Om kunden tar microlån på företaget för att spendera privat, skulle jag dock inte ha jättestor tillit till att de proiriterar att betala mina fakturor
Nja. Bokför man kostnader utan underlag så blir man ju medskyldig till brott.
Rent praktiskt, så här resonerar jag. Säg att det är gjort en betalning på 300 kr till Clas Olsson. Inget kvitto finns, men det syns på kontotutdraget. Kunden bedyrar att han har köpt papper till sin skrivare. Är det en engångsföreteelse blundar jag.
Är beloppet 3000 kr utan kvitto bokför jag det inte som en kostnad, utan som ett Eget uttag om det är en enskild firma.
Beror på varför lånen togs.
T ex: jag ska ut ur parkeringsgaraget och har inte med företagskortet, så jag drar mitt privata kort. Förmodligen orkar jag inte kräva tillbaka pengarna från bolaget, men tekniskt sett har bolaget nu en skuld till mig, dvs jag har gett bolaget ett lån.
I princip kan motsatta förlopp också ske enkelt.
För egen del har jag ibland missat att kryssa i “personal” eller “business” korrekt i Uber-appen. Så då kan lån uppstå åt båda hållen. (För min del bor jag dock inte i Sverige så jag är inte bunden av “om inte alla kan så får ingen”-regeln.)
Känner att ordet medbrottsling dyker upp i huvet när man läser tråden. Har du koll på människan i övrigt? En del blir rätt hotfulla om man lovat hjälpa till o sen vill lämna tåget pga oegentligheter. Som sagt enklaste är att inte gå in i den tunneln.
Jag tackar alla för input. Jag kommer tacka nej till detta då det är alldeles för osäker utgång och risk för rättsliga åtgärder mot mig. Det har jag ingen lust med.
Lita på magkänslan!