Råd för hyresvärdar sökes ang ev hyreskompensation

Hej. Hoppas på att kunna få lite hjälp här.

Jag har ett hus jag hyr ut.

Det är på 104+114kvm

1200kvm gård.

I väldigt bra skick, solceller, batteri. Bergvärme osv. Rätt hög standard.

Detta är den enda fastighet jag hyr ut.

I somras så gick badrumsmattan sönder vid golvbrunnen i källarens dusch. Det finns dusch, toalett och tvättmöjligheter på huvudvåningen.

Detta tog några veckor att reda ut juridigt om det gick som dolt fel från förra ägaren osv, till slut är det löst och jag har nu renoverat hela tvättstugan då det under mattan visade sig finnas svartmögel pga fukt från golvplattan och fel lim hade använts.

Efter all renovering av detta rummet så vill nu då hyresgästen ha en hyreskonpensation. Inte mer än rätt tänkte jag och erbjöd då 4950:- i kompensation för dessa ungefär tre månader det utrymmet inte varit användbart. Det är 15% i tre månader som jag erbjöd.

Hyran är 11.000

Det va dem inte nöjda med och drog in hyresgästföreningen. Dem yrkade på över 22.000:- i kompensation för den tiden. När jag sa blankt nej till det så halverade dem direkt till 11.000 vilket jag nekat till med så jag tycker det är en otroligt hög summa.

Dem ansåg att 5500:- va för att dem inte hade två duschar och ytterligare då 15.000:- för att vi va tvugna att renovera upp källarduschen pga mögel under mattan. Det blir ju kaka på kaka?

Finns det några hyresvärdar här inne som kan yttra sig lite ang detta? Bör jag ta striden till hyresnämnden kanske?

Har inte varit med om samma situation riktigt, men är du medlem i Fastighetsägarna så skulle jag säga att kontakta dem. De har bland annat gratis enklare rådgivning till medlemmar, och en sådan här fråga borde ju finnas någon “best practice” för från den sidan.

Inte medlem där. Va lite väl dyrt för ett hus som jag hyr ut. Men är med i Villaägarnas och fick lite rådgivning där men tyckte han va lite nonchalant och tyckte väl mest att jag det va ju inte så farligt.

För mig handlar det inte om det utan vad som faktiskt är rimligt. Att hyresgästföreningen tycker att nästa halva hyran borde försvinna för att källarens dusch inte fungerade pga renoveringen tycker jag otroligt blodigt och låter mest som om dem försöker mjölka ur pengar för att kunna skryta med hur mycket pengar dem klarar att få ut av hyresvärdar.

Jag tar inte ut mycket för detta hus och denna renovering har kostat mycket för mig redan. Nu vet jag att jag inte kan räkna in det som någon ursäkt till lägre hyresreduktion såklart. Men 15-20% bör ju ändå va helt rimligt att få i sänkning under den tiden. Dem va ju först uppe i 75% och nu nere på runt 40% … för ett extra badrum!?

Så de var utan en av två badrum med dusch i 3 månader? Låter spontant som minimal konsekvens. Vi är 7 pers och delar på en dusch permanent utan några som helst problem. Förra hemmet (hyresrätt hos stor kommunal hyresvärd) hade mindre svartmögel på ena toaletten som de inte gjorde något åt. “Normalt” sa både de och en mäklarpolare jag frågade.

Hyresgästsföreningen tar rimligen i från tårna för att förbättra förhandlingsläget gentemot dig.

Min fråga är hur det känns med de här hyresgästerna nu. Rätt osmart av dem att dra det här så långt, det förstör väl er relation, och det krävs inte många hjärnceller för att förstå att man har rätt mkt mer att vinna på att ha en glad privat hyresvärd jämfört med några få tusenlappar man kanske kan tvinga ur dem.

Jo precis så. Dem hade två kompletta badrum med dusch och toalett. Den i källaren renoverades. Så inga vitala funktioner saknades på något sätt utan just att dem inte hade två av allt.

Jag känner att relationen inte blev bättre av detta givetvis då jag varit väldigt generös i övrigt och installerat tex extra eluttag utomhus för att dem ville det osv. Hjälp till med extra router så dem fick mesh pga att dem inte hade teckning överallt och jag kunde lösa det åt dem.

tråkigt men dem lyssnade på råd och trodde dem skulle kunna få så pass mycket men jag kommer försvara mig så långt det går för detta är bara vansinne.

2 gillningar

Här är hyresgästföreningens egna tabeller.

4 gillningar

Hej, med 15% ligger du klart i övre spannet av vad du bör erbjuda. I Hyresgästföreningens egna rekommendationer, från deras medlemstidning hem och hyra, pratas det om 15% om badrummet är helt obrukbart men det finns separat toalett. Saknas 1 av 2 duschmöjligheter ligger det på 10%. Termen som skall användas är avdrag för men i boendet och inte rabatt. Skulle rekommendera att du står på dig på ditt erbjudande. Tar dom inte det blir det noll eller så måste de gå till hyresnämnden, där utsikterna till mer är minimala men stor risk att det sänks till 10%.

Bifogar länk Så mycket kan din hyra sänkas - Hem & Hyra

Lycka till

5 gillningar

Ta k. Ja jag är inne på det med att man kanske helt enkelt skulle låta dem ta det till hyresnämnden.

Jag går ju inte heller under hyreslagen med en fastighet utan lagen om uthyrning av egen boende tror jag det heter.

Tycker att hyresgästföreningen i detta fall gör mina hyresgäster en björntjänst. Dem förlorar relation när dem gapar efter så pass mycket som dem gör för det visar att dem inte är realistiska. Vad händer sen? Ska vi ta en runda till om något går sönder sen eller… jättekonstigt känns allt

2 gillningar

Har du tänkt att föra din egen talan i Hyresnämnden eller anlita någon advokat / jurist?

Om jag har förstått saken rätt betalar var och en sina egna ombudskostnader i normalfallet, så även om du vinner kan det bli dyrt för dig.

För övrigt tycker jag de 15 % avdrag som du redan erbjudit verkar rimligt, även utifrån Hyresgästföreningens sammanställning.

Det är tyvärr en trist situation du hamnat i.

Ja jag har inte tänkt så långt faktiskt. Ja jag anser att 15% är fullt rimligt/månad för den tiden det tagit.

Men som sagt hyresgästföreningen vill lägga 5500 för duschen, och ytterligare 15000 för orsaken till att duschen behövde fixas. Det låter ju bara sjukt.

Jag har ju visst skydd från min hemförsäkring visserligen men Ja det kommer kosta. Samtidigt kommer det även kosta för hyresgästen att ta upp målet då man alltid betalar sin egen kostnad.

Hyresgästen är väl medlem i Hyresgästföreningen, och i så fall står Hyresgästföreningen för ombudet, och det blir kostnadsfritt för hyresgästen.

Ah förstår. Ja dem är medlemmar.

Hyresgästföreningen påtalade att det va bäst för mig att gå med på deras krav annars kunde det bli dyrare. Dem försöker verkligen skrämmas med sina summor. För att sedan spela sjyssta och dra ner dem snabbt. Men som jag sagt till dem även när dem dragit ner dem är dem fortfarande dubbelt upp mot vad som är rimligt enligt mig.

Jag trycker du är inne på rätt spår från början. Stå fast vid 15%.

Jag skulle inte betalat mer än 15 %, med mindre än att hyresnämnden brukar besluta om mycket mer i liknande situationer.

Du kan företräda dig själv i hyresnämnden. Se bara till att läsa på lite inför processen om hyresgästen begär prövning där. Se till att vara saklig och ta inte upp irrelevanta saker. Se till att lyfta fram de relevanta sakerna.

Du kan begära ut beslut från hyresnämnderna som gäller liknande fall, så att du vet vilka argument hyresvärden använde då och vad hyresnämnden använde för skäl.

Om man bortser från kostnad och tid så vore det kanske bättre att nämnden bestämmer, då vet iaf båda parter att man tagit det hela vägen snarare än att bli “lurad” av sin motpart, och har kanske lättare att acceptera utfallet.

Räknar man in din tid etc kan jag tänka mig att det snabbt blir billigare att bara punga ut med pengarna, och det är säkert vad Hyresgästföreningen räknar med också. En viktig faktor i förhandling likt detta är att försöka förstå hur motiverad motparten är, om det blivit personligt och de kommer kämpa mer eller mindre utan hänsyn till tidsåtgång etc, eller om man mest vill få ärendet att försvinna och kommer förlika. Höga utgångskrav kan bidra till det sistnämnda.

Tyvärr är det väl dock naivt att tro att dina hyresgäster kommer vara goda hyresgäster efter detta, rätt eller fel så anser de antingen att du är snål, eller ser dig som någon de kan sko sig på. En vinst för dem kommer väl bara cementera den åsikten. Likaså en förlust.

Att om du inte redan gjort det visa dem hyresgästsföreningens egna tidning om detta, för att visa vad du baserar siffrorna på, kanske kan hjälpa?

Tack för alla svar. här följer ett av mailen jag fick av hyresgästföreningen.

Här kommer vår bedömning : Svartmögel: nyckeltal 20-50%. Dagshyran är 362 kr (11 000x12=132 000/365=362kr). Perioden är från anmälan tills att det blev klart = 14/4-30/9 = 197 dagar. 197x365x0,3= 21 394kr. Bedömningen är grundad på att det förlegat svartmögel och fuktskador under denna period. Varmvatten: 10 dagar utan varmvatten 10x362x0,1= 362kr Spisplatta: 14 dagar (nyckeltal 10% för en trasig platta) 14x362x01 = 506kr. Totalt blir det 22 262kr dvs drygt 2 månadshyror. Som du vet grundar sig reducering på att man som hyresgäst inte ska betala full hyra när bostaden haft en brist och inte kunnat brukas fullt ut under tiden från anmälan tills att bristen är åtgärdad. Titta gärna igenom uträkningen och återkom med dina tankar samt om du har en egen uträkning.

här är även mitt svar, sen hörde jag inget mer och får väl säkert svaar i veckan nu …

Hej. Har ni pratat med juridisk hjälp ang detta igen. Även det erbjudandet om 11.000 är orimligt för det som inträffat. Varmvattnet har inte varit borta så pass lång tid, det har funnits brister ja. Men lätt kunnat åtgärdats av hyresgästen varje gång till jag fick en givare som kunde installeras. Spisen inte användes pga avrådan pga något skydd baktill. Då hade hyresgäst kunnat införskaffa detta då det inte är standard utrustning och då inte haft dessa problem samt vi agerade så skyndsamt det gick med både två olika hantverkare plus leveranser av två olika spisar bara för att försöka lösa detta så snabbt det gick. Ang duschen så är detta fortfarande inte huvudyta utan en tvättstuga i källaren. Dem har hela tiden haft tillgång till toalett dusch och tvätt utan avbrott. Det har givetvis kanske inte varit optimalt men samtidigt har inte grundläggande funktion i huset försvunnit. 11.000 är fortfarande för mycket. Jag erbjöd 5500 och kan tänka mig att erbjuda lite mer än så uppdelat då på två månader. Men ni måste tänka om och komma ner från dessa orimligt höga interna nyckeltal ni vill använda er av

1 gillning

De har ju raka datum och beräkningar.
Du säger “det är inte så”. Men det kan vara bra att ha lite kött på benen.

Dessutom finns det punkter om spisplattor mm, avsaknad av varmvatten mm.

Jag skulle säga 10% för tiden som badrummet inte var tillgängligt.
Sedan ytterligare några slantar för renovering av källaren och svartmöglet.
De räknar 30% för hela renoveringen vilket känns orimligt. Det är ju en källare.

Tycker du behöver göra en objektiv uppställning och göra en beräkning här, datum, dygnshyra och inte bara säga “Jag håller inte med”. Det sistnämnda är inte att tala för sin sak, inte minst om det går till hyresnämnden.

1 gillning

förstår och det är bra punkter du tar upp. min formulering är pga vi haft 2 mail samt ett långt telefonsamtal där vi diskuterade. så mina “det är inte så” är efter den kommunikationen.

jag har förklarat att tex varmvatten berodde på att en givare börjat bli defekt och ibland slogs varmvattnet av och dem kunde alltid trycka på en knapp för att sätta igång det vilket jag visade dem på plats samt mailade dem om. det vva för att få varmvatten ordentligt tills ny givare hade kommit hem och jag kunde installera.

spisen va en plaatta som la av och jag ordnade två nya spisar till dem direkt, men det visade sig att dem slog ifrån jordfelsbrytare. elen i huset är från 70 tal så nya spisen i köket fungerade inte med den ordentligt. fick då kalla ut elektriker men eftersom han behövde 4 dagar på sig att kunna komma ut så avtalade vi det men jag lät även en alltjänst kolla över problemet och dem kunde lösa det tillfälligt med en tillfällig´t dragen nolla till elektriker hade tid. dem fick då avrådan ffrån någon att inte använda spisen pga något spillskydd på baksidan vilket inte är en standard utrustning och va det endast det som va problemet från att använda spisen några dagar hade hyresgästen kunnat ordna det då det inte är en standardutrustning. vet ej vem som gav rekomendationen.

badrummet nere i källaren hittade vi mögel under mattan, dock sså uppstog sprickan det datum dem skriver men dem kunde fortfarande använda duschen utan problem, sen tag jag ut besiktningsmän och vi lyfte mattan och då beslutade jag att renovera hela tvättstugan där duschen finns. men det har hela tiden funnits fulla möjligheter i huvudbadrummet för dusch toalett samt tvätt.

varmvattnet borde vara 0:- i avdrag för det har inte slutat fungera utan det har vid några tillfällen tillfälligt slagtis iffrån vilket lätt kunnat åtgärdas med ett tryck.

spisen har fungerat men dem har fått en avrådan av någon att inte använda den pga avsaknat spillskydd. visst avdrag ev för tiden men 500:- är för mycket för en platta. 150:- mer rimligt.

duschen 10-15% då det varit det sekundära badrummet i biarea vilket då skulle kunna vara ca 1100x3 mån 3300:-

möglet har ju varit i duschen under mattan, blir väl konstigt att dra av för både dusch samt för orsaken till att man drar av för dusch eller hur? man måste ju ta det ena eller det andra tänker jag. antingen att duschen inte kan användas pga att den renoveras ELLER för att duschen renoveras pga svartmögel. hänger ni med.

då anser jag att mitt erbjudande på 5500:- är fullt rimligt.

Möglet gäller för tiden HG bott med ett mögligt badrum. Tiden för det ska vara längre än tiden utan duschen.