Specifikation av faktura

Jag har (som privatperson) fått en faktura av ett företag 1 där de kräver mig på en viss summa eftersom de menar att de, på grund av mig, behövt anlita ett företag 2 för att utföra en tjänst. Det framgår dock inte exakt vad fakturan handlar om så jag har svårt att ta ställning till hur rimligt fakturabeloppet är. Företag 1 är också ovilliga att ge mig vidare uppgifter utan använder svepande beskrivningar av vad fakturan gäller.

Min fråga är då, har jag rätt att begära en detaljerad specifikation av fakturan från företag 1 (arbetstimmar, materialkostnader, bemanning osv.)? Om jag förstått saken rätt kan man som privatperson, innan eventuell betalning, begära specifikation av faktura från näringsidkare enligt 40 § konsumenttjänstlagen. Frågan är dock om den paragrafen blir tillämplig här eftersom jag själv inte direkt köpt tjänsten fakturan gäller och den kommer även från företag 1 som inte själva utfört tjänsten. Samma rättigheter gällande specifikation tycks inte heller gälla i relationen mellan företag.

Någon som har koll på hur det ligger till här? Det känns för mig rimligt att kunna få veta exakt vad man betalar för, speciellt när man själv inte alls varit inblandad i huvudtransaktionen.

Spontant hade jag bara bestridigt betalningsansvar med hänvisning att ingen specifikation på vad du ska betala och varför har lämnats. Gör det innan förfallodag. Bestrid sen påminnelse och ev. Inkasso/kronofogde. Bevisbördan ligger då på näringsidkaren.

Men det kan eventuellt vara lite väl hårt juridiskt.

Gissar att det är någon form av byggprojeket i hemmet? Finns det något avtal skrivet med företaget du anlitat?

Nej, det gäller ett städbolag (företag 2) och ett bostadsbolag (företag 1). Sorry för onödig luddighet i originaltexten. Jag har inte alls haft något med städbolaget att göra.

Kan du beskriva lite mer kring situationen? Hänger inte riktigt med.

Vad är din relation med företag 1 och varför anser de att du ska betala för tjänster från företag 2?

1 gillning

Företag 1 var min tidigare hyresvärd och de anser att min flyttstädning inte var tillräckligt bra, vilket ledde till att de hyrde in en städfirma vars städning de vill att jag betalar för. Jag anser att fakturabeloppet är orimligt högt med tanke på att de endast påpekade små och lätt åtgärdade brister i städningen vid besiktning (vilket jag har i skrift). Beloppet skulle kunna vara för en fullständig flyttstädning.

Jag vill ha en specifikation av vad som faktiskt har gjorts av städbolaget för att kunna ta ställning till hur stor del av fakturan jag vill bestrida. Men den tidigare hyresvärden vill inte säga något om det.

Om du är med i hyresgästföreningen kanske du kan rådfråga dem?

1 gillning

Vad var kostnaden för städningen?

Nästan 5 000 kr (ingen RUT). Det gäller en mindre lägenhet vilket förvisso saknar relevans då det bara var små punkter som brast i städningen, snarare än att hela lägenheten behövde städas. Jag har inget emot att betala en viss summa men den summan är fullständigt omotiverad i förhållande till vad som behövde göras. De vägrar ju dock säga vad det var som faktiskt gjordes.

Jag personligen hade direkt bara bestridit med hänvisning till att du omöjligen kan bedömma betalningskravets riktighet.

1 gillning

Här finns något som kan vara till vägledning för dig: Juristresursen

Hej,

Detta väcker minnen från när man flyttade i London och behövde betala runt 1000 spänn (80 pund) för att få en glödlampa bytt som var trasig när man flyttade ut. :+1: Riktiga rövarfasoner…

Jag håller inte med de andra i tråden. Betala 5000kr och se det som att du betalar för att slippa lägga mer energi på den skithyresvärden. Tänk så här - hur många timmar har du varit på dåligt humör över detta, och hur många timmar till kommer du lägga på detta om du ska bestrida fakturan? Dela 5000kr med den siffran så vet du vad det kostar dig per timme att tjafsa om detta. Om du tjänar för lite på att tjafsa - betala och släpp detta, och se det som att det är ett billigt sätt för att komma på bättre humör… Det skulle jag gjort.

(Sen kan man också köpa en flaska champagne att dela med frugan för att man inte längre betalar varje månad till en skithyresvärd, så känns det ännu bättre. :champagne::champagne::champagne:)

Min käre (nåja) far sa alltid - gör dig inte till en hund för ett ben…

Mvh

F

3 gillningar

@DrF Det du säger är förnuftigt, det blir att man lägger onödig energi på’t. Beloppet är inte det som gnager mest utan deras fräckhet. Det är nog mer en principsak än något annat för mig. Problemet är att jag inte bara kan betala och låta dem hållas för då kommer det fortsätta gnaga.

@epostaren Det låter som ett snarlikt fall det där. Tack för tipset. Jag har själv kollat runt lite på liknande fall och det verkar ju inte ovanligt det här.

@Nightowl Jag har varit inne på att bestrida fakturan sen början men jag är nog mest inne på att peka på rimligheten i beloppet kontra vad som sades behöva åtgärdas enligt besiktningen. Jag kan, utan någon ingående kunskap, ändå utesluta vissa belopp genom att jämföra med vad som rent allmänt är en skälig timkostnad för flyttstädning med mera.

Sa dom aldrig till dig så du kunde åtgärda bristerna själv? Jag kan inte juridiken men det låter väl rimligt att det skulle vara åtgärd nr 1? Sedan kunde du avgör om du kunde fixa det själv, anlita en firma eller låta hyresvärden göra det och fakturera dig för jobbet.

Nej, jag skulle heller inte betala utan vidare även om jag hade råd. Sånt beteende får inte premieras.

1 gillning

Kan det vara så att om flyttstädningen inte är godkänd så har de rätt att ta in en firma som gör en hel flyttstädning, inte bara åtgärdar det som inte var godkänt?

Du borde ha fått möjlighet att åtgärda det själv först.

1 gillning

Jag vill vara extremt tydlig: Jag är inte jurist.

Men som privatperson och ha använt bestridande ett antal gånger. Jag hade bara bestridit betalningsansvar och skrivit du inte har en enda möjlighet att kunna veta vad betalningskravet är för om de inte anger det.

Det är bara att skriva i E-mail (så du har bevis på att du har bestridit), tar inte många sekunder.

Återkommer de då med med att redovisa vad du ska betala och varför, då kan du ju betala. Kan de inte redovisa skäl för betalningsansvar kommer varken inkasso eller kronofogden inte kunna göra något om de drar de dit (bara bestrid deras ev. krav med samma info, att du inte får något underlag trots fråga om det).

Förmodligen så kommer din gamla hyresvärd antingen återkomma med en redovisning (och kanske lägre belopp). Eller så orkar de inte ens dra det vidare. Bestridandet är jätteviktigt att göra, tvingar bevisbördan på den som ställer kravet och att bara vägra betala kan leda till jätteproblem.

Personligen tycker jag såna skurkfasoner ska bemötas med hårda artilleriet. Det kan ju inte vara de minsta svårt för bolaget att bara skicka specen på vad kostnaden är och varför den skälig att du ska betala enligt ert avtal. Annars fortsätter de att bete sig så mot andra. Jag förstår inte varför det ska vara svårt att svara på varför man fakturerar ett visst belopp?!

1 gillning

Kan det månne vara ett bolag vars namn börjar på S och slutar på BB? Oavsett vilket är det viktigt att bestrida saker som du anser är felaktiga, som t.ex. saltade ospecificerade hyror.
Mina föräldrar hyr hos sagda hyresvärd (som köpte deras fastigheter från Klövern) och dessa, likt säkert många andra hyresvärdar, drar sig inte för att tjäna pengar på alla möjliga fula sätt. Föräldrarnas toalettstol slutade fungera och istället för att reparera den byttes den ut till en helt ny. Inga problem med det, förutom att de försökte höja hyran med 50 kr/månad. Där tog det skruv hos mig, och efter många långa diskussioner där jag hade med mig vår egen jurist togs denna omotiverade höjning bort, då man knappast kan anse att en toastol är en väsentlig höjning av standard. Deras granne fick en ny spris, som fungerade exakt likadant som den gamla, hyreshöjning med 100 kr i månaden. Varsågod och svälj. De gjorde om en annan lägenhet i trappan, en 4 på 100 m2. Tog ner en vägg och skapade öppen planlösning, i övrigt exakt samma standard, höjning från 8500 kr till 11500 kr i hyra.

Jag tillhör väl inte de som välkomnar marknadshyror… kan väl tilläggas.

/H

1 gillning

Liten uppdatering för att knyta ihop säcken: Jag bestred fakturan och la fram argumenten om orimligheten i beloppet de fakturerade. Jag gick med på att betala en tiondel av fakturan allt som allt.

Överraskande nog gav de sig efter någon veckas betänketid. De kräver inte mer än tiondelen jag betalat. Så det blev ett lyckligt slut utan ytterligare tjafs vilket gläder mig. Jag tar också med mig lärdomen att det faktiskt lönar sig att streta emot när halvskumma aktörer vill jävlas med en.

6 gillningar

Härligt,

Ibland kör jag varianten att man bestrider sakligt, en gång. I bästa fall blir det en nedskrivning. Blir det vidare dialog/konflikt så släpper man och betalar så man kan gå vidare.

Tid/energi är viktigt och påverkar andra i ens omgivning. :slight_smile: