Likviditet, lån till eget AB och funderingar

Jag sitter i en situation där jag snart ska tillbaka för att jobba i eget AB som underkonsult men har väldigt låg likviditet och därpå en väldigt lång faktureringstid.

Ex. Vore jag att arbeta i December så skickas fakturan först i början på Januari och pengarna dyker upp i mitten på Mars.

Jag har sparkapital att ta av men i någon mån vill man väl maximera sin inkomst under 2025 och landa strax över gränsen till statlig inkomstskatt så att förmånsbilen blir “billigare”.

Jag gick med bra vinst förra året men var dum och periodiserade inte vinsten vilket innebär att jag inte har något att kvitta årets förlust mot. Jag vet att jag kommer gå över 100ksek i förlust i bolaget.

1. Tänker jag rätt vad det gäller förmånsbil och lön?

2. Är det rimligt att låna ut pengar till bolaget i denna situation?

2a) Vad är isåfall en rimlig ränta om någon?

1. Är det eventuellt bättre att avvakta med löneutbetalningen ändå för att på så vis sänka vinsten för nästa år i företaget istället?

Hur blir förmånsbilen billigare? Du betalar ju 50% i skatt på förmånsvärdet om du är över brytpunkten.

under så blir det ~30%.

Du kan alltid låna ut privata pengar, så kan du ta ut lön för att maximera upp till pensionstaket/SGI. Att skydda SGI kan vara vettigt, annars känns det bara dyrt att låna ut för att ta ut i lön.

Tack! Jag har tänkt fel kring den saken länge inser jag nu. Den var bra att fånga innan man gjorde något dumt.

Att skydda SGI ska jag definitivt göra.

Du borde väl kunna ta ut lön och sätta det som skuld annars, om du vill slippa hålla på med skuldebrev etc.

De lån jag gett mitt ab har jag tagit styrränta +2%. Det är så lite pengar att det det inte var värt att försöka maximera…

Jag har funderat kring detta med. Om man borde skriva in det i sitt anställningsavtal att vid likviditetsbrist så omvandlas den kontanta delen av lönen till skuld som räknas upp med styrränta och exempelvis dina 2%.

Arbetsgivaravgifter och skatt på lönen måste väl dock in men det kanske TS har pengar för?

Nettolönen kan väl gå som skuld bara Skatteverket fått betalt.

Annars räknas ju lönen på helåret så då är det väl bara att skruva upp lönen resterande månader så att du på helåret landar på rätt nivå?

1 gillning

Ja, så gjorde jag en period.

Det är lite de tankarna jag haft också. Frågan blir väl snarare om det är mer värt att spara på den utgiften till nästa år för att på så sätt trycka ned nästa års resultat. Men det hela börjar låta väldigt omständigt i ett läge där det mesta är rätt omständigt med stora omställningar för hela familjen.

Personligen Hade jag sett till att ta ut lön till gräns för statlig skatt. Det verkar ju dumt att inte maxa det… du behöver bara ligga ute med 17kkr/mån för skatt. Oklart vad du syftar på med omständligt, då ovan känns väldigt straight forward. Skriv ett enkelt skuldebrev på totalbeloppet, tex 3x17=51kkr och sätt över de pengarna till bolaget, så har du så att det täcker löner okt-dec. Sen väntar du med löner för 2026 tills du har likvider.

Jag tror inte att du får ta ränta på löneskuld om det handlar om din egen lön och du äger bolaget. Men det är jag osäker på. Men räntan är ju småpengar på dessa belopp ändå