Har förstått det som att man bör ha en takhöjd på 2,40m eftersom det är vad Mainhome har sagt.
Nu är det så att jag har kikat på ett hus där de har renoverat en källarvåning som det just nu bor tre hyresgäster som har hyrt av nuvarande ägare i två års tid. Utan att ha mätt exakt så uppskattar jag med min arm att takhöjden är ca 2,15m och påpekade detta till mäklaren. Mäklaren kollade upp och sa att det är okej som privat uthyrare att renovera på detta sätt och att det troligtvis gäller företag som bygger nytt.
Är det någon som kan verifiera detta innan vi börjar lägga bud?
Jag skulle ändå kolla om det är godkänt som bostad om det är något som du funderar på att hyra ut. Det är olika krav för bostäder, kontor, industrilokaler mm.
Den angivna takhöjden 2,40 gäller enligt boverkets byggregler när kommunen skall godkänna ett nytt bygglov. Jag kan inte se annat än att 2.15 är tillåtet att hyra ut som bostad. då det finns massa exempel på bostäder med denna takhöjd. Innan förmurarna i Visby, Mariefred gamla torp m.m.
Däremot är följande från boverket gällande krav på rum där man vitsas mer än tillfälligt (exempelvis sovrum),
3:311 Rum att vistas i mer än tillfälligt
3:3111 Bostäder
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än
2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.
Komiskt om 2.40 varit lag. Var kan jag omklassa min villa till nå’t annat så jag slipper taxera för hela?
Det är klart att normer ändras. Ibland ser man gamla skånelängor på Hemnet med 1.90 itakhöjd på bottenvåningen. Det är klart att det räknas som boende, även om vissa lider mer än andra där.
Ändrad användning till bostad blir per definition boyta oss byggnadsnämnden.
Vill du göra om ett utrymme i ditt hus så att du får ännu en bostad? Då behöver du först skicka in en anmälan till oss och säkerställa att den nya boytan uppfyller en rad krav.
Regler för att inreda ytterligare en bostad
Du måste först anmäla till oss och invänta ett startbesked innan du får inreda ytterligare en bostad. Tänk också på följande:
Det ska ske i ett befintligt enbostadshus.
Åtgärden måste uppfylla alla krav som ställs på byggnader.
Det finns inget hinder mot att inreda ytterligare en bostad i källare eller på vind, men i vissa fall är det inte möjligt att genomföra åtgärden. Det kan till exempel vara om utrymmet inte uppfyller krav om brandskydd eller rumshöjd om minst 2,40 meter.
Det kan tillkomma andra krav på åtgärder som har avsevärd påverkan på fastigheten. Till exempel vid installation av ventilation, vatten och avlopp eller nya fönster.
Att inreda ännu en bostad i ett tvåbostadshus eller flerfamiljshus kräver bygglov. Samma sak gäller för stugor som ingår i en hotellanläggning, semesterstugby eller en liknande byggnadsgrupp inom en fritids-, rekreations- eller turistanläggning.