avboka. De sa jag kunde skicka tillbaka men fick stå för frakten till någon filial i Holland själv men jag vägrade betala frakt för deras misstag och bestred fraktuan. Klarna makulerade fakturan men nu hör förtaget av sig och kommer skicka mitt ärende till Kronofogden om jag ej betalar. Det handlar om 500kr så bara en principsak. Borde väl betala men irriterar mig på att förtaget får mina pengar för deras misstag för att de hotar med kronofogden. Är det någon här som jobbar med sånt här som vet var jag kan förvänta mig om allt skickas till Kronofogden? Vill ju inte riskera betalamärkning eller tusentals kronor i avgift osv.

4 gillningar

Både privatpersoner och företag kan hota med Kronofogden. Jag skulle bestrida fakturan, ifall jag tvingas betala en vara eller tjänst som jag inte velat att ha.

Bestrid fakturan!

5 gillningar

Bara bestrid allt även kronofogden. Du behöver inte ange skäl till kronofogden och de kan inte kräva någon bevisning av dig och de får inte heller ta ställning till motpartens bevisning.

Då är det upp till motparten att ta dig till tingsrätten och förlorar de där får de bekosta allting men om du förlorar betalar du en väldigt låg summa då du är privatperson.

Med andra orden väldigt bra risk reward på att bestrida

8 gillningar

Tack för länken!! Där finns mkt info att jag inte får betalningsanmärkning så länge jag är medgörlig och svarar osv. Däremot står det inte vilka avgifter det handlar om.

2 gillningar

Jag har bevis i form av mailkorrespondens där de erbjuder återbetalning om jag svarar innan 28/12 och ett mail från mig daterat 27/12 där jag önskar avboka.

Jag kan inte juridik men tycker rent förnuftigt det borde stå till min fördel.

Vet du vilka avgifter det blir med tingsrätt osv för privatperson? Finns någon sida för detta? Kanske blir dyrare för de som företag kan jag tänka mig. Inte subventionerat på samma sätt kanske.

7 gillningar

Bestrid. De kommer aldrig ta dig till rätten för 500 kronor.

Skriv gärna här vilket bolag det gäller så vi andra här vet vad vi ska undvika.

10 gillningar

Proffsig sida men usel kundservice (uppenbarligen… ) och saker fraktas lång väg med konstiga fraktföretag…

Hade jag vetat det hade jag inte beställt där såklart. Hade inte låtit mina barn leka med sådana saker (oklart om CE märkning, material osv). Men det är en annan fråga.

2 gillningar

Bestrid. De hotar med fogden för att skrämma dig att betala eftersom de inte har ettcase. har dessutom Klarna strukkt fakturan har de inget sätt att kräva betalning.

Att skicka nya fakturor utan beställninga underlag är snudd på olagligt.

Du har dessutom bevis i form av mail.

10 gillningar

Bestrid hela vägen, och påpeka att du ämnar göra det till företaget. Kostnaden de behöver betala till tingsrätt är större än summan de vill ha av dig och då summan är så låg får parterna stå för sina egna kostnader, struntar man i juridiskt ombud vilket inte behövs i sådant här fall är kostnaden för dig enbart vad det kostar att ta sig till tingsrätt. De ända du riskerar är din egen tid. De kommer behöva betala avgift till tingsrätten samt behöva ta sig till tingsrätten som du tillhör och betala för juridiskt ombud om de önskar sådan. Väldigt mycket tid, jobb och pengar för 500kr.

4 gillningar

Tack för svar! Hur har du fått tag på den informationen? Råkar du veta var man kan läsa om detta eller så?

1 gillning

I ditt fall skulle det vara ett förenklat tvistemål. När det gäller vilken tingsrätt man har förhandling i är det alltid i den tingsrätt den tilltalade hör till eller i det här fallet svarande.
Är du osäker på hur du tolka informationen så ring en tingsrätt och fråga.

3 gillningar

Bestrid fakturan från varje instans. 1:a från företaget, 2:a från inkasso, 3:e från Kronofogden. Det är först när du för ett betalningsföreläggande du bör betala.
Det kan dock bli dyrare och dyrare då alla lägger på avgifter.

Jag tror dock inte det kommer gå så långt för den ringa summan av endast 500kr.
Så forstätt bestrid!

3 gillningar

Tack för informationen! Ser ut som vilket drop-shippingföretag som helst tyvärr. Såg det där 4 sidor spelet med tärningar, tror jag köpte ett sånt för typ 69 kr på temu, dom säljer det för 400 kr. Säkert köpt in det för samma pris som mig och sen säljer det med rejäl vinst. Skriv gärna på trustpilot och när den hoppar ner i omdömena så kan du alltid redigera ditt omdöme så ditt alltid är högst upp och visar 1 stjärna med din kommentar.

1 gillning

Tack för tipset! Har skrivit en recension nu.

Hur mycket kan det handla om, som mest? Pratar vi 1000 eller 10000 kr eller mer?

Ser just nu trustpilot att minst 2 st har skrivit som fått samma mail som jag, trots att de faktiskt till skillnad från mig har betalat Klarna fakturan. Bluff å båg verkar det alltså som!! Usch å fy. Men det gör ju saken lättare. Detta är bara tomma hot. Och skulle de i mitt fall gå till Kronofogden så ”be my guest”, ses gärna i tingsrätten!

1 gillning

För att förtydliga här är det tingsrätten som kan ge ett betalningsföreläggande förutsatt att du bestrider till Kronofogden.

Många i Sverige är rädda för inkasso/KFM men ingen av dem har någon egentlig makt.

Motparten kan ha 100% juridiskt hållbar bevisning för att skulden är korrekt men Kronofogden kan aldrig göra något eller lägga någon värdering i det så länge man bestrider.

Detta gäller förhållandet privatperson mot privatperson samt privat företag mot privatperson. Staten/Skatteverket har dock rätt att fastställa en skuld direkt.

Finns väldigt många skumma företag som får in sina pengar idag på att folk saknar kunskap om det juridiska och är livrädda att få ”prickar” och liknande. Att betala mot faktura ska man alltid göra om möjligheten finns just pga. att man då har detta ”vapen” att man kan bestrida väldigt enkelt. Det är en betydligt jobbigare process att exempelvis köpa en vara med kort som visar sig vara undermålig och man ska sedan reklamera den till en butik.

3 gillningar

Jag tror mera runt 1000kr på en faktura på 500. Påminnelseavgifter, expederingsavgifter och dyl. Det är lite olika men de flesta är runt 100-lappen per avgift. Det är iallafall inte 10 000kr :slight_smile:

1 gillning

Har avbokning skett enligt avtalet? Ser att du har avbokat i sista sekund via e-post men kan finnas avtalsvillkor om hur avbokningen ska gå till t.ex webbformulär eller telefon. Är största fallgropen jag kan tänka mig.

Du har trots allt beställt en vara som du har fått och nu vägrar betala. Ångrat köp via distansköplagen ger också att du ska betala frakt tillbaka till säljaren.

Betalningsanmärkning kan du inte få om fodran är tvistig även om det visar sig att du haft fel i tingsrätten.

1 gillning

Tack för svar. Jo precis kan ju finnas saker jag inte tänker på. Jag har ju ett mail från 27 dec där de säger att om jag ”hör av mig” innan 28 dec så avbokar dom, och jag skickade mailet 27 dec. Och det var en fredag då de inte har telefontid. Så svårt att veta vad jag skulle gjort annorlunda. Men absolut, jag är ju ingen jurist så har dålig koll. På deras hemsida står det regler ang retur men inte ang makulering av order, så att säga.

Som du såg ovan hade andra fått detta mail också, även de som betalat, så verkar mysko. Mailet hänvisade heller inte till någon summa eller specifik faktura. Men som sagt. Jag har beställt en vara som jag fått hemskickad, tillslut och inte velat betala för att skicka tillbaka. Så kanske har jag fel. Men så länge jag inte får betalningsanmärkning och inte riskerar mer än någon tusenlapp i övriga kostnader så tänker jag det är värt att inte betala. Tror absolut jag har renare mjöl i påsen än vad företaget har.