Kan man i sitt egna AB ta en lön på 100 000kr som blir cirka 50 000 efter skatt men som man väljer att inte plocka ut utan låta det vara kvar i bolaget som ett lån + ränta. Så gör man så några månader tills man har cirka 700 000kr i lån till bolaget.
Kan man då inte senare, istället för att ta ut en lön leva på räntan? Förstår ni vart jag vill gå?
Är detta smart?
Är det lagligt då räntan kommer få vara marknadsmässigt?
Kanske kan vara ett sätt att mjölka ur lite extra från perioder när företaget inte har råd att betala ut en normal lön? Men kanske inte sätta i system om inte företaget har behovet som nämnts
Företaget får ju inte mer pengar då det är pengar som egentligen inte blev utbetalda som lön och samtidigt tillkommer det ränta och arbetsgivaravgifter.
Nu sitter inte jag med 700 000kr så tänkte om man kunde varje månad ta en liten lön som man inte plockade ut och låta det bli en skuld som företaget betalar av + ränta varje mån till mig. Så jag får min lön delbetald + ränta och företaget kan dra av räntan på skatten? ElleR?
Då behöver ju inte företaget lånet och vid granskning finns risk att du blir bötfälld och din ränta räknas som lön.
För att man som ägare ska kunna låna ut med ränta till företaget krävs ett behov och att man då lånar ut billigare än att företaget tagit ett vanligt lån.
Skatteverkets ”regler” för egenföretagare finns för att man inte ska kunna byta högbeskattad lön mot lågbeskattade inkomster till ägaren på annat sätt. Det är därför det är sånt fokus på ”verkligt behov”, ”dokumentation”, ”verifikat/körjournal”, ”närståendekrets”, ”3:12 regler” osv.
Så när många börjar i ena änden med:
Tänk om jag skulle/får… för att SKATTA MINDRE
så kan man nästan utgå ifrån att man hamnar i trubbel vid en skatterevision.
Utgår man därifrån i andra änden:
Min verksamhet BEHÖVER… hur kan jag då göra det på smartaste sätt? Kan jag personligen utifrån det hitta en lösning som även gynnar mig privat?
DÅ kan det finnas guldkorn att ta tillvara på men rådet är i princip alltid att man ska hålla sig till regelverket och lägga tiden/energin på sin verksamhet.
Ha, ha! Inte ofta jag får till det med (relativt) få ord
Vore kanske tips om ett framtida pod-avsnitt?
Är ju också många som inte förstått skillnaden på:
Så gör ju alla…
Jag känner flera som…
Jag hade skatterevision och…
Min revisor sa…
Jämfört med en faktisk revision där de väljer att granska just den saken.
Påminner om en intervju där man intervjuade en trafikpolis i Västernorrland. När han stoppat en fortkörare och knackade på rutan så inledde han med:
”Hej! xxx trafikpolisen Västernorrland och vad skulle du bara?”
Dvs många tror de har en ny unik förklaring/upplägg men det är sällan det inte förekommit förut. Därav att regelverk är omfattande och ser ut som de gör.
Lite fascinerade vilken energi en del lägger på att hitta lösningar för att undvika skatt. Jag är absolut den första att tycka illa om skatteuttaget i detta land (framförallt vad vi lägger pengarna på) men lösningen är inte att fiffla, lösningen är att arbeta för att förändra politiskt för oavsett så finns det onekligen redan en hel del fördelar (jämfört med att vara vanlig löneslav) i att driva AB.
Glöm aldrig att betala skatt är coolt, det tyckte både mona och anders!
När jag gick en kurs för att få yrkestrafiktillstånd sa läraren att “Skatt är något som många företagare betalar hur mycket som helst för att slippa betala.”
Statslåneräntan +3%-enheter är kutym. Företaget ska som många säger ovan ha ett behov av lånet. Så är det bara för att slippa skatt så lär man skita i det.
Vad händer om du blir sjuk och vill ha ersättning från Försäkringskassan? Sätter du av tillräckligt till din pension?
Har ditt företag behov av ett lån, så låna ut, annars låt bli. Seriösa företagare lyfter en lön upp till gränsen för pensionsgrundande inkomst, eller brytpunkten för statlig skatt. Detta givetvis om det finns utrymme.
Som skrivs ovan. Strunta i sådana här piruetter. Fokusera i stället på kärnverksamheten i ditt företag.
Kalle privatperson driver och äger bolaget Kalle konsult.
Om Kalle konsult behöver investera i en ny dyr dator och programvara så kan Kalle privatperson låna ut 100 000 mot marknadsmässig ränta till Kalle konsult.
Om Kalle konsult däremot har fakturerat kund 100 000 och fått betalt så tillhör pengarna Kalle konsult. Jag förstår inte riktigt hur Kalle privatperson kan låna ut de pengarna till Kalle konsult.
Men om du tänker att kalle konsult istället jobbar med gräv arbeten och behöver en grävmaskin för 3 miljoner. Så kan han låna det av kalle privatperson. Med sin inkomst på 100k / månad betalar han ränta och amortering till kalle privatperson.
oj vad tråkigt svar jag fick här men jag är ju inte ute efter skattefifell. Jag är ute efter att göra så mitt företag får mer pengar i kassan som kan användas för att investera och sen istället för att ta dyra löner som kostar bolaget mycket ta lite ränta från bolaget. Men detta var endast en teori jag fick på morgonen och inget jag har lagt massa tid och energi på för att hitta på nån sort av fifell. Vissa säger att man ska ta lön till xx kr och sen resten på utdelning och vissa säger att man ska maxa periodeseringsfonderna osv. Men skitsamma, det var bara en tanke jag hade men ångrar redan att jag öppnade munnen. Typisk att man ska få negativa kommentarer på forum så blir väl också mitt sista inlägg. Trodde att det var lite lugnare här i Jans Forum men hade väl fel.