Det blir onödigt rörigt med flera separata ärenden. Problembeskrivningen har vuxit och tappat fokus. Att varmvattenberedaren slagit ifrån är ett tydligt funktionsbortfall – det är inte rimligt att behöva slå på beredaren och vänta på varmvatten efter jobb eller träning. Hur länge gällde det, tio dagar? Spisen var ur funktion i fjorton dagar? Det är oklart varför kabeldragningar och antal spisar nämns, det saknar betydelse för själva problemet.
Det handlar egentligen om tre saker: dagar med en spisplatta ur funktion, dagar med spis som slog jordfelsbrytare, och dagar då spisen inte fick användas alls. Avdraget bör stå i proportion till hur mycket funktionen påverkats. Det är småpotatis egentligen om det är 5 eller 10% här.
Anmälan den 14 april gällde? Trasig badrumsmatta? Fuktskador? Svartmögel? Tiden fram till 30 september är betydligt längre än tre månader.
Ett rimligt upplägg vore 10% avdrag under de dagar varmvatten och spis inte fungerade, samt under tiden badrummet inte gick att använda, vilket enligt dig ska vara cirka 90 dagar. 10% för svartmögel bakom plastmatta utan pågående åtgärd är däremot inte rimligt i mina ögon, men under sanering eller efter upptäckt och man frigjort/frilagt sporer är det motiverat med ett visst avdrag om man ska knussla
Det skulle motsvara 362 kr för varmvatten, 506 kr för spisen och sedan huvudfrågan om badrumsperioden, där 10% av hyran i tre månader inte framstår som oskäligt.
10% * 90 dagar = 3258 kr
Ca 5k är ju inte orimligt med de måtten mätt.
Men varför pratar HGF om 14/4 till 30/9 för mögel- och fuktskador?
hej,ja du har helt rätt i det du skriver ang att det är olika saker och vissa saker jag skrivit inte är direkt relevanta så som eldragning etc utan va mmer för att förklara läget här.
allt skall vara objektivt givetvis och enbart hhandla om felen i sig och tiden dem funnits.
anlednignen till att jag tog upp givaren va för att den slog ifrån någon gång ibland och undertiden vi väntade på ny givare så visade jag dem att OM det sker trycker ni här för att återställa och varmvatten kommer igen.
ja det är att den 14/4 så när hyresgästen duschade så uppkom en reva i mattan. ej fått förklaring på hur detta hände.
inga problem alls uppkom utan vi sa att jag skulle kolla möjligheter att lösa omläggning eller alternativ på detta. i Juli sedan så påtalades att man sett då något mörkt i mattan i samband med revan och jag gissade då själv på svartmögen och tillkallade då flera olika bisiktningsmän för att se över detta och då lyfte vi mattan och såg att det fanns mögel, då påbörjaades renoveringen direkt.
i början va det altså en reva på kanske 1cm i anslutning till golvbrunnen. ingen lukt eller annat, utan vi kom överens då att jag skulle kolla möjligheter till att fixa enbart det felet, men efter upptäckten aav mögel valde jag att renovera hela det rummet, golv tak och väggar. helt ny duschkabin och övriga saker som blandare i handfat samt bänkar. en total renovering helt enkelt för allas trivsel.
samtal eller första yrkandet gick dem ner från 22.000 till 11.000… nu precis för 5 min sedan kom nytt sms från hyresgästföreningen om att 7000 kan dem gå med på.
Tidslinjen för badrum
14 Apr - 30 Juni
Ca 75 dagar, ingen åtgärd påbörjad
1 Juli - 30 Sep
Renovering 90 dagar @ 10% avdrag
Rimligen har du gjort något för att avhjälpa skadat badrum under de första ca 75 dagarna?
Vet inte riktigt hur man ska hantera någon reva om det inte påverkar funktionen. Hur många dagar var det mellan påtalat “det är svart” till att renoveringen var klar? Låter som att det faller inom 5000 kr.
Har du gjort denna beräkning och skickat till HGF?
Tycker SMS är ett olämpligt sätt att kommunicera på gällande ärenden som dessa.
Ytorna i källaren, är dessa BOA eller bi ytor? (Lågt i tak, små fönster etc)
Det går att argumentera på båda fronter. En funktion som funnits har vart satt ur bruk under en period om x dagar.
Men om det är en så kallad biyta skulle jag starkt argumentera för att procent i tabellerna inte blir aktuella utan bör sänkas.
HGF har även skrivit lite om källarförråd och dyl i hemhyra. Dessa får bara fuktiga, dålig belysning etc. Dvs hålla en helt annan standard än BOA utan att det utlöser någon form av men i nyttjande.
Sen ett tipps om huset är gammalt. Skippa plastmattan i källaren om grunden är oisolerad. På sin höjd kan du ha lokalt tätskikt runt brunnen. Kör klinker direkt och ha det som ett goodwill mot HG att källaren blir mer tilltalande.
Tack för reflektion. Det är biyta. Så står det i byggritningen. Det är små fönster etc. Så Ja det är en biyta helt enkelt, gillestuga?
Vi skippade plastmattan. Körde på något medel för betong tre lager vill jag minnas och sedan ett epoxigolv. Blev jättefint. Körde även väggar och tak i ny ordentlig färg i vitt. Lite nya bänkar och ny duschkabin och toalett.
Jo jag är rätt säker på om jag hade dragit det hela vägen till hyresnämnden så hade jag nog kunnat få ner det mer helt klart och det visste nog hgf med och valde då att gå med på mitt erbjudande utan att jag behövde gå upp. Deras argument höll inte och mina motargument blev bara mer solida. Jag vill va sjysst och ändå erbjuda dem något men sen samtidigt har jag varit tydlig med att detta inte va rätt väg att gå då resultatet blev ändå det jag erbjöd men nu fick jag hålla på att tjafsa med hgf …