Hej, någon som har erfarenhet av att hyra ut bostad till företag som privatperson?
Hur går man tillväga med fakturering and andra detaljer i det rent praktiska? Utöver det, finns det något man bör tänka på?
Hej, någon som har erfarenhet av att hyra ut bostad till företag som privatperson?
Hur går man tillväga med fakturering and andra detaljer i det rent praktiska? Utöver det, finns det något man bör tänka på?
Har du någon duktig redovisingskonsult på orten där du bor, gå dit. Det är viktigt att du skriver ett riktigt hyreskontrakt och får hjälp med redovisning och skattefrågor. Det får kosta några kronor, men det är det värt.
Om inte hyresgästen är väletablerad så skall du givetvis ta en kreditupplysning på företaget.
Vad är det för bostad som du ska hyra ut?
Är det en fristående mindre byggnad?
En del av ett hus som du bor i?
Vad är det för typ av företag?
Är det ett företag som har diverse olika arbetare så att det kan bli många personer helt plötsligt?
Kreditupplysningar är av mer begränsat värde då de enbart ger en historisk bild.
En Kreditupplysning berättar inget om framtiden.
Begär 3 månadshyror i deposition och en hyresborgen av firmatecknare för detta bolag.
Hyr inte ut alls om du inte kan ha kontroll på hur många som möjligt ska bo.
Kan ju till skillnad från Nestor föreslå att du själv skriver hyresavtalet då det är du som har bäst koll på vad du vill.
Hyr du ut fullt möblerat så förvänta dig att det kan bli skador på allt.
Har du saker som du är rädd om?
Packa undan.
Jag har erfarenhet av att hyra ut till både företag och privatpersoner.
Det har då varit byggfolk från utlandet med svensk uppdragsgivare.
Det helt avgörande var om det fanns någon som höll ordning bland de som bodde.
Företag som hyr är inte priskänsliga de vill bara att det ska vara smidigt och fungera.
Angående faktura så är det inte svårare än ett mejl med relevanta uppgifter till Bolaget.
Dvs vad är det som de betalar för
Hyra Storgatan 28 mars 2024.
Hyresvärd NN 19990101-1234
Bankkonto 1234
Hyresgäst AB 55XXXX-XXXX
Er referens Bo Bra
Betalning senast 20240229
Skattemässigt så är det troligt att det är uthyrning av privatbostad men då för lite information har lämnats så är det inte alls säkert.
Låter rimligt. Ringde skatteverket och dom sa att det är för mig samma sak som för privatpersoner, dvs man får samma avdrag etc.
Smart med mejlet! Faktureringen va den trixigaste delen, mest för bokföringen från deras sida.
Tack
Nja. Visserligen ger en kreditupplysning bara en bild av dåtid, men den har ändå ett värde. Finns historiska betalningsanmärkningar är det bara att lägga locket på direkt.
Att skriva ett hyresavtal själv om man är totalt obevandrad i fastighetsjuridik hade i alla fall inte jag gjort.
Efter att ha sett avtal som gått åt skogen för att de har varit skrivna av amatörer med stora konsekvenser som följd så är jurister en sak som jag idag rekommenderar att anlita.
Visst om allt går bra då är det en onödig kostnad. Men den dagen det skiter sig så kommer man förbanna sig själv för att man inte tog den struntsumman i sammanhanget och gjorde det ordentligt.
Jag ser det som en försäkringskostnad.
Man kan hålla det enkelt som beskrivs av Jan eller så kan man själv ta fram en enkel mall i Excel eller Word som du återanvänder.
Då kan du även skriva ut den i pdf om det är något kunden efterfrågar.
Jag använde den lösningen åt ett företag redan 1994. Gjorde en mall i Kalkyl på en Mac och företaget var väldigt nöjd med resultatet.
Håller inte alls med Nestor om att historiska betalningsanmärkningar diskvalificerar.
Om man faktiskt tittar på de största börsnoterade bolagen som finns i Sverige eller på våra kommuner och landsting så har många av dem varit mer än lovligt sena med betalning och förekommer hos diverse upplysningstjänster.
Nej, ett bra förskott botar gammalt slarv och försyndelser.
Värdet av ett bra utformat avtal är tveksamt men jag har själv läst så mycket juridik att det min ståndpunkt är att juridik inte är någon större hjälp…
Däremot så kan det var en god idé att undersöka hur deras vandel är.
Helt enkelt kontakta tingsrätten där Bolagsmännen är skrivna och fråga om och i vilka sammanhang de förekommer.
Kriminellt pack ska man definitivt inte släppa in som hyresgäster.
Du menar på fullt allvar att du struntar i betalningsanmärkningar. OK! Vi är alla olika…
Känns absolut som något betryggande. Jag har också börjat att titta på att gå via en mellanhand, typ Samtrygg, Qasa eller liknande. Lite av samma anledning, bra kontrakt och lite extra försäkringar.
Påslaget är några procent dock
Ja, jag menar på 100% fullt allvar att betald deposition botar gamla ekonomiska synder.
Pengarna på kontot är viktigare än ett rent papper.
Tydligt är att Nestor inte håller med mig men som det sägs i Amerika "Money talks…