En person vill att tar tar mig hans bolag bl.a med följande problematik. Ägare har gjort en massa uttag från företagskontot, således förbjudet lån. Dessa förbjudna lån ska tas upp till beskattning för ägaren, men visst blir det inga arbetsgivaravgifter ?
Bolaget har inga egna pengar och jag är lite osäker på om skatten på de förbjudna lånen kommer betalas in till Skv. Nån som vet om det jag redovisar i lön på honom blir tillgodoräknat honom som inkomst av tjänst om han inte kan betala skatten. Jag tror inte det, men gör mig gärna för gär i forumet om någon av erfarenhet av liknande ?
Till sist vill han sätta företaget i konkurs eller likvidation. Hur skulle en konkursförvaltare se på det faktum att det var en massa förbjudna lån i bolaget ?
Om det är förbjudet lån; inga AG, inget kostnadsavdrag.
Om det däremot är lön: AG betalas som vanligt och kostnadsavdrag. Har han plockat ut lite då och då och det inte fanns nån återbetalningsavsikt så är det ju lön och inte lån.
På honom sjäkv blir det ju han som får pynta in skatten, bolaget har ju inte betalat in nån. Om lån=ej PGI.
Lön verkar det bli. Ja konkurs förvaltaren kommer säkert att vidta rättsliga åtgärder. Jag sitter mest och tänker om jag ens ska ta detta uppdrag? Verkar vara en soppa.
Oklart vad som avses, ska du ta uppdrag eller ta över bolaget?
Oavsett så är mitt råd att inte gå i närheten av varje det ena eller det andra. Kommer garanterat sluta med problem.
Enda som möjligtvis skulle kunna vara aktuellt är klart definierat uppdrag som är betalt i förskott.
Det gäller om jag ska ta uppdrag. Förskott tänker jag såklart begära, men jag kliar mig i huvudet eftersom jag får en dålig känsla om att bli indragen i en massa otrevliga saker.
Två skäl. Arbetet brukar alltid ta mycket länge tid än beräknat, och du lät svårt att få betalt för detta.
Ett annat skäl att bolagets dåliga rykte kan “spilla över” på dig. Dina kunder vill inte ha en konsult som jobbar med skumraskfigurer.
Ett skräckexempel har jag ett klart minne av. Ett AB sysslade med penningtvätt. Redovisningskonsulten fick sitta tre dagar i häkte. Han friades dock sedan. Inte bra för affärerna direkt…
Vet inte om jag skulle kalla olagliga lån för “skumraskfigurer”.
Den typen av lån är normala i många länder. Eftersom bolaget är en egen juridisk konstruktion så är det en märklig anomali att lånen inte är tillåtna i Sverige. Finns till och med en kod i BAS kontoplanen. I princip ska ju bolaget ses som vilken juridisk person som helst.
Enkelt misstag. Såvida det inte är fråga om uttag, i vilket fall det väl helt enkelt är lön.
Jag har bett om att få se kontoutdraget för bolaget. Det är en del uttag från bankomat så dessa blir ju lön eller att lägga tillbaka. Men resten av utgifterna kan ju vara företagskostnader. Företrädaren har inga underlag eftersom han inte vetet om/tappat bort underlagen. Skulle de gå att han intygar att dessa är företagskostnader och jag bokar det som sådana, vad säger ni som läser detta ?
Detta är lite klurigt. För om personen betalar tillbaka kommer hen hamna i en ännu sämre position. Då en återbetalning bevisar att det är ett lån, vilket inte alltid är smart.
Kolla upp om det finns möjlighet att ta summan som utdelning och läs på om ”formlös värdeöverföring”
Angående kvitton som saknas så får du inte boka de som företagskostnader om inga underlag finns, du kan som redovisningskonsult tyvärr också dömas för bokföringsbrott.
När jag jobbade på redovisningskonsult firma och kunden hade fört över pengar eller köpt något och inte hade underlag för vad det var använt till, så bokade vi alltid detta som privata kostnader (skuld till företaget).
Detta fick de sedan betala tillbaka eller så hanterades det som att de fått lön / utdelning. Jag tvivlar starkt på att du får boka detta som de vill att det ska bokas, oavsett vilket slags intyg de skriver.
Det bästa är att inte acceptera dem som kunder från början och det näst bästa är att vara rak och hård med vad som är redovisningsmässigt rätt. Om de strular var tydlig med att de får skärpa sig eller så kommer du säga upp dem som kund.
Detta är verkligen klurigt. Nu är det så att jag inte tagit uppdraget, och funderar på att inte göra det häller. Men är intresserad av att veta hur man skulle löst detta ändå. Han har tagit ett mikrolån hos Almi och spenderat alla pengar på uttag och utgifter. Han säger att utgifterna är företagsrelaterade, men jag vet ju inte om det är sant. Vad skulle hända om han går raka vägen till en konkursförvaltare tro? Bokföringsbrott och återbetalningsskyldighet ? Man är ju lite nyfiken på utgången även om man inte tar uppdraget.
Mycket lättare att säga nej nu än när du är inne i soppan.
Personen i fråga med företaget lär ju va rätt desperat och kanske i ett svagt ögonblick vill ha någon att skylla på.
Jag hade också fokuserat på annat även om jag kan förstå en viss nyfikenhet och vilja att hjälpa. Men det kan snabbt slå mot dig och ditt rykte.
Det finns många anledningar till varför man vill ta in en byrå, en av dem att man är osäker på redovisning och vill att det ska bli rätt. Vilket såklart är det bästa.
Men med ovan text låter det mycket mindre som att kunden vill att det blir rätt, och mer som att han inte har hittat någon som vill göra hans redovisning eftersom det är sådanna grova fel. De där kunderna vet oftast med sig att de gör fel och vill att redovisaren sopar saker under mattan.
Man bör dock alltid göra en individuell kundvärdering och avgöra om det är värt mängden huvudvärk per krona