Vi har en firma som vi håller på att avveckla pga obestånd.
Då vi var för sena med KBR så har vi numer personligt betalningsansvar.
Stor del av skulden bolaget har är förfallna hyror. Ca 6mån.
Iom att vi renoverat lokalen så har vi har i god tid varit ute och försökt förbereda hyresgästen på de sämre tiderna vi mött. Därför har vi bett om några månader hyresfritt utan att få detta.
Under de två åren vi har hyrt lokal så har vi också saknat hyresavtal.
Vi har varken ett skriftligt eller muntligt. Utöver detta så har jag anledning å tro att våran hyran varit oskäligt hög i jämförelse med samma lokaler i området. Flera problem.
Jag har tänkt att förhandla en slutbetalning med hyresvärden vid avveckling men vill gärna veta vad som gäller.
Förstår inte frågan riktigt. Om det inte finns någon potentiell fortsättning är ju din förhandlingsposition rätt usel. Har du dessutom personligt betalningsansvar (och motparten vet om det) så är det ju ännu sämre. Jag antar att din utgångspunkt är att försöka sänka beloppet jämfört med status quo men den idén måste ju bygga på att motparten har något att vinna på det. Att föra motparten bakom ljuset gällande vissa förhållanden borde annars vara en möjlig väg. Hur rimlig eller smart det är beror rimligen på vilket “bud” du skulle kunna presentera om du “jobbar med öppna böcker” och framförallt hur fyrkantig din motpart är.
Hmm, finns inget hyresavtal att visa upp/hänvisa till krånglar det ju till för båda parter att hävda vad ni kommit överens om initialt. Samma sak om det skulle gå vidare till en juridisk tvist.
Eftersom inget finns skrivet är det nog osäkert hur utfallet skulle bli om man drev frågan vidare juridiskt. Framför allt om man väger in kostnaden för någon form av rättshjälp/advokat.
Så svårt att någon, framför allt utifrån, ska kunna avgöra vad som gäller omkring hyresskulden. Här krävs det nog helt enkelt att ni sätter er ner och förhandlar fram en lösning som båda i slutändan kan godta. Handlar nog om att ge/ta från bådas håll. Kanske mötas på den “populära mitten” dvs 1/2 skulden?
Antar att man som hyresgäst har fått minst en faktura och betalat den. Eller betalat utan faktura.
Kan hyresvärden visa att denne har mottagit en betalning så kan de hävda att det är den hyran man var överens om.
Ni har helt klart ett muntligt avtal eller flyttande ni bara in, bröt upp låset och la några random tusenlappar i en Ica påse?
Att ni dessutom renoverat, på eget intiativ, utan kontakt med hyresvärden kan ni nog inte räkna med att bli kompenserade på något sätt, ni kan snarare, om ni har en girig värd få krav på er att återställa lokalen till usprungligt skick.
Eftersom ni inte har något hyresavtal har ni inte förhandlat någon uppsägningstid, då är det normalt 9 månader (för lokaler om inget ändrats senaste åren)
Att betala en hyresavi kan ligga till grund för att ni har en affärsrelation, från bådas sidor.
Jag skulle nog skriva att detta på livets hårda skola kontot och glömma allt
Slutade med att jag betalade skulden.
Hyresvärden var riktigt bångstyrig och ville inte förhandla ner hyran, trots att jag kunde visa till utdrag på alla pengar jag investerat i fastigheten. Påstår att han har lagt massa pengar i lokalen (ren lögn).
Min moral och god sömn betyder mer än pengarna. Tydligen det motsatta för hyresvärden.